torsdag 26 november 2009

Matpatrullen har varit i farten

Idag tänkte jag att leka matpatrull, alltså skriva en matrecension... på riktigt , som dom stora tidningar och matsajter gör.
Stället som inlägget handlar om heter "Thang Long Pho" på Upplandsgatan 51 i Stockholm. Restaurangen har tidigare bedömts i den här bloggen och fick då en svag "trea" av kollegan Eva och mig.

Färska vårrullar
Idag var vi fyra personer som njöt av solen och promenerade till den vietnamesiska krogen. Lunchbuffén skvalpade i olika kantiner i vattenbadet. Då dom flesta rätter var slut fick de tomma trågen simma lite högre upp. Allså bestämde vi oss för att börja med färska vårrullar och dipsås. När tre av oss hade försett oss med några rullar så var även dom slut. Vårrullarna var slarvigt "packade" men goda. Vad gäller såsen så måste kocken ha förväxlat chilli med socker. Yuck!

Buffén
Efter ganska lång väntan på åtminstone en huvudrätt fylldes en kantin - som hade innehållit något med röd sås - på med gummibollar och hela, hårdkokta ägg i vit buljong. Gummibollarna var egentligen gråaktiga fläskbitar som verkligen studsade upp och ner på tallriken och var totalt oätliga. Inget fel på ägget dock. Äggnudlar: slut. Ris: ihopklumpad och ljummen på gränsen till kall. Den skivade entrecôten var slemmig. Den ljumma soppan med vita avlånga "snorloskar", ärtor och tärnade morötter (garanterat direkt ur burken) såg ut och smakade som tapetklister. (Hade snorloskorna varit gula hade jag åtminstone vetat att ägaren haft bihåleinflammation.) Kycklingdelarna (vingar och minilår) som hamnade på min tallrik vittnade om ett mycket hårt liv. Sällskapet vid grannbordet kunde bara konstatera att delarna inte var genomstekta - eller rättare sagt genomkokta - av utseendet att döma.
Förstår inte att DNs matpatrull kunde ge restaurangen fyra stjärnor.
Thang Long Pho tappade fyra gäster idag. Vi kommer aldrig att sätta vår fot där något mer.

PS. Pho (uttalas Fö) betyder förresten soppa på vietnamesiska. Mycket passande tycker jag. Thang Long är namnet på Hanois centrum. Bilden ovan har ingenting med inlägget att göra, eller har den;-) DS

12 kommentarer:

Jess sa...

Nu vet jag var jag aldrig ska äta, urk!

Anonym sa...

Bellevue's kantarellpaj var en höjdare för den som vill hoppa över den traditionella torsdagsärtsoppan.
Och jag kommer hädanefter aldrig att frivilligt besöka en Vietnamrestaurang utan att först ha haft en matspanare där.
/Olle

Malin B sa...

Snorloskor, det äcklar mig - det är ett som är säkert. =(
Jag har ju också en "Bojkottarrestaurang" men det var ju pga uppträdandet av personalen...
Hoppas du fick något godare i magen på kvällskvisten.

Ja, att jag bara ORKADE hålla på med Tradera. De där 600:- jag tjänade har jag satt sprätt på i dag.

Tänk om jag INTE är en sann smålänning trots allt eftersom jag nu går tillbaka till mitt vanliga jag och skänker bort härligheten som "blir över" hemma hos Bayards.

Jess sa...

sv: Jo han säger att han har barn, vet inte om frun smög upp och gick i väg... :)
Han ska vara där nästa vecka också bara!

Pjoltas sa...

Soppa is the shit! Jag har verkligen lärt mig att uppskatta soppa. Oj..måste gå nu. Hej

Gun sa...

Men fy så tråkigt! Inte vad man förväntar sig precis.

S o F sa...

Va har du/ni haft sol idag? Vilken djup orättvisa.

Tur att du skickade mig lite strålar - det värmde!

Ha det!

Daniel sa...

Ush så otur ni hade!

Lämnar bitter eftersmak

Bildgatan-Avsändare Margareta sa...

Ja du, jag kanske ska skriva upp det och ha restaurangen som en påminnelse om var jag inte ska äta om jag hamnar i Sthlm.

Nu kan jag också skriva att jag överhuvudtaget inte gillar lunchbufféer, har den känslan nästan alltid där alla andra varit och petat och maten bara ligger i en enda sörja.

Den restaurangen fick en annorlunda recension och säkert välbehövlig, hoppas att de ser och bättrar sig.

Snorloskor och allt annat det har vi väl tillräckligt i våra näsor de här tiderna utan att behöva tillföra andras också.

anne sa...

ISCH! Jag hoppas jag kommer ihåg det där om jag skulle gå på Uppandsgatan!

På torsdag ska jag på Den Gyllene Freden (rätt stavat?), har du några recensioner av det stället att dela med dig av?

LisaFW sa...

Yikes! Men kul skrivet.

Söderberg sa...

hm...jag jobbar på norrtullsgatan och har lunchat där typ 6-7 gånger senaste tiden. delar inte er upplevelse. absolut inte.