måndag 16 november 2009

Rapport från fotomässan


I helgen ägde Fotomässan rum på Stockholmsmässan i Älvsjö. Vi var mycket smarta och gick dit igår. Varför får ni veta alldeles strax.
Det var mycket roligt att gå med kameran i högsta hugg och fota - just det kameror - som till exempel den vita och röda Pentax. Kul med en annan färg än svart på en systemkamera faktiskt.

Ormstativ à la Brio
Att fota dessa små krabater som klättrade på ett "träd" kändes helt rätt då dom passar perfekt in på Konst eller konstigt bloggen - fast de är stativ.

Mässans behållning
Ricoh har kommit ut med en ny systemkamera som heter nästan som en Suzuki motorcykel nämligen GXR. Den har utbytbara bildenheter – för det är nämligen inte bara objektivet utan även sensor, autofokusmotor och bildprocessor som byts ut. Clip on och off. Så himla genialt.

Sammy
Som sagt det är smart att åka på en konsumentmässa en söndag. Ingen utställare släper väl frivilligt hem kameror och utrustning som de kan sälja. Därför fick "Sammy" följa med oss hem. En Samsung pocketkamera som i lördags kostade visst 1 599 kronor och som via olika prissänkningar hamnade på löjliga 399:- kronor klockan 15:00 i söndags. Makens födelsedagspresent = avklarad.

Fotografer
Bilderna ovan är två favobidrag till er fotobloggare som gillar att leka Dali. Både maken och jag fastnade för dom. Perfekt för bloggen alltså.

PS. Hävdar fortfarande bestämt att fredagen den 13:e är en olycksdag. Det har jag bevis på. Måndagen den 16:e däremot blir från och med nu en av mina absoluta favodagar. "All systems go" måste väl betyda full fart framåt, eller hur :-)))))) DS

9 kommentarer:

Olga T sa...

Hur hamnade hon där? Var det Sammy kanske?
Fredag 13:e är ingen otursdag, men måndag den 16:e är det!

Jess sa...

Jag gillar de där ormstativen, verkar väldigt behändiga att ha med sig.
Vilket superbra pris du fick på kameran!

Nina sa...

Åh blir avis både på fotomässanbesöket och billiga kameran! Men underbart kul för er!

Gun sa...

Vilka coola bilder! Och vad roligt med fotomässa, vi åkte förbi där häromdagen pch såg att det var.

Sv: Tack snälla och tack även för berömmet än en gång! Jag gillar "konst eller konstigt-bloggen" också:)

Malin B sa...

Å, den där fotomässan skulle jag ha varit på. Du förstår självklart varför!!! Min kamera börjar bli gammal och reapåreapris, det är i bästa Malinanda det. =)
Jag hade ett ormstativ på besök hemma hos mig härom onsdagen förresten. Jag hade inte sett dem förut.

Daniel sa...

Bra pris du!
Låter som en givande mässa.. diggar kvinnan med röd röv!

anne sa...

Kul att kleta ner en sådan rumpa. Är det pizza?

Sv. BÖRJA baka!?! Jag har ambitionen att på min gravsten ska det stå "Hon bakade bullar"! Tyvärr har jag inte levt upp till det på många år, men jag är en jäkel på att baka! Funderade för några år sedan på om jag skulle ta och lära om till bagare, men så läste jag in en magistersexamen i stället, inte i bakning men kvalitets- och ledarskapsutveckling.

Men bakar-det gör jag! :) Bästa terapin jämte ogräsplock!

Lena sa...

Wow vilket fynd!

fräcka bilder du bjuder på också och nog var de kul att det finns systemkameror i annan färg än svart.

Ha en fin kväll/Lena

Ps. jo nog går det undan när det spelas innomhusfotboll :) Nu blir det basket...haha hon håller mig aktiverad den lilla ungen.

Bildgatan-Avsändare Margareta sa...

Tror du jag hade velat vara där?

Ibland önskar jag att det bara var att sätta sig på planet och ... Det är det i och för sig men det kostar lite om man inte har tillräckligt med framförhållning.

Snygga tavlor som du bjuder på. Fredagen den 13:e jag vet inte men när mamma skulle föda mig och kom in fredagen den 13:e så sa personalen att inte skulle hon föda den dagen och så blev det inte heller. Det märks inte alltid. =)

De där gorilla stativen har jag tänkt köpa under en lång period men har inte hittat dem till systemkameran, antingen har de varit slut eller så har de inte haft dem.

Ps Idag här jag lite mer vaken, har inte hunnit börja med Zzzz ännu men det kommer säkert efter lite städning och annat som väntar. Två lediga dagar blir snabbt arbete i hemmet, varför?