måndag 21 februari 2011

Måndagens sanningar

Om man äger två par glasögon med identiska bågar och sätter på sig läsbrillorna när man går till bussen klockan 07:15 slipper man se fem centimeter nysnö. Man bländas inte av solen heller. Men man bestämmer sig för att genast boka en ögonundersökning.

När man stiger på buss nummer 1, tar fram iPhonen och förvånas över hur skarp texten är, så inser man med viss lättnad att man precis har sparat sisådär 4 500 kronor för nya glasögon.

Om en mobiltelefon på bussen ringer och ringer och ringer… (nej det är inte min då den skäller) ber man den cirka 80-åriga damen med hörapparat, glasögon och käpp att svara. Då får man höra följande:

- Snälla du, du som är så ung, kan inte du svara om jag plockar fram den åt dig. Jag ser så dåligt.

Det ringer fortfarande...
Med min talang för mobiler tog det ett tag innan jag hittade rätt knapp. Som tack för hjälpen fick jag och passagerarna lyssna på hennes telefonsamtal ”på högsta volym” i fem minuter.

När man kliver på buss nummer 2 och ser en 10-åring ockupera två säten ber man honom att flytta in. Då får man följande svar:

- Jag ska ändå av nästa.

Då griper man tag i ungj****n, lyfter upp honom, sätter ner honom på golvet, kliver in och drar upp honom igen. Fysiskt ansträngande, men vad gör man inte för en sittplats på 73:an.

När man anländer till jobbet och chefen redan är där blir man misstänksam.

Om man fryser på fredagar sätter man värmefläkten på max i tjänsterummet och stänger dörren. När man öppnar den på måndag morgon hamnar man i en underbar bastu.

När arbetskompisen I påstår att man har en papegoja-tröja på sig (maken tycker den har Jamaica stuk) då undrar man vilken planet man borde flytta till för att kunna efterapa bäst.

Bilden jag lägger upp visar tapetklistret som delades ut "som frukost" vid Östra Station för några veckor sedan. Great - NOT! Vet inte om den har nå't med inlägget att göra. Vad tycker ni;-)

21 kommentarer:

Svorskan sa...

Hahaha! Måndag? Låter inte helt lyckat?

Jane sa...

Himla tur att det bara är en måndag i veckan :) fast tio-åringar är det gott om ... likaså åttio-åringar. Nästa gång får du bjuda dem på en sådan där frukostmugg ;)

Simon sa...

Hahahaha, skrattade högt genom hela inlägget :)
Har också endel fotbollströjor, har du många?? Nån favorit? En hammarbytröja kanske??

Jess sa...

Hahahahaha! Tack jag behövde ett gott skratt! Jag skulle sååå gärna vilja se när du skyfflade undan ungen och sedan satte dig och tillbaks med ungen! Hahahah!

Lite färg på kläderna gör en bra glad!!!

Bildgatan sa...

Vad skönt att läsa om frukosten på Östra station för när jag såg bilden så funderade jag, vad in i ... är detta.

Jag har också två par som jag måste hålla reda på och det är inte helt enkelt. Utan linser ett par, med linser måste jag ha de andra när jag sitter vid dator, måste och måste men de underlättar. Här hos oss är det ofta som glasögon letas trots att det finns en stor mängd av dem, läsögonen, och det är inte mina.

Även om du fick lyssna på hennes samtal så inte så tokigt med -Du som är så ung.

Den tioåringen är inte "uppkäftig" mot någon på bussen på ett tag.

Vad härligt med bastu, nu måste det bli bättre temperatur så att jag också får fara och basta -har ingen värmefläkt här hemma.

En riktigt kladdig blandning och inte så så i topp har din måndag varit så därför kanske det där tapetklistret passar bra.

Jag har inte en bra måndagskväll - har tappat min behörighet till bloggen det kommer upp ett meddelande när jag försöker logga in att jag inte har tillräcklig behörighet ... undra vem som har det? Nu har jag lämnat över till Loopia och de får jobba på problemet. Tur att de har dygnet runt support den här månaden.

Därför sitter jag nu och leker med min grunddomän. Jag har ju inget på den så nu sitter jag och lägger in lite bilder, utan texter.

Hade så mycket idéer när jag tog den men det har inte blivit något av det och jag orkar inte flytta bloggen fler gånger så jag får fortsätta betala och då kan jag lika göra något med grunden också, bara för att -utan syfte.

Hörde ett mail nu -kanske. =)

Ha en bra kväll åtminstone.

SoF sa...

Äntligen måndag! ;) Typ.

Att den där ungen tydligen var som fastlimmad på bussätet, tycker jag hör ihop med bilden...

Å mellanmålet heter alltså Great, som i great monday då.

Snart är det tisdag. :)

Varma och kylslagna hälsningar!

Lysande ögonblick! sa...

Men åh vilket bra värmefläktstips. För en bastu i mitt rum vore en dröm. :)

Och vilken gullig tant. Tur du hade dina läsglasögon så du kunde hitta svara knappen. :)

haha. Underbart inlägg. Som alltid.

KRAM

Petra sa...

Underbart roligt. Hade varit ett nöje att få ha sett detta på riktigt.

Malla sa...

Haha :D vilken måndag...
bra att du sa om tapetklistret, det ska jag inte köpa!

LissenTo sa...

Tänk vad mycket det kan hända en måndag.

Linser eller glasögon för mej. Annars blind.

Rolig tant,där på bussen
Ungj, flyttade du på honom gjorde du det? Hoppas.

Lite bastu är väl skönt, särskilt om du redan hade outfiten på dej, hihi.

Kram

Rantamor sa...

Nu har jag skrattat mig igenom din början på en måndag...
Klart du blev lycklig över att spara pengar på nya glasögon...förstår att du blev lite skärrad, det är inget man snyter ur näsan....om man inte har en jädra snuva...

Frukosten såg lite läskig ut, kunde ha passat till Petunias tema annorlunda idag....

Tjingeling.

Susanne sa...

Hihi, en underbar måndag ;)
Sv: Är nog en liten skogsmulle, tycker om att vara ute och arbeta med kroppen.

Jah Hollis sa...

Det ser ut som mosad spånplatta.
För några veckor sedan delades det ut soppor i små färdigburkar (att värma) på Värnhemstorget här i Malmö. Någon reklamkampanj för jag vet inte vilket märke. Men det var helt OK.

cat sa...

Vilken dag du haft! Helt rätt att lyfta bort 10-åringen :)

Monica sa...

Här märks det att det var måndag morgon;-):-)
Ja fel glasögon har man väl tagit någon gång och varit på väg till St Eriks, dessbättre behöver jag inte ha några när jag inte läser eller sitter vid datorn.
Läskigt såg det ut hästfodret, pellets i flingform kan ju inte vara någon höjdare.
Sist jag lyssnade på ett mobilsamtal var min första tanke, wow här var det iq fiskmås.

Olga T sa...

Ha, ha! Tack! Detta behövde jag. Flyttade du på ungen? Bra gjort!!( och tur att du inte har mitt jobb, då hade man inte fårr flytta på honom sådär.)

Olga T sa...

SV: fast fråga: Vilken sinnesstämning är du i då?

anne sa...

Jo, nog var din dag av grötkaraktär-en riktigt härlig röra! :)

Sv. Johodå, det snöade massor medan jag tog min tidiga morgonrunda, men medan jag suttit och jobbat vid köksbordet har solen lyst från en blå himmel! Vackert men nu vill jag ha barmark. När barmarken är här ska jag köpa nya springskor och börja springa utomhus! :)

Daniel sa...

heheh härligt!! Å bastu i rummet rekommenderar jag!! Ihana sauna jokaisessa kodeissa!

Caja: sa...

Underhållande läsning....

;-D/caja

Ellis sa...

Jag kanske inte borde kommentera, i full-tillstånd men jag har saknat dig!

Haha tapetklister kan int eva gått o äta alls.. Smakar de sådär som tapetklsiter lutkar?

Hahaha älskar dina glassögon... stycken. Ellis humor rakt va.

Nej nu mår ja illa.
Förlåt för mitt såkallade... ah ensam - sitter i köket - full - inlägg!

Puss pch kram!