torsdag 27 maj 2010

Cyprus calling - Del 3

Efter tre dagar på Cypern tänkte jag dela med mig av lite roliga och konstiga iakttagelser på ön (helt osorterade):
- Om du gillar att åka scooter och motorcykel – helst utan hjälm med kortbrallor och öppen skjorta - så är Cypern idealisk.
- Tycker du om levande musik (många olika stilar) av mycket hög kvalitet så är Larnaca ditt självklara val.
- Kan du leva på pommes frites med eller utan ketchup så kan du sluta leta. (Vi har redan letat och hittat alternativ.)

- Vill du möta världens trevligaste människor så är cyprioterna definitivt ett hett tips. Alla pratar utmärkt engelska, är otroligt hjälpsamma, de gillar partaja och ha roligt. De raggar upp dig även om du är medelålders. Jag menar när hände de senast att en snygg 30-åring stötte på mig i Sverige ;-)
- Öl är ett måste här. Det lokala ölet heter Keo och smakar utmärkt. Dessutom bryggs Carlsberg här på ön och har utsetts till världens bästa variant av märket. Ganska coolt och otippat, eller hur!?
- Om du är under 1,80 meter lång är Cypern idealisk för dig. Om du mäter 1,90 m plus ska du akta dig för låga tak och valv överallt. Japp åsså var det A/C enheterna på balkonger, innan- och utanför husen. Dom krockar du med jämt om du inte aktar dig. Makens bulor är ett bevis på detta.
- Ogillar du övergångsställen är ön ditt paradis. Här finns nämligen inga sådana. Man korsar gatorna på egen risk helt enkelt.
- Är du funktionshindrad (med rullstol) gör dig inte besvär. Om det finns trottoarer är de max 30 breda och sneda.
- Är du nattuggla finns något att välja på i Larnaca vart femte meter – för alla åldrar.
Det var allt för idag. Det är ganska mörkt på da Vinci puben, så man kan inte läsa vad man skriver. Kan inte kommentera så mycket heller, men försöker dela upp så att alla ni som följer mig här får en kommentar under mina två veckors semester på Cypern. Okay!!!?

PS. Bilderna talar för sig själva… egentligen. Om ni undrar vad som fanns i glasen så är det en Ouzo à la Totte och en Frappé (iskaffe som piggar upp och kylar ner). DS

12 kommentarer:

Susanne sa...

Det låter som du har en underbar semester och jag är vansinnigt avund. ;)

Lennart sa...

Då vet jag vart jag ska gå med min dator för att kunna blogga om jag råkar åka dit bort. Vilken tur att jag bara är 1,65 lång, då slipper jag slå huvudet i en massa saker.

Jess sa...

Nej, är inte alls sugen!
(Ja, jag ljuger, jag vill också vara där!!!)
Ha det bäst!

LissenTo sa...

Jag platsar också på Larnaca har både åldern och längden! Skulle gärna sätta mej på flyget, lite snabbt! Här regnar det, ni har tajmat resan rätt!
Ta en Keo åt mej också!

Hörni sa...

Finns det inte en massa god grekisk mat också?
Det verkar kul, jag vill också.:)

Olga T sa...

Sweden calling!
This is the result from the eurovision contest:
Cyprus yes :)
Sweden no :(

Anonym sa...

Skönt att ni har det bra!
Kraaam Yvonne

red sa...

Här finns heller inga övergångsställen. Och knappt några trottoarer. Fast det är nog glesare mellan krogarna, tyvärr. Får bränna hemma istället.

cat sa...

Vad härligt ni har det :)

Shannara sa...

Diggar skylten överst skarpt! =)

Låter som om ni har det oförskämt underbart där borta!

Varför packade du inte ner mej i en väska... Hehe

Bildgatan-Avsändare Margareta sa...

Sambon skulle gilla stället med tanke på Carlsberg samtidigt som han alltid vill prova de lokala specialiteterna.

Det låter som ett paradis förutom att längden krockar med din make, eller hur det nu blir.

Att tillgängligheten inte är den bästa för funktionshindrade är synd och skam, på Teneriffa är den däremot 100 gånger bättre än i Sverige. Är det inte tillgängligt så fixar de det om du påpekar.

Det går då ingen nöd på er och ni verkar ha det bra - har är det däremot trögt med tanke på biverkningarna av onsdagens rus.

Ellis sa...

Åh låter helt underbart.

Hämta hit solen när du kommer hem vettja! :D