onsdag 12 maj 2010

Lunchdejt och balkongläget


Idag har jag avnjutit en härlig halv jobba-hemifrån-dag. En lunchdejt med maken på Golfcenter Danderyd resulterade i ovan bild och många skratt. Golfcentret är nämligen en Driving Range där rika Danderydsbor med sprillans nya Bentleys försöker träffa bollen. När dom väl gjort det var det varken golfaren eller vi som såg vart bollen tog vägen.

Cafét
Cafét vid rangen har fått nya ägare och har precis öppnat för säsongen. Vi satt och åt ute "på riktigt" för första gången i år, vilket betyder att långärmade T-shirts räckte. Bara en sådan sak:-) Maten är av svensk husmanskost-karaktär med en skål väl blandad sallad, smör och bröd. "Dagens" görs efter vilken humör kocken är på när han stiger upp (hans ord). Han måste ha varit på bra humör imorse då skinksteken med färska champinjoner, dijonsås och kokta potatis utan hinna var helt okay. Såsen smakade dock ingenting.

Balkongläget
Balkongläget för min del var av horisontell karaktär. Lät mig värmas av solen och kände för första gången på mycket länge en svettdroppe. En härlig känsla efter allt frysande under så lång tid.

PS. Ni som undrade vart vi ska på semester om drygt en vecka: inget dramatiskt alls. Vi ska till Larnaca/Cypern och ska försöka att inte bli beskjutna av turkcyprioter den här gången. Det hände oss nämligen för 20 år sedan. DS

16 kommentarer:

Jess sa...

Vi får verkligen hoppas att ni klarar er undan skott! Vad härligt att få åka i väg nu helst från detta "vår"väder!
Spelar du golf? För jag har inte uppfattat dig som en spela-golf-person, eller var det den goda maten som lockade?

Olga T sa...

Golfrestauranger är för det allra mesta säkra kort. Bra att rasta vid när man är ute och bilar. Dessutom bra toaletter.

Har ni varmt?? Här fryser vi. 5 grader och ösregn. Jag har t.o.m tagit fram dunsockarna och filten, och då menar jag inomhus.

Susanne sa...

Ännu en smarrig matbild. Har ej ätit middag ännu, så nu kurrar magen-
Myrorna var slut, så jag beställde hem nya.
Ha en underbar helg

Hörni sa...

Åh Cypern! Jag har aldrig varit där, men blev plötsligt väldigt sugen på sol och värme även om det börjar rätta till sig här nu också.:)
Maten ser jättegod ut, och fin.

LissenTo sa...

Golfrestauranger brukar ha god mat. vilket roligt nöje att se höjdarna träna :-)

Var på Larnaca för cirka 20 år sedan, mycket trevligt.
Ha en underbar helg.//Lissen

S o F sa...

Om jag någon gång skulle få för mig att bo, låt oss säga 2-3 månader utomlands under vintern, så skulle jag helt klart välja Cypern.
Med sitt läge där allra längst österut i Medelhavet så har de behagliga 15-20 grader i princip hela vintern.

Eftersom jag har kontakt med en annan bloggare som spenderar mycket tid där, så har jag spanat in Cypernvädret under vår denna gång ovanligt långa o snöiga vinter och lagt märke till temperaturen där.

Och som jag minns det så var det inget fel på käket heller, i alla fall inte för 33 år sedan. :)

Tänk att ni haft så fint och varmt idag uppe hos er - här har blåsten och regnet dragit in nu och jag befarar att det är på väg upp mot ert håll.

Önskar dig en fin helg!

anne sa...

Morotsknorrarna var fina! :)

Shannara sa...

Semester... Mmmm... Jag vill också till solen!

Fusk att ni haft sol hela dagen idag ju, här fick vi regn från ett, hällande, pissande skitregn...

Kristus flygfärd ja... Haha... Man skulle kunna koppla veckans tema till det... Om man vill... *asg*

Shannara sa...

Ehrm... Men nu råkar det vara så att jag har det största vindsutrymmet i huset, det största källarförrådet och dessutom hyr jag husets ENDA garage (alla utrymmen liknar vinden) och ÄNDÅ har jag sex cyklar och en tvillingvagn i cykelförrådet, en sulky och en liggvagn under trappan OCH en paraplysulky nere vid dörren... =)

Jag måste verkligen rensa!!! Men det är så svårt att skicka iväg alla små bebissaker och allt annat som kan bli bra att ha... Haha

Bildgatan-Avsändare Margareta sa...

Synd att inte såsen smakade för din bild såg verkligen delikat ut, en mycket bra matbild - tycker jag och jag vet ju hur svårt det är att fota mat och få det att se gott och bra ut.

Det där med balkongen och du undrade om temperaturen. Det spelar inte så stor roll bara solen lyser för vår är inglasad och igår var det ganska hett. =) Nu har jag i och för sig oftast rutorna öppna med det ger dock en ganska vindstilla balkong.

De har lovat ca 16 grader i veckan så jag hoppas verkligen att de håller vad de lovar.

Vad kul att åka iväg och till Cypern har jag aldrig varit, är väl inte så speciellt berest heller. Däremot ska ett par goda vänner till mig iväg dit 6 juni eller något sådant tror jag det var.

Du kan kanske berätta om historien när ni blev beskjutna, inte trevligt men idag låter det ganska spännande. Min äldsta besåg ett riktigt "maffiaskjut" när han var i Turkiet för många år sedan.

Nu ska jag sova och förhoppningsvis vakna till fortsatt sol. Hoppas att du också får behålla känslan av att svettas en aning.

Ellis sa...

Åh vad härligt, du får sola o ha de så kul åt mig med Beate! :D

Jag mådde för kasst idag för o vara ute, jag har idag inte haft socialt umgänge med någon, jag har varit ENSAM, fatta sjukt..

egoinasmamma.nu sa...

Cypern? där har jag aldrig varit, vad skönt! Bilden var maten har otrolig skärpa och jag blev hungrig! ;) God morgon! :D

cat sa...

Åh hade ni sol igår. Hos oss regnade det som värsta syndafloden och idag är det inte mycket bättre.
Ser ut som om du hade en trevlig maträtt att avnjuta :)

red sa...

Äntligen mat igen! Om det inte varit för det annalkande regnet så hade vi planerat för matlagning utomhus i afton. Vi får väl se. Men serveringen blir inomhus i alla fall.
Just nu får vi se om mitt Google-konto fungerar? Jo, det ser så ut.

egoinasmamma.nu sa...

Sv: Men vad kul att jag "får dig att fundera"? Ja, om du inte tycker det är jobbigt förstås. :D Tusen tack för dina värmande ord om mitt fotande. Jag vet ju liksom inte hur bra det kan bli med det kamera jag har, men ett snäpp eller tre till skall det nog kunna bli.

Cherin sa...

oh, vad hungrig jag blev nu... mums..

hoppas ni både slipper bli beskjutna och hinner njuta av er semester!