lördag 18 april 2009

Vårstädning

Precis som ifjol har HSB ställt ut två containrar på innergården för att främja vårstädning i hushållen. Föreslog (mycket försiktigt) att vi kanske skulle kunna slänga både det ena och det andra. Svar från mannen:

- Är du inte klok, absolut inte.

Mmmmhhh. Så jag tog en cigg på balkongen i fem plusgrader och lekte "under cover agent" från andra våningen. Kunde konstatera att det var en strid ström av par (ja, endast par) som vallfärdade med både sängar, madrasser och cyklar till containern som jag har under uppsikt. Hittills endast "enkelriktad". Ikväll - när det är mörkt - öppnas "hämtfilen" så då släpps trafiken på i båda riktningar.

Kvinnan i ledande position
Men vet ni vad som är riktigt konstigt: Det är alltid kvinnan som leder i vårstädningsrushen. Mannen följer fem till 10 meter efter. Kvinnan bär på tunga saker, mannen släpar efter med lätta (o)umbärliga ditton i händerna.

Slutsats
Kvinnan bestämmer vad som ska slängas. Mannen lyder. Ja inte i mitt hushåll då. Men undantag bekräfter ju alltid regeln eller hur!???

PS. Upptäckte (av en slump) igår att "Konst eller konstigt"-bloggen har hamnat som länk på en seriös expertblogg. Vore jag en hund skulle jag vifta med svansen, vore jag en katt skulle jag spinna behagligt, vore jag en tupp skulle kammen står rakt upp. Är ingetdera men har växt en millimeter, suger åt mig och är stolt precis som när jag var målvakt och räddade en straff. Yesssssssssssssssssssss!! !DS

10 kommentarer:

Daniel sa...

Oftast e ju karar de som drar sej för att städa å kånka.. men skenet kan bedra.. förstod jag nu!

Tesstamente sa...

Men grattis min lilla målvakt, nu blir jag ju nyfiken på bloggen som uttrycker sån intelligens och god smak genom att länka till dig..

Mamma kommer nog att slå ett slag i luften när hon läser din Nanny kommentar- hon följde den serien med höga skratt!

Malin B sa...

Såklart du ska vara stoltare än en tupp! ;)
Jag brukar rycka in som fotbollsskottsskjutare de dagar det inte är riktig träning och inte heller någon fotbollskompis står till tjänst.
Det är strikta övningar då målvakten hoppar över koner hit och dit, skottet ska skjutas högt, lågt, höger, vänster och jag vet inte allt. Det hela avslutas med 20 minuters snabb skott-träning. Inte undra på att svetten lackar på fotbollsmorsan.;)

Malin B sa...

Förresten, två containrar till ett helt hus. Jag skulle kunna fylla dem själv. ;)

Lena sa...

Hahahaha...min man är också en riktigt "hamster" jag slänger och han lider. Ibland är han och plockar tillbaka saker som jag trott att vi var överens om att slänga..hahaha så vissa saker har vi slängt många gånger!

Hoppas er vårstädning blir riktigt lyckad :) Så skönt att få ränsa undan!

Kram

Olga T sa...

Vilken är expertbloggen om man får fråga? Låter ju spännande och ett grattis från mej!!
Det där med att slänga är väldigt olika. Finns många historier att berätta om det här men de sparar jag. Feng shui kallar en del det, en bekant till mej kallar det "släng skit".

Olga T sa...

BP, helt OK med ditt svar! Naturligtvis litar jag på dej. Du

Lennart sa...

Skulle det stå en container så där på min gård skulle jag inte ha svårt för att slänga saker. Jag har inte alls något emot att göra mig av med onödiga, trasiga eller liknande prylar.

Lissen sa...

Du måste ta kommnadat BP, du kan ju inte skilja dej så från mängden. Du är väl kvinna i ditt eget hus, hihi!

Vad är det för expert du hamnat hos, som du borde "svansa" lite för???
Förresten... skicka 16åringe till mej, fort. Jag vill ha ny sida. Nu!

Mrs Bettan sa...

Whau säger jag bara. Bra jobbat tjejen. Jag har ju sagt att du kommer att bli en kändis.
Kramar MrsBettan