onsdag 9 juli 2008

Pamplona

Tjurar och Spanien hör ju ihop. Den kombinationen är hur tajt som helst... ungefär som engelsmännen och rävjakten.
Tjurfäktning fördömmer jag totalt - det är den värsta djurplågeri i mina ögon. Jag önskar varje tjur lycka till att träffa några av matadorens ädlasta delar innan den stuper. Ta några oädla delar också medan du håller på!!!
Pamplona-dagarna däremot tycker jag faktiskt är ganska roliga. Då är det ju tjurarna som "jagar" alla dessa macho-idioter på en 800 meter lång sträcka. Som sagt: Lycka till... typ 10 down 1 000 to go!!!

Tjurtradition
Min arbetskompis Håkan har spansk flickvän och han försöker förstå sig på "tjurtraditionen" som råder i landet. Då han och jag inte alls var överens om tjurfäktningen så visade han en uppvärmingsfilm från Pamplona på nätet istället. Den visar "provloppet" kvällen förre den riktiga "tävlingen" som startar klockan 8 varje morgon under en vecka. Kolla, filmsnutten är oförarglig och rolig. Lockbetet för tjurarna är förresten några kossor, ha, ha...

1 kommentar:

Mrs Bettan sa...

Skulle inte rävjakten i England förbjudas? I alla fall vet jag att de har snackat om det.
MrsBettan