onsdag 18 mars 2009

Konstiga vårtecken i Stockholm

Om ni bara visste hur avundsjuk jag är på er alla som bor söder om huvudstaden. Om ni bara förstod hur jag längtar efter något som liknar ett vårtecken i Stockholm.

Här verkar vårtecken vara- stora vattenpölar efter smält snö: på gatan, på småvägar, överallt. Till och med taxi- och busschaufförerna tar hänsyn till oss fotgängare för en gångs skull. Och då är det illa!
- ruttet gräs. Nej inte grönt gräs, inte konstgräs heller utan bruna förmultnade kompostgrässtrån som luktar.. ja äckligt mögel
- 10 minuters sol – lagom tajmat efter lunchen – för att återgå till grå tristess vid en temperatur av 4 plusgrader.

Det var igår det.

Idag:
- noll grader vid klockan 8:00 och en isig vind
- frysta vattenpölar liknade glasskärvor
- blå himmel och glassande sol, fyra plusgrader vid lunch. Det blåser fortfarande småspikar

VÅR???????????!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Vårtecken för mig är– en krokus (den enda blomman jag kan och är säker på att den är vad jag tror den är) någonstans
– allt grus som försvinner från gatorna och därmed från hallgolvet = hela lägenheten (ja, städa har då aldrig varit vår styrka)
– att säga "Good Bye" till min svarta (varför?!, den kunde ha varit röd, grön eller blå) dunjacka och min lika mörka "mellan-jacka".
– att sätta på sommardäck på bilen (undrar om det är värt besväret, men man är ju miljömedveten)
– 10 plusgrader (minst) som är lika med 20 dito på vår balkong.

PS. Yes, jag fick exakt 1 590:- kronor tillbaka från skojarföretaget Celldorado. Yiieepphieeee.DS

5 kommentarer:

Anonym sa...

Härligt att dina pengar är tillbaka!!! =) Jag visar ett vårtecken i min blogg i dag. Ett viktigt. ;)

Mrs Bettan sa...

Det var ju tur att det blev ett glädjeämne i din blogg idag annars hade jag beskyllt dej för att vara grinkärring. Ha, ha,ha.
Ska sätta in en bild på våra snödroppar sen så kan du den vårblomman också.
Kramis MrsBettan

Anonym sa...

Betyder detta att jag kommer att bli en 08 om några år?! ;) Om du är född på landet menar jag... Hm. Spännande det här.
Ja, jag är telepatisk och synsk! Det är ett släktdrag. ;) Inte det minsta konstigt.

Visst är det en City-handduk som torkades ute i går! =)
Han har (självklart) ett örngott/påslakan också, utöver alla tröjorna, kepsarna, mössorna, halsdukarna, muggen, vattenflaskan, pinsen... Det är så BRA när han hejjar på ett lag. Du kan ana hur vi hade det när han följde Mr Isaksson som bytte klubb gång på gång. Svindyrt för oss. ;) Så jag gillar verkligen City!!!

Anonym sa...

Fantastiskt, det finns hopp! Gratulationer är på sin plats:-)

Anonym sa...

Det var en härlig vårdag här i dag. Solen strålade, himlen var blå och det var torrt. Fast det ligger en massa vasst grus på trottoarerna. Jag halkade fram med mina lädersulor hela tiden där jag traskade fram. Värst är det utanför mitt hus. Tror det är djävulens verk, han vet var jag bor och ser till att mest grus hamnar där.