söndag 30 maj 2010

Cyprus calling - del 4




- På Cypern råder vänstertrafik, vilket betyder att man kör på fel sidan vägen. I Larnaca är alla gator enkelriktade, så då spelar det ingen roll och man slipper vispa runt med huvudet. En klar fördel alltså.
- Förut åt man ”grekisk sallad”. Nu kallas den för ”village sallad” men innehåller samma ingredienser.
- På Cypern står solen ”rakt upp” på himlen, alltså inte ”i vinkel” som i Sverige. Tar man en långpromenad blir man alltså inte solbränd. Undantag: skinnskalliga engelsmän.
- På grund av föregående punkt är det ganska svårt att sola faktiskt. Kroppsdelar som ”ligger högst upp” får färg (typ näsryggen, knä och valkarna). Resten förblir förvånansvärt blek.
- Larnaca är byggd som ett labyrint. Att följa kartan från A till B innebär alltså att man upptäcker hur många roliga hål i väggen som helst.
- Sevärdheterna är inte så många och begränsar sig till moskéer, grekisk-ortodoxa kyrkor och en katolsk dito. En och annan utgrävning finns att beskåda men inga motiv duger för den här bloggen tycker jag. Med andra ord så får ni nöja er med några upptäckter som ni kanske inte förväntat er ;-)

PS. Det blev inget inlägg förrgår på grund av att BP trodde att hon laddat datorn och inte tänkt på att engelska stickproppar faktiskt måste sättas på. Det räcker liksom inte med bara stoppa in kontakten om man säger så. Det blev inget inlägg igår på grund av att internet brukar lägga av vid klockan 18:00 hår på Cypern... det är inte lätt att vara bloggare på den här ön. DS

3 kommentarer:

Hörni sa...

Åh Grekisk sallad är en favorit!

Hahaha, inte illa ändå att få solbrända valkar! Jag tycker det brukar vara så att man inte upptäcker hur brun man är förrän man kommer hem till alla blekfisar i Sverige.:D

Inte gör det något att det inte blir inlägg varje dag. Du är ju på semester!:)

Sv: Tack! Det är i alla fall kul att fota, men kompaktkameran börjar kännas otillräcklig.

Susanne sa...

Jag brukar bränna skalpen, det är inte kul. Så numera köper jag en solhatt dag nr1, när jag befinner mig på varmare breddgrader..

Bildgatan-Avsändare Margareta sa...

Undantag - även skinnskalliga svenskar. Gud vad sambon skulle bli brun på något ställe. =9 I vissa delar av landet finns solen rakt upp ibland.

Du får lägga dig ner på rygg en stund mellan alla labyrinter. Paradiset för alkohol finns tydligen också där. Händer kanske en och annan olycka med tanke på första bilden, tänkte att nu har Beate brutit något när jag fick se bilden men som tur var hade jag helt fel, hur konstigt det än låter. =)

Fortsatta sköna dagar, här i Sverige är det nog lite si och så med vädret har jag förstått.