fredag 4 februari 2011

Fredagstema: ”Gammal”

Ni vet ju att när ni kikar in på den här bloggen så får ni antingen se något konstigt och/eller så får ni le. Till temat ”Gammal” lägger jag upp två bilder – får se hur ni reagerar;-)

The Life of Samuel Johnson
The Life of Samuel Johnson är en dagbok I sex delar. Den gavs ut för första gången 1791. Boken ni ser på bilden trycktes i november 1900 alltså för nästan 111 år sedan. Japp, maken lyckades komma över alla sex böcker.

Dockor
Dessa två porslinsdockor har varit med ett tag dom också. Enligt min mamma så fick hon dom av sin mormor. Nu har dom hamnat hos mig och ligger i en låda. Tycker dockorna är extremt fula och verkar lida av allvarliga ögonsjukdomar. Dessutom har dom – precis som David Bowie olika färg på ögonen.
Men temat var ju ”Gammal” inte ”ful”, eller hur;-)

Fler gamla bidrag hittar ni här.

18 kommentarer:

anne sa...

Och Samuel Johnson-förväntas jag veta vem det är...?

Jag tycker dockorna var fina.

Unknown sa...

Ser ut som att det är läge för er att leta upp någon inspelningsplats för Antikrundan...
Tills dess, ha det riktigt bra! /SA

Per-Anders sa...

Har David Bowie olika färg på ögonen?

Susanne sa...

Blev lite rädd när jag såg dockorna, tycker nog att de är fulsnygga ;)

Susanne sa...

Kul med gammalt och antikt men får absolut hålla med om att dockorna inte var särskilt söta... Trevlig helg=)

Bildgatan sa...

Lite avis även om jag inte vet vem Samuel Johnson är men gamla böcker och skulle jag äga dem skulle jag garanterat vet vem det är =)

Jag måste säga att jag håller med dig, inte speciellt vackra men kanske du kan sälja dem på Buskowskis, man vet ju aldrig vad det är för några dockor, kanske vet du.

Jag har inte två olika färger samtidigt däremot ändrar mina ögon färg, det är sant. Allt från gröna, blå och till riktigt svarta.

Tyvärr är ju inte böcker speciellt mycket värda men det har hänt att det varit riktiga dyrgripar. Blir det knip i kassan får du ta med dig dina gamla bidrag och utöka den. =)

Nu lägger jag ner dagens tankar och bloggande - syns imorgon.

Rantamor sa...

Du den där Samuel Johansson...eller johnsson kanske ser då inte mycket sympatisk ut, har du läst alla hans dagböcker..undrar om han inte ruvar på någon mörk hemlighet...?

Men dina dockor tyckte jag att var alldeles bedårande, förstår att du sitter å leker med dom varje dag.

Ha en finfin kväll...ja dom bara måste finnas i storlek 39 annars är det katastrof...

Tänk dig dom ...knästrumpor och kortkort...näe förresten gör inte d...

Tjingeling...

Pysselfarmor sa...

Hoppsan..Samuel Johnson - det klingar någon klocka låååååååååååångt där bak. Jag fuskade nu och öppnade en ny flik och googla...nähä det säger mig inte något. Fel klocka ;-)
Hur som det är spännande historia säkert att läsa!
ja vad ska du göra med dockorna...svår fråga..

ha en skön lördag

Monica sa...

En dagbok från 1700 talet, ja vad hittade man på på den tiden det kanske skulle roa mej vem vet.
Ja inte var dom vackra inte men dom kanske är värda något, får vi se dej på antikrundan tro;-)

Jane sa...

De där två fröknarna ser lite lömska ut, vem tittar de på? De ser ut som att de tittar på ngn till vänster ...
Gamla böcker kan vara riktigt vackra men jag vet inte om de är så kul att läsa :)
Förresten ... vad betyder LLD efter Samuels namn, är det ngn titel han hade?
Googlade som du tipsade om på liggande hästar ... det fanns ju några men inte så många som jag trodde :))

SoF sa...

Ett namn som låter bekant (Samuel Johnson alltså). Han har jag nog stött på i något sammanhang...
Jag har en stark dragning till Storbrittanien - tror jag måste levt nåt tidigare liv där. ;)

Tycker att dina motiv för temat gammal, ser ut som något för Antikrundan. Å då menar jag i bemärkelsen värdefulla.

Hoppas du har/får en skön helg!

Chris sa...

Kul med olika tolkningar och det var ju definitivt inget fel på din tolkning. Gillar bilden av boken

Olga T sa...

Dockorna är väldigt speciella. Skulle gärna vilja veta mer om dem. Antikrundan nästa? Konstiga röda band de har om benen. Och, jag håller med dej, de är inte vackra.

Maria G sa...

Vem Samuel Johnson är har jag vet jag inte, men jag tycker dockorna är fina.
Trevlig helg!

Jah Hollis sa...

Han ser bister ut, Samuel Johnson. Det är väl knappast några humoristiska berättelser i hans böcker.
Angående dockorna kan jag nog bara instämma. :-)

sinneskatten sa...

Jag har några anskrämliga dockor här också i en låda på vinden.
Och jag säger som de andra Samuel?

Ellis sa...

Jag hatar porslindockor, min mamma hittade en KOPIA av mig i en butik då jag var liten och köpte den... VET DU hur rädd ja är för den än idag? känns som om någon skapade en voodoo docka av mig och typ ramlar den kommer jag dö, så jag har satt den i min garderob - LÅNGT LÅNGT IN.... jag hatar o se på henne... de som att se på mig själv...

Pumita sa...

Dockorna kanske inte är så söta (det tycker jag iofs men det sitter som bekant i betraktarens öga) men de har väl ändå ett visst affektionsvärde? ;)