söndag 21 november 2010

Fototriss: "En resa"

Fototriss tema den här helgen är ”En resa”, där alla tolkningar är välkomna (förhoppningsvis även den här). Helena har också ordnat en tävling igen, den här gången med Solresor, där man kan vinna ett presentkort på 3 000 kronor. Oman here I come” säger jag bara. Smaka bara på resmålet: Salalah:-)
Det är ju en triss, vilket betyder att man bara kan lägga upp tre bilder. Resan som jag vill skildra kräver bra många fler foton, men ni får väl ha lite fantasi och måla upp resterande scenarier själva.

Äggets resa – del I
Då jag inte har tillgång till en höna så föreställ er att jag upptäckt ett ägg i en hönsgård någonstans. Tillsammans med många kläckta systrar och bröder hamnar mitt ägg så småningom i en kartong som transporteras till affären där jag köper mitt och 11 st. ägg till, kör hem dem och ställer kartongen i kylskåpet. Äggets resa del I avslutad.

Äggets resa – del II
När det är dags för brunch på lördagen tar jag mitt ägg ur kartongen och knäcker det över stekpannan, precis som Jamie Oliver har lärt mig. (Observera att jag är högerhänt och fotot är tagen med vänster. Bra gjort BP;-) )Del II av äggets resa slutar alltså i stekpannan.

Äggets resa – del III
Återstår del III: här i stekpannan får mitt ägg ligga ett tag tills det är gyllenbrunt och redo att resa den sista korta biten mellan stekpannan och tallriken på bordet.


Flera resor hittar ni här.
Fler resmål hittar ni här.

43 kommentarer:

Pumita sa...

Hehe, det var en kreativ lösning! Tacksam för att vi inte fick se slutet av resan. ;)

cat sa...

Mmm smaskigt med brunch! En klockren BP-tolkning :)

Ja Azorerna är ett drömställe för mig, men det är även att återvända till NY, så där kanske vi ses :)

Anonym sa...

För själva ägget kanske det inte var den lyckligaste av resor.

Hörni sa...

Smarta, kreativa du som skildrar ett äggs resa.:D

Resa till Oman låter bra. Jag följer med.:)

Sv: Jag ska försöka låta bli att gnaga.. Jag jobbade 75%, så det krävs nog lite mer än tecknandet ändå. Synd att man behöver en viss inkomst.

Olga T sa...

I like it!!
Som vanligt en tolkning som är unik för dej! Jag trodde att det skulle komma ut en kycklig ur ägget så det var lite överraskande att det slutade i stekpannan:))))

Svorskan sa...

Äggets resa till tallriken, med andra ord. Kul! :D
Sv: Det är inte mycket till julpynt jag brukar ha heller, men julstjärnor i fönstren gillar jag. De ger så mjukt och lent ljus på kvällarna.

Axart sa...

Rolig tolkning och fina, goda ägg:)


AX

Bokmalen sa...

Vilken rolig triss!! Blir ju riktigt sugen på stekt ägg nu. Tror det får bli det till lunch!?? ;)
Kramen, Maria

Anonym sa...

En alldeles underbar tolkning!

Pumita sa...

SV: Jag länkar inte eftersom jag inte deltar i tävlingen. Snällt av dig att påpeka hursomhelst, kunde ha varit så att jag hade missat. :)

Susanne sa...

hahaha, Du är ju helt underbar med dina tolkningar..... =D

Sandbergs Fotoblogg sa...

Härligt när man tänker utanför boxen!

Camilla (Rantis) sa...

kreativ och underbar tolkning av dagens tema!!!!
*S*

Anders W sa...

Kul, saknade bara hönan!

Beppan sa...

Det var ju också en resa!! Kul idé! :-)

Monica sa...

Härlig triss, en resa hem till dej och ner i stekpannan vad mer kan ett ägg begära;-)hihi Håller även med om att det var skönt att du skonade oss från slutet av resan ASG
Som vanligt är jag med utom tävlan, hoppas att någon som varit med i trissen länge vinner den här gången;-)

Photos by Storm sa...

Bra tolkning men jag hade nog förväntat mig en liten kyckling på den sista...men stekt ägg duger bra. Det är gott/Lis

SoF/Blindstyre.se sa...

Va kul att du också är inne på lite samma typ av resa till Fototriss som jag är.

Tänkte att det skulle vara lite omväxlande mot alla flyg-och resmålsbilder som jag förväntar mig att få se.
Men jag har inte tittat runt på de andra bidragen än, så det kanske inte alls blir så som jag misstänkte.

De andra kanske också har försökt skildra en annan sorts resa än den fysiska förflyttningen till en annan plats.

Jag hade gärna skildrat en inre resa...men där satte min fantasi sina gränser.

Just nu faller stora mjuka snöflingor utanför våra fönster och vi har precis satt upp en ljusslinga i vår STORA sockertoppsgran utanför husknuten.
Direkt blev det lite adventskänsla...

Fast som det känns just nu, så blir det minimalt med julpyntande i år.

I morgon är det måndag Beate, så du inte glömmer bort att börja ruska på dig där i idet för återgång till yttervärlden. ;)

Varma snöflings-hälsningar!

Cecilia Artista sa...

Ha ha - det var en härlig lösning på dagens triss! Äggets resa! Kreativt!

Jag hade tidigare både Skånska Blommehöns som är en gammal genuin lantras samt myskankor - så mysigt det var. Och färska ägg varje dag. Mums!

tPix - blindstyre.se sa...

Mums, kanske finns på min frukostmacka imorgon :-)

Pysselfarmor sa...

Ja det var en kreativ lösning.

Jane sa...

Du kan till och med göra ägg roliga *skratt* - kreativt som vanligt!

Ps: mässa = kyrka = kristendom = Jesus ridande på åsnan in i Betlehem eller så får åsnan stå för det sätt folk har blivit behandlade av kyrkan under många år ... valfri tolkning av vilka jag väljer den sista :)

Unknown sa...

En kul resa att hänga med på och ett smart sätt att fixa ett inlägg till "Fototriss". Blir alltid så imponerad av skarpa och fina närbilder och hur du har lyckats med en så skarp bild (nr. 2)med vänster hand är för mig en gåta...
Hoppas att ägget smakade bra och att du får en fin vecka! /sa

Anni sa...

Heja BP!

anne sa...

Sisådärja...Det äggets resa blev väl dokumenterat på tre bilder! :)

Jess sa...

Kan inte hjälpa att tycka synd om ägget som rövats bort för att sedan slås och brännas! ;)
Härlig resa! Hahaha!

Svorskan sa...

Sv: Det var verkligen gott. Vad roligt att blomkålsmoset blev succe!

LissenTo sa...

Som vanligt en kreativ lösning och dessutom humorn som gör det så roligt att läsa det du skriver.

Tack snälla Beate för dina goa kommentarer

Pialotta sa...

Ha, ha det var det roligaste och coolaste idag:) Äggets resa, så finurligt;)

Kerstin sa...

Haha, det här är ju en klockren triss. Himla underhållande och ja, bra jobbat med vänsterhanden där. ;) Gillar den här stenhårt.
Tusen tack för dina snälla ord. Skulle tro att du hamnar på finalplats för det här var bra. :)
Ha en fin kväll.

Per-Anders sa...

Pedagogisk beskrivning av äggets resa där. Snygga närbilder.

Rantamor sa...

En riktigt bra triss om äggets resa.
Va fiffig du är att bara hitta på. Men det var ju perfekt till ämnet och annorlunda.
Och du dina macrofoton är ju kanon.

Ha d gott....burrr vi har -20 nu idag.

Lysande ögonblick! sa...

En fantastisk resa. Mest imponerad över dina skills. Att fota med vänster och knäcka med höger. Not bad at all! :-)

Lennart sa...

En sån söt berättelse, tänk vad man göra "bara" av ett stekt ägg. Gott är det också. Själv gjorde jag en resa i dag.

Daniel sa...

Glöm inte äggfisar sen!;)

anne sa...

Och här steks det ägg fortsatt! :)

Ellis sa...

Men hallå??? du har glömt äggets resterande resor!?

Från tallriken till munnen - från munnen till magsäcken - från magsäcken till... AH exakt MÅNGA RESOR hahahaahaha.

Bildgatan-Avsändare Margareta sa...

Jag läste inlägget tidigare under dagen men hade inte ro att sätta mig ner men skrattade och dagen var räddad, den annars supertråkiga.

Vilken resa och jag håller med tidigare kommentarer att det var tur att det bara fick vara tre bilder så vi inte kom till slutstationen också. =)

Däremot var inte mina tankar i ordning när jag såg ditt andra foto, trots att jag sett det första, utan trodde att jag skulle få se en kyckling kläckas. Jag hade ju sett äggkartongen och äggulan som var på väg ut. Det måste ha med vad vi förväntar oss att ska ske, vi glömmer det som ögat verkligen ser. Du förstår vad jag menar? =)

Den här resan var betydligt bättre än om det varit en kyckling. Tack för den här tolkningen.

Barnens Hjältar sa...

Strålande tolkning :-)
Ursnygga bilder :-)

Carola - bahamasblogg sa...

Det var en rolig tolkning av trissen. Ja du har bevisat att resor finns det runt omkring oss! Bra gjort.

Vicky M sa...

roligt bidrag! jag är också med http://bit.ly/fHYkTo :)

Helena/Bildbloggerian och Fototriss sa...

Grattis - du är i final i Fototriss tävling! Omröstningen pågår fram till söndag kväll, lycka till!

Marie sa...

Grattiskram till finalplatsen i trissen BP!!!! Jag lägger min röst på dig ska du veta och håller tummar och tår. Kram.