måndag 17 maj 2010

Många plus... och bara tre fel


Det är många kvinnor som har ”mammografi-skräck”. Med detta inlägg tänkte jag bota er – en gång för alla.
Jag menar hur ofta får ni era bröst smekta, knådade, klämda … och inklämda? Flera gånger om dessutom. Hur många gånger blir ni ombedda att flytta er närmare en person som viskar först i ert högra och sedan i ert vänstra öra att komma närmare, lite till och ytterligare en liiiiiten bit – allt medans era bröst blir behagligt knådade. Kom igen, inte så ofta väl om ni är ärliga. Å ni, DIY-metoden räknas inte (DIY = Do It Yourself);-) Dessutom kostade hela ”njutningen” endast 140 kronor plus 30 kronor för parkeringen. Helt överkomligt-:)

Tre fel
Japp, jag har varit på mammografiundersökning idag och hittade egentligen bara trå fel under den (alltför) korta stunden jag spenderade på avdelningen:
1. Personen som höll på med mina tuttar var kvinna. Hallå, finns det inga snygga killar som kan utföra samma hmmmm tjänster?
2. Kvinnan tyckte att jag var så avslappnad… Jaså, är det så det kallas…
3. Sjuksköterskan luktade vitlök några millimeter från min näsa – trots flitigt tuggummituggande.

Bonus
När allt var klart (och det tog uppenbarligen längre än fyra sekunder) kollade kvinnan bilderna på skärmen och utbrast: ”Gud vilka fina bröst du har”. Skyndade mig omedelbart till monitorn för att kolla sanningen i detta. Jag såg två svartvita bilder som såg ut som halvuppblåsta ballonger. Helt okay. Tyvärr var det inte tillåtet att fota av ”bevisen”. Bara en fråga till för er därute i cybervärlden: När hörde ni senast att ni har fina bröst?
Tänk på det här inlägget nästa gång ni gör en mammografiundersökning.

15 kommentarer:

red sa...

Hm, skulle inte vilja ha ett sådant utlåtande (om mina bröst alltså).

Susanne sa...

Jag har bara varit en gång och de såg nog dödsångesten i mina ögon. Jag var sååå rädd, hade hört om smärtan man skulle utstå. Det var absolut inte smärtsamt och nästa gång ska jag tänka på ditt blogginlägg och vara helt avslappnad.

Jess sa...

Vad bra, då är det som hemma! ;)

Tigris Predikantan sa...

Håller mig dig om vikten av göra både mammografi och cellprov från underlivet!
Sedan, dina punkter ... ja, sist var det ngt konstig för jag hamnade med benen singlande och fastklämd litet bröst när sköterskan försvann ... men som tur var kom hon åter inom några sekunder!
:)

egoinasmamma.nu sa...

Jag gör gärna mammografi, men även läkaren håller med mig om att det fungerar lika bra all by myself. Det är liksom så enkelt med mig... :D Just på DEN punkten, eller de två punkterna, menar jag.

Hörni sa...

Mammografi är helt okej, men om man är i fel tid i månaden gör det faktiskt ont att få pattarna klämda.
Dessutom är jag rädd att de stackrarna ska bli ännu plattare än vanligt efteråt. Och inte har jag fått höra att de är fina! Sist undrade sköterskan vad det där var, och pekade på mitt ena bröst. Hahaha, jag hade nåt utslag som jag inte vet vad det var...:D

Men jag ska göra mitt bästa för att komma ihåg ditt inlägg nästa gång.:)

Malin B sa...

För mig lär det bli premiär nästa år, har hört ryktas om att kallelsen kommer likt ett "Grattiskort" till 40-årsdagen...

S o F sa...

Men va kul att du lagt in en liten trevlig bild på dig själv.

Ser så trevligt ut nu när du kommenterar.

Ha det gott och tack för snällord hos mig! :)

Pjoltas sa...

Ingen har sagt något om mina bröst! =/

Här har du en fin bild på ämmnet:
http://media3.origo.no/-/cache/image/1082042_hf9573b1114cbe2e28ed1_v1253724433_562x450.jpeg

=)

Ellis sa...

HAHAHAHA åhhh komplimanger är alltid bra. Jag är inte ett dugg rädd om mammografi jag har fått för mig att jag vill att nå läkare skall tatta på mina tuttar snarast så jag vet att de inte är något fel. Jag är så nojig och tror jag har cancer hela tiden "Heeej fröken hypokondriker" hahaha så jag är inte rädd.

Däremot gynekologen, dit vill jag verkligen inte.


sv: Haha har din make också världens burr? :D Jakob envisas med att inte kapa sitt! =(

sv2: Onödigt jobb angående min müsli påse då jag är allergiker, så sämst!! :O

sv3: vadå belysningen? jag var i samma rum hela tiden? :O

Avsändare Margareta sa...

Jag tycker inte att mammografin är skrämmande eller att det tar ont. Nu kanske det beror på fettet som knölar och allt annat är välinpackade i.

Att jag har fina bröst har de då aldrig sagt till mig på undersökningen. En liten varning till dig, kanske någon blev förälskad.

Här hemma kallas de något annat än bröst och det ska vi inte gå in på inför öppen ridå. =)

Pjoltas igen sa...

Den här då:
http://honkytonkangel.blogg.se/2010/may/utkast-maj-11-2010.html#trackback

Sov Gott!
=)

Daniel sa...

Alltid bästa med manliga läkare!!

Huh vill kolla prostatan igen bara för att byaläkaren e så snygg!

Mia sa...

Hehe... visst blir brösten knådade... men nog finns det skönare behandling av dem! Trots allt så tycker jag inte det är sååå himla farligt heller...

Mia sa...

Jadu, handen på brösten... det var länge sedan någon sa det om mina...