tisdag 4 maj 2010

Tisdagens fakta och bilder

Det är bra med att vara förutseende. När det är fyra plusgrader klockan sju på morgonen är man glad att inte ha tvättat och hängt undan vinterjackan. Den kom väl till pass även under lunchen då vi tre icke-vikingar Eva, Yvonne och jag gjorde som alla svenskar gör när det är soligt och termometern masat upp sig över nollstrecket: vi åt lunchen ute hos Cocovaja. Jag lovar att den klämgrillade mackan som ni ser på bilden var hur god som helst. Det är bara som så att den smälta osten stelnade lite fortare än vanligt i kylan. Hur våra bakdelar, som satte på metallstolar utan dybor mådde eftetr sisådär 20 minuter behöver jag nog inte närmare gå in på.

Sell your mother
Såg reklamen för denna sajt på bussen imorse. Japp, jag vet att bilden är oskarp. Det beror inte alls på den morgontrötta fotografen utan på den skumpande bussen. Dessutom undrade min hjärna lite försiktigt varför sajten inte heter www.sellyourmotherinlaw.se. Har kikat in där men inte riktigt förstått vad den går ut på.

Tunnelbanakonst
Till sist ett foto av ett konstverk som finns i gångtunneln till tunnelbanan vid Danderyds sjukhus. ”Läkeväxter och symboler i folktron” heter serien. Konstnären heter Hertha Hillfon som måste ha tänkt med en mycket konstig hjärna när hon skapade verket.

13 kommentarer:

Jess sa...

Vet en annan konstnär som heter Hillfon i efternamn, kommer inte på vad hon heter.
Jag tycker mackan ser väldigt god ut.

Hörni sa...

Mackan ser otroligt god ut, men jag gskulle nog hellre ha ätit den inomhus.
Coolt konstverk! Konstigt kanske, men snyggt.
Den där sidan måste jag genast kolla in. Inte för att jag tänker sälja min mamma, men ändå..:)

Susanne sa...

Jag har oxå funderat överbudskapet i annonsen.. Jag ska kolla runt vad det är som jag inte fattar. Återkommer ifall jag hittar någon som förstår.
Mackan ser såååå god.

S o F sa...

Ett helt perfekt inlägg hos Konst eller Konstigt! ;)
Informativt och allmänt konstigt. Precis som det ska va.

Den där smörgåsen alltså...

Natti natti

Ellis sa...

Jag hörde om den där reklamen på spotify !! Jag måste se sidan blev jätte nyfiken men tänkte kommentera först! :)

Maten såg sisådär ut, blivit kinkig när de gäller gratänger sedan jag åt den där äckliga laxpuddingen haha.

Jag skulle aldrig kunna sitta ute på en servering i de här vädret, de var ju svinkallt idag!!!!

LissenTo sa...

Det måste vara längtan efter varma dagar som gör att ni sitter ute och äter. Kanske ni får ha varsin dyna i handväskan.

Du det där var konstig konst :-)

Till helgen ska jag börja njuta lite, hinner inte än.
Ha en skön onsdag. Kram Lissen

MaMalena sa...

Ni har verkligen blivit stammisar... Men lite väl optimistiskt att äta ute!

svar: Jag tycker att man kan byta ut sockerdrickan mot sodavatten, så blir den inte så söt. Skall prova det med. Rabarber är ju en så god smak!

Du vet väl att bilder aldrig ljuger... Mitt krypin är mysigt! Det är resten av rummet som är luftigt! ;)

Daniel sa...

Gött konstvate
Men maten ser ju sååå gött ut!MUUUUUMSSS!!!

anne sa...

Den nedersta ser nästan ut som en analpolyp i genomskärning....

Du. Har du koll på tidningsekonomi? Hur mycket kostar det att framställa en sida redaktionell text?

färg o form sa...

Tjohooo!! hoppas att allt är gott,det var ett tag sedan nu. Hoppas att inte rumpan stannade kvar på den stolen, meeeen jag hade gjort precis som ni, smaskat på ute i våren.
Kram Betongfröken.

Malin B sa...

Här hade vinterjackan också behövts i morse men har jag tvättat den så har jag. ;)
Jag trodde att maten på första bilden var "raggmunkstårta".
Raggmunk som är så himla gott, men ätit det i tårtform har jag förstås aldrig gjort men jag är öppen för förslag.

Mia sa...

Det hade förmodligen inte varit så dumt med en handduk eller något ditåt för att lägga på stolen...

Ändalykten bör man vara rädd om... :-)

Bildgatan-Avsändare Margareta sa...

I Linköping var det fullt ös på uteserveringarna, har inte varit inne här i stan och kollat läget.

Sell your mother, ska kanske kika vad det är, för att förstå, men inte just nu, mycket att ta igen efter en tids bortavaro.

Det där med konst -ig hjärna, kan ni vara släkt månntro? =)