söndag 28 mars 2010

Fototriss: "Sju"

Dagens Fototriss är "Sju". Ett annorlunda val av tema tyckte jag, begav mig på en runtvandring i lägenheten och letade "sju" - och jag hittade hur många "sjuor" som helst kan jag säga, inklusive sju hål i handfatets avlopp samt en vägg med sju kakel på höjden i gästtoaletten. Någonting jag aldrig tänkt på förut. Det är därför jag älskar fotoutmaningar: man ser på saker med helt andra ögon och upptäcker det mest ovanliga detaljer, bland annat en massa sjuor på skattedeklarationen;-)

Nyckelknippa
Som ni ser består min nyckelknippa av sju delar och många sjuor om ni tittar noga. Här vill jag bara förtydliga att den stora nyckeln till polislåset inte är rostig - men åt andra sidan ljuger bilder inte... sägs det;-)

Blockhäfte
Makens "hjärna" finns i/på detta blockhäfte med sju spiraler och några nerplitade sjuor. Cool bild tyckte jag, så den får vara med.

Mosaik
Kan inte låta bli att visa sju olika mosaikprover från Mosaic Swedens monter på Nordbygg mässan förra veckan. Inspirerande att kolla hur man skulle kunna förvandla sitt hem till ett färgsprakande konstverk... om man orkade alltså;-)

Fler "sjuor" hittar ni här.

30 kommentarer:

Jess sa...

Så roliga sjuor du hittat!
Det stämmer som du säger, får man ett sådant uppdrag börjar man nog titta på helt andra saker att fotografera. Jag tycker de bilderna säger mer i bland än "vanliga" motiv.

Britt sa...

Sju är ju ett av de magiska talen, sjudagars veckan, Jesu sju ord på korset, de sju dödssynderna, den judiska sjuarmade staken, sju var de fria konsterna, snövit och de sju dvärgarna (kanske inte så helig och magisk)och de sju feta och de sju magra åren som det talas om i Bibeln.

Lennart sa...

7 verkar vara mitt lyckotal, eller en siffra som ofta finns i min närhet. En gång då jag var 12 köpte jag en lott utanför en matbutik, fick 777 och vann en hel hink med olika matgrejer i den. På tre av mina bilar har första siffran på nummerplåten börjat med 7. Mitt mobilnummer börjar på 7. A7 är betäckningen på Autobahnvägen jag alltid kör på när jag är i Tyskland. Det skiljer också 7 år mellan mig och min bror.

Monica o Jacob sa...

Bra triss, sjuhelsikes snygg mosaik måste jag säga;-)
Ha en skön söndag;-)

Misswhatsit sa...

En rolig triss. Gillar verkligen mosaiken!
Ha en bra söndag!

Olga T sa...

Din andra bild tilltalar mej alldeles speciellt mycket!
Håller med dej i din inledande text att fotoutmaningar gör att man tittar på ett helt annat sätt och ser saker man inte sett förut. Det är väldigt kul!

Shannara sa...

*ler* Tack för välkomnandet! =)

Ja, tänk vad mycket sju det finns överallt när man tittar efter.

Jag tyckte att din mittenbild var helhäftig! (det är ju ganska bra att ha hjärnan med sej på papper om man behöver låna ut den!

cat sa...

En annorlunda och kul tolkning :) Mosaiken är ju helt fantastisk.

PRuddan sa...

Det är väl inte för inte som talet sju är lite magiskt laddat....
sju röda rosor, sju dödssynder för att inte tala om sjuårskris :-)
Ha det gott!

Jah Hollis sa...

Ja, det var lite annorlunda varianter på sju-temat.

mimmi sa...

Det var en väldigt annorlunda triss och jätte roligt att se den :)

LissenTo sa...

Mest imponerad blir jag av att se din makes anteckningar. Anar en kreativ människa. Jg gillar också inredning :-)
Kram.........Lissen

Tigris Predikantan sa...

Inte tokigt alls!
:)

Bildgatan-Avsändare Margareta sa...

Vissa teman återkommer fast från olika fotouppdrag. Jag hade mina sjuor för ett tag sedan.

Det är sant som du skriver att vi upptäcker mycket även i vårt eget hem som vi inte tänkt på tidigare. Speciellt dagar som denna då jag helst inte hade velat gå ut.

Din medverkan i fototrissen var ju också SJU-kligt, om inte kul så ovanlig och som vanligt bra med eget tänk.

Sju är en siffra som används i många sammanhang men samtidigt har vi inte saker i sju utan mer i sex och behöver vi mer än sex så kanske tolv.

Mosaiken var snygg och jag har två favoriter utav de du visar upp fast jag hade nog hittat på något eget i alla fall.

egoinasmamma.nu sa...

Du kunde ha fotat maken medan han slog en sjua också? // Vackra bilder som vanligt. Mosaiken blev jag lite förtjust i faktisk.

Pialotta sa...

Triss i tre superläckra bilder:) Mosaiken så himla fin:)

Ellis sa...

Det är ju 9 spiraaaaaaaaaaaaaaler fuskis! :D

sv: kroppslängd är ett måste pga min längd. de rr de första jag tänker på när jag träffar någon.
Kram!

Lena sa...

Roliga och fina bilder på temat 7 ;)

Bajsugglan sa...

Japp, det var bra grejer på temat sju!
Undrar hur det blir om det blir tema sex? hehe..

anne sa...

Kanske är dessa fotoutmaningar givande och att man ser på saker och ting på ett annat sätt. Jag läser de du utför och förvånas att du får till det så enkelt varje gång.

Hörni sa...

Jag tänkte säga ungefär som Anne, att jag blir så förvånad att du verkar klara dessa utmaningar så lätt. Jag inbillar mig att jag skulle ha problem varje gång.
Roliga sjuor har du hittat.:)

Anonym sa...

Kan man få va' lite tvärsemot? Äh, jag behöver inget svar! Du har fel alltså. Spiralblocket har väl inte sju spiraler. Det är en (1) spiral i sju varv. Eller nio varv? Och dubbelspiral. Det blir 18.
Och vi fällde nog inte fyra träd i dag utan sju. För det var tre små också.
Red/Olle - leg. ordmärkare
PS.
Gissa hur många 7or jag har i mitt mobilnummer.

LissenTo sa...

Hihi, kan inte många blomsorter. Men björk i olika formationer kan jag!
Sov så gott,Beate!

Ps Känner mej lite som en fjällbjörk just nu.... trött och hänger lite... Ds

Ps Imorgon ny dag = kustbjörk Ds

Pjoltas sa...

Härliga sjuor! Grym fantasi du har Beate.
=)

anne sa...

Sv. Christmas pudding är nog mer kompakt och mer....skarpt i smaken, memma ÄR gegga!

anki sa...

toppen tolkat och så snyggt fotat :) nyklarna var det mycket sju på, blocket i häftig spännande vinkel, och mosaiken i så vackra färger..

ha en skön natt

Ellis sa...

Haha klart jag lägger märke, läser ju allt du skriver! ;)

sv: Haha jaa känns mäktigt o ha haft henne som kund, kändes nästan dåligt o ta betalt av'na haha

Daniel sa...

Roligt med positiva sjuor!!!

aheab sa...

7 är en av mina lyckotal har ett nr till. Om jag orkade så skulle jag nog hitta massa 7:or här me men jag e för seeeg för det nu.

Nina Xi Fotoblogg sa...

Snyggt fotat och kreativt tänkt! Men så är det ju du oxå!