torsdag 27 augusti 2009

Surströmmingsskiva i Sumpan

Utrustad med
- ett storpack Extra Eucalyptus tuggummi
- en halvliter flaska vatten
- tre Rennie tuggtabletter mot halsbränna och sura uppstötningar (tur att dom har mintsmak, då dubbelverkan med tuggummit gjorde att min andedräkt inte liknade en katts som precis käkat en råtta)
- våtservetter
åkte jag till Sundbyberg – även kallat ”Sumpan” - för att avklara årets ”måste nummer två” surströmming. Mycket trevligt sällskap hade jag också: kollegan Carola och hennes syster Anne-Lis.

Bedömning Ulven surströmming: fem plus (två tjejer från Storuman kan inte ha fel)
Ätmetod: Minus. Plastbestick går sönder när man ska bena ur firren. Nästa år tar vi med oss riktigt bestick.
Publik: Fem plus. Folkfest. Medelålder 50 plus.
Musik: Tre plus: Två stora scener: en för jazzsång och en för 60-80-talsmusik (musikerna var i samma ålder). Inte direkt mitt stuk.
Raggningsfaktor: Extrem hög = Fem plus. Bordsgrannen undrade efter fem minuter om "damen dansade". Det gjorde hon inte då hon inte gillar bli kallad för "dam".
Dagens freebies: Fem plus. Folktandvården delade ut påsar med tandtråd och tandborste. Man tackar. Dock ingen tandkräm med mintsmak... hmmmm
Kvällens kap
Anne-Lis: en handväska
Carola: fyra Triss-lotter (ingen vinst)
Undertecknad: en handtryckt, stentvättad hood (unikt exemplar)
Tack tjejer för en suveränt rolig kväll. Tack Sumpan för arrangemanget: fem plus (trots musikvalet). Tack väderguden för 20 grader klockan 21.

PS. Bilden ovan: Är man fjortis (utan att ha ätit surströmming) och har gått gatan upp och ner några gånger parkerar man skorna. DS

5 kommentarer:

BP sa...

fungerar kommentatorfunktionen?

Nina Xi Fotoblogg sa...

Tack för tipsen inför surströmmingsätande... : ) ska på surströmmingskalas imorrn o det är inte min favvo, gör det bara för makens skull : )
Tack för din kommentar!
Ha en trevlig helg!

Jess sa...

Tydligen fungerade den inte för min kommentar har inte kommit med!
Kommer inte ihåg min förra kommentar men:
Jag hade inte heller dansat med någon som kallade mig damen, oavsett ålder.
Surströmming, nej tack!
Härligt med en trevlig kväll med goda vänner!

Lissen sa...

Har suttit här och fnissat och skrattat. Blir lite avis på er trevliga surströmmingskväll.
Vad mycket du hade preparerat dej med när du åkte dit. Tuggumi och attrialjer. Dessutom får ni tanborste och tandkräm när ni åker därifrån.
Sådant här roligt har vi inte i Sundsvall!

Anonym sa...

Få se nu, hur många gånger har jag ätit surströmming i år. Den första gången var i februari, ja du läste rätt sedan har det blivit några gånger till och jag hoppas att det inte har varit den sista.

Däremot skulle jag gärna äta lite surströmming efter att jag måste äta något med mint i. =) Det förstör smaken på allt och att ta bort smaken med mint ...

Nej nu ska jag fundera när jag skulle kunna klämma i mig en riktig klämma med surströmming nästa gång.

/Avsändare Margareta