tisdag 21 juli 2009

Polska "specialiteter"

Nu har vi varit i Polen i nästan en vecka och vi stortrisvs fortfarande. Vädret bjuder kanske inte på planterings- och solbadatanker men att promenera, suga i sig intryck, kolla upp och ner och prata med händer och fötter går alldeles utmärkt.
Här kommer några roliga och kanske konstiga polska specialiteter som ni förhoppningsvis gillar:

Glass
Glass heter "lody" på polska (tror jag i alla fall) och den serveras med en strut. Självaste glassen är minst 20 centimeter hög och oftast doppat i en chokladtopping. Har bara hittat en bild på nätet om ungefär förklarar det jag egentligen menar: glassar här ser ut som skruvade, räfflade snoppar.

Öl
Det finns många otroligt goda ölsorter här. Ölen serveras oftas med sugrör, mest till tjejer men även till killar. Om man är sugen på söt öl är det inga problem: ur en ketchup-liknande container spritsas det jordgubbs- eller hallonsirap i glaset. Jag avstår.

Vattenkranar
På svenska vattenkranar väljer man varmvattnet på vänstra sidan. Här gör man tvärtom. Har lärt mig det nu och har slutat svära över att det inte finns varmvatten.

11 kommentarer:

Ulrica sa...

Hmmm... skruvade, räfflade snoppar - hur sugen på glass blev jag nu;)

Och extra sötad öl, nja - det avstår jag. Men jag kan tänka mig att du hittat en och annan fantastiskt ölsort:)

Skönt att ni haft det bra och jag blir klart sugen på att åka dit.

Ha det gott. Ses!

anne sa...

....och vad i hela fridens namn har du för erfarenhet av snoppar? 20 cm och skruvade....

Malin B sa...

Vilka glassar då! ;)
Minns när sonen var liten och glassförsäljaren skulle vara "snäll" och gjorde en jättemjukglass.
Sonens ögon blev STORA, ännu större blev de när hela härligheten damp rakt ner i asfalten. =( Men tänk vilka underbara glassförsäljare det fanns i Borås, sonen fick en ny alldeles gratis - en liten och i behändigare storlek. Perfekt.

Lissen sa...

Smakade faktiskt ett "honungsöl" på Olde Hansa i Tallin. Riktigt gott, men räcker med en!
Glass älskar jag, men skruvade.... njet!

Hoppas ni träffar på Rade snart nu!

Kram från Norrland

Anonym sa...

Det där med vattenkranar är lite av ett lotteri (vi har varmvattenkranen till vänster) så man får verkligen se upp och titta på de röda och blåa märken på vreden (om de finns kvar vill säga..) Att inte kunna spåken kan också vara till fördel ibland eftersom om man pratar polska så förväntas man kunna hur saker och ting fungerar och kan man inte det så får man den där E.T.-känslan :-) /R&R

Olga T sa...

Nej sötad öl är inget för mej. Tacka vet jag en riktig pivo. Eller är det så öl heter i Polen?

Anonym sa...

Vänster eller höger? I Sydafrika kunde man aldrig vara säker på vilken kran som reglerade varmt eller kallt. Oftast stod det C och var blått på kranen och H och var rött men vattnet var tvärtom. För att inte tala om termostatkranarna.... För det mesta fick man vänta 10 minuter innan man visste om man gissat rätt. Men bara en gång kom det kallt ur båda. Då hade varmvattenberedaren pajat.
Sugrör till öl - det låter ociviliserat.
/Olle

Jess sa...

Haha, sugrör till öl och sötande sirap i. Jag tror jag tackar nej!! Min man bara tittade konstigt på mig när jag berättade det. Hur ska jag nu få med honom till Polen ;)?
Tror jag vill ha en bättre bild på glassen...

Daniel sa...

Skulle gärna testa på "ketchup" ölen!

woopsidaisy sa...

Då fattar jag varför det ofta blir fel på vart o kallt när röris varit i farten. han kan ju vara polack!

Mrs Bettan sa...

Det var en häftig glass. Måste ätas tämligen snabbt kan jag tänka mej annars ser man väl ut som en glass själv.
Öl med sugrör serverar på Mallorca också faktiskt, men då beställer man typ en hel hink var.
Kramis MrsBettan