måndag 10 maj 2010

När man vet att man börjar bli gammal


När maken och jag tröttnar, vilket han gör mest av förklarliga skäl (åldern) trots att han är 3 och ½ år yngre än jag;-), då krävs det ”action”. För att vara ärligt så är vi båda två så innerligt utled på vädret med gråväder och kyla att vi beslutade oss spontant för att ta vår sommarsemester om två veckor. Bara sådär:-)

Flygtid - längd
När vi var unga (okay då yngre) så var det resmålet och äventyret som styrde valet av ort/land/kontinent. Flygtiden kvittade liksom. Så är inte fallet längre. 14 timmar i luften är helt uteslutet. Jag menar vem vill få blodpropp… Max sex timmar är det som gäller, vilket ”begränsar” val av resmål till Europa.

Tid på dygnet
Förut – alltså för 10-20 år sedan – spelade det liksom ingen roll på vilken tid flygplanet lämnade Stockholm eller när man landade på semesterorten. Jag lovar: det gör en himla skillnad nu. Vi skippade nämligen Kreta (1:a val) på grund av omänskliga avgångs- och ankomsttider. Jag menar vem vill komma till Chania klockan 03:00 på natten och komma hem klockan 04:30 en måndag morgon efter en tvåveckors semester. I vår ålder betyder dessa fakirflygtider
1. två dagars jetlag på semesterorten
2. minst två dagars återhämtning för att över huvudtaget återgå till jobbet - som människa alltså.
Japp, när dessa argument styr en semesterresa vet man att man börjar bli gammal – eller rättare sagt – att man är gammal.

Valet
Med ovan krav fanns det liksom inte så mycket kvar att välja på om man säger så. Vi valde att flyga från Arlanda klockan 7:30 (nästan omänskligt tidigt för oss) och kommer hem två veckor senare klockan 18:25 (helt okay). Bra va;-)

PS. På tal om ålder så föreställer bilden del av en gammal tegelsten - min bild nummer två på temat "brick art".

19 kommentarer:

Jess sa...

Eller så är det inte för att man är gammal utan för att man är bekväm och praktisk!
Vart ska ni åka då?

Hörni sa...

Men...vart åker ni för bövelen??

Själv skulle jag aldrig låta lång flygtid hindra mig, och inte tid för avgång eller landning heller. Resa är alldeles för underbart härligt för det och värt allt besvär.:)

Susanne sa...

Än så länge orkar jag att åka på okristliga tider, bara det är varmt och en massa sol.
btw Vilket semestermål blev det?

LissenTo sa...

Min vän, behöver jag säga att jag håller med dej fullständigt. Flygtiderna har betydelse.
Oh vad härligt med semester, du avslöjar väl snart var du ska?!!!

Mmm lite glad är jag att jag har en handyman i släkten :-)

Ellis sa...

Hahaha åååååååååh jag beundrar dig hårt som har en TRE ½ ÅR yngre make!
Min första kärlek var ett år yngre än mig, men det håller jag käft om. Nu mera är åldergränsen på Ellis framtida make minst 4 år! Jag vill ha en oldie.

Malin B sa...

Denna "tantvarning" har aldrig slagit mig men det beror nog helt enkelt på att jag aldrig har suttit i ett flygplan...

Jotack, den här helgen blev det full pott - sex poäng i fotbollen. Lite mycket fotboll nu när han på våren vaktar målet i både A- och B-laget. Matchtränad till max.

Per-Anders sa...

Apropå semesterresor. Jag och sambon funderar på att åka en sväng till Gdansk i sommar. Bland annat insprirerad av dina blogginlägg från förra sommaren.

anne sa...

Men....Vart ska ni då??????

Sv. Garcia är ju coolast ju, efter han..Reed (?), så tack för det! :)

S o F sa...

Har full förståelse för ert resonemang.

Skulle aaaaldrig sitta på ett plan mer än max 5-6 timmar.

Nu för tiden reser jag mest inåt i mig själv och kollar runt vad jag hittar där... ;)
(Ev. bilar lite i Sverige)

Tackar allra mjukast för "mästare på macro"-kommentaren!

Varma hälsningar från ett numera nästan alltid soligt Borås! ;)
(men kallt!)

Nu för tiden lever vi inte alls upp till den gamla fördomen om att staden är regnigast i Sverige.

(eller så har vi medveten närvaro-utövare aldrig dåligt väder)

SoF

Bildgatan-Avsändare Margareta sa...

Du glömde det viktigaste - resmålet? Hur gammal är du? Jag trodde inte att det var så stor ålderskillnad, låter som 100 och maken då 96 ½? Jag kan då stå ut att vara trött några dagar när jag kommer hem, bara jag får resa lite. Däremot är restiden viktigt för mig som inte gillar att flyga, fast det blir bättre och bättre. Jag hör inte alla ljud lika mycket ... åldern?

Nej, jag förstår vad du menar och visst skulle jag ibland önska att jag inte behövde besöka Sthlm för att komma dit jag vill, det tar en massa onödig restid. Jag ska inte gnälla för jag bor där jag bor frivilligt men visst blir det både dyrare och längre restider med allt bytande och ibland övernattningar för att passa in flygtiderna.

Jag tycker inte att ni gnäller för vi är där vi är och anpassar oss efter det när det vi förväntar oss av våren inte sker så är det självklart blä ...

Jag hoppas att ni får en trevlig resa men innan dess hoppas jag att du avslöjar resmålet.

Olga T sa...

Jag förstår resonemanget! Vart bär det hän?

Nina sa...

Aj, då, är visst gammal jag oxå då... Hatar dessa konstiga tider och långa flygresor!

Härligt med semester! Hoppas ni får det super! Är inte alls avis, inte alls...

Bildgatan-Avsändare Margareta sa...

Jag glömde - trots snö och is är temperaturen fortfarande 8 grader och klockan är 22:35 pip.

egoinasmamma.nu sa...

Nu blev jag nyfiken!! Men vad skönt, jag skulle gärna haft en rejäl semester nu. God morgon! :D

Mia sa...

hahaha.. Jag fnissar igenkännande :)

Petra sa...

Så helrätt igen!

Daniel sa...

tror bara man blir mer lyxig, erfaren å bekväm... med all rätt!

MaMalena sa...

Ha det så kul på resan, vart den nu än går! Tack för kommentarer på min blogg. Har varit sjuk, så min bloggrunda har varit starkt eftersatt!

det skall bli kul att följa mustachen... ;)

Britt sa...

Jag känner igen mig sååå mycket i det. Det ska vara bekvämt att resa...och att leva. Jag har valt schema på jobbet med sovmorgon varje morgon (utom fredag då jag måste rulla)...de andra tycker jag är knäpp...de vill börja tidigt och sluta tidigt...varför? jag blir jetleggad utan att resa de fredagmornar jag måste öppna på jobbet klockan 6....hela helgen är förstörd.