lördag 30 augusti 2008

Automobil Classic Cars

100-tals bilar
Det var 10-års jubilem för Automobil Classic Cars i Rosersbergs slottspark idag. Nya och gamla sportbilar samt klassiker av många märken visades upp av entusiaster i alla åldrar. Som tur var sken solen ikapp med de välpolerade konstverken.
Det fanns ett 100-tals bilar uppställda i den vackra slottsparken och jag fotade ungefär hälften av dem. Har valt ut fem bilar som jag lägger upp på bloggen. Kolla, ni kanske vet vilka bilar det är. Varför jag valde just dessa bilar får ni läsa nedan.
Att gå på en sådan utställning är precis som att besöka en vernissage: Man njuter av en tavla/bil, tycker mindre bra om andra exemplar och för min del är det en ren smaksak vad jag fastnar för, varken teknik eller pris spelar roll.
Mmmmhhhh, som ni förstår köper jag varken konst eller en bil varje dag, ha, ha!













Bild 1: Fiat 600
Min första bil som jag köpte 1967 - med egen ihopsparade pengar. Fast min Fiat var blå.
Bild 2: Volkswagen Camper
Med denna bil reste Jamie Oliver från London till Sicilien för några år sedan. Jamie är min stora idol vad gäller matlagning och han hade ett helt kök i bilen som han byggde upp på olika torg i Italien och bjöd lokalbefolkningen på specialiteter.
Bild 3: Jaguar XK 140 Drophead
Vackrare bil får man leta efter. Kanske bild nr 5!!!
Bild 4: Adler från 1935
Gammal kärra i perfekt skick.
Bild 5: AC 428
Ja denna "tre-länder-gatukorsning" fick oss att falla pladask. En engelsk bil med en italiensk kaross och en amerikansk Ford motor. Bilen tillverkades endast i 80 exemplar och den sista bilen lämnade fabriken 1973. Vill ha, vill ha!!!

1 kommentar:

Mrs Bettan sa...

Så du var inte i Haninge och kollade raggarfbilarna? Så g en snutt på TV i morse om bilarna, bl a en från Säffle och det var det ärsta jag har sett. Hela bilen var full med ölburkar och skit och upprivna säten och en socka på vindrutetorkaren. Helt sjukt. Dina bilar som du fotat är ju helt suveräna. Min första bil var en volva pv med delad framruta,
Kram MrsBettan