söndag 8 april 2012

Fototriss: ”Lång”

Fototrissens tema ”Lång” gillar jag skarpt, för med det temat kan jag leka som ni ser på bilderna… på en tämligen tom parkeringsplats vid Täby Centrum.
Att skuggan på gatulyktan är lång är det ingen tvekan om.
Förflyttar jag mig några centimeter så blir även jag längre – ja eller min skugga då.
Och på den här bilden har jag lyckats att tänja mina 1,66 m så att jag blir lika lång som lyktan.
Det var riktigt roligt det här:-)

Fler långa bidrag hittar ni här.

45 kommentarer:

cat sa...

Långa och fina skuggor :) Inte illa att du lyckades bli lika lång som stolpen på sista bilden :)

Pumita sa...

Å jäklar, nu fick du sträcka på dig ordentligt. Du strechade väl innan? ;)

Monica sa...

Vem kan har roligare med en gatlykta, ingen jag känner i alla fall;-)Bra triss.
Du menar att han far omkring i skyn med sin pinne, ja jag skulle ju inte bli förvånad;-)
Ha en skön påskdag;-)

KulTur i Natur - Tony sa...

Det gäller att ha ett öppet (foto)sinne, och det har du!

mimmione sa...

kul tolkning

Benita sa...

Nämen vad skickligt av dig att bli såå låång. ;)

Lotta sa...

Vilken kanontolkning du gjort, skuggbilder är alltid spännande!
Lotta

Pysselfarmor sa...

Det var en finurlig tolkning! ;-)

och här var det mot husväggen och i lä idag +15 - det är så makalöst varmt och härligt på dagarna så, men kyligt i luften om man lämnar sin plats vilket jag förstår att det varit neröver också ---- runt 7-8 grader i luften.
Absolut älskar jag mitt barndomshem i Lappland!

Stare Ström sa...

Kul lek med skuggor! Och så lååång du blev!

Olga T sa...

Tänk att kunna bli så låååång ibland! På så vis kan man njuta ännu mer av solen som kan skapa sådant också.

Olga T sa...

Oj glömde skriva. Jo jag visste att Allianz är ett försäkringsbolag också. Vet du det var så stort men jag tror inte riktigt jag uppfattade hur stort det var förrän jag ser bilderna nu. Det var så mycket folk som skulle in och man gick där i långa led och ja.....egentligen skulle man nog åkt dit även när det inte var fotboll bara för att se hur stort det var. Men visst inne på läktaren kändes det att det var stort. De bilderna kommer:)

Marit Johansson sa...

Ja en kanonbra tolkning av dig.. ni har också sol och fint väder ser jag, härligt!

Anonym sa...

Tänk om det alltid var så lätt att komma till rätta med sin underlängd, den som somliga kallar övervikt.

Ingalill sa...

Härlig tolkning :)

Rantamor sa...

Ett riktigt bra tema för långa skuggor, men då måste man också ha sol, här är det mulet och blåsigt.
Men igår var det en solig dag, och det var där Rantafars öl tyckte att den satt som ett smäck.

En påskdag till sen är det slut på festen...påsken menade jag...

ha d bra,
tjingelingen...

anne sa...

Det är rätt skönt att kunna sträcka ordentligt på sig ibland! :)

Bildgatan sa...

Om du tränar på det där med sträckning lite mer så är du snart längre än din makes 1,96 eller vad det nu är.

Det är kul att leka med skuggor och jag tycker att det är kul att fota ljus och skuggor tillsammans tycker att det blir vackra bilder.

Du tog dig utanför solstolen och balkongen idag, trodde nästan du skulle hoppa över, inte över balkongräcket men hoppa över trissen idag. =)

Bildgatan sa...

Förresten tack för din kommentar eftersom jag själv anser mig urusel på människor och behöver träna. Att träna på den tjejen gjorde jag ju också i somras och fick fortsätta nu, men hon är så tacksam att fota - blir bra än hur jag gör.

Della sa...

Där ser man verkligen vad man kan förändra bilden genom att bara flytta sig en liten bit. Ska försöka tänka på det när jag fotar.

Annemor sa...

Godt å strekke ut i lengden, uten annet besvær enn å fotografere.
Ha en fin kveld :-)

Nettan sa...

Sådant är roligt att experimentera med. När man enbart med hjälp av att flytta sig lite få tre helt olika bilder på precis samma saker. Snyggt trissat. / Nettan

Freja sa...

Åhh, det tipset ska jag sno! Med en brorsa på 1.98 och en syrra på 1.87 har mina 1.72 alltid känts alldeles för korta...
Sv: Hahaha, jag får svara dig som jag och en kompis svarade Ulf Lundell för en evighet sen. Vi stod längst fram på en konsert och hojtade "-67, -67, -67" varvid han blängde på oss och sa "Då var ju ni inte ens födda!" och vi pinsamt nog svarade "Joooo, vi var faktiskt 5 år....". Men jag har ju hört "Puppet on a string" efter den var med på ESC, bland annat när jag spelade piano under mellanstadiet...

Mallan sa...

Coolt :-)

Axart sa...

Snygga skuggbilder och snyggt trissat :)

Ha en fin kväll/AX

Axart sa...

Snygga skuggbilder och snyggt trissat :)

Ha en fin kväll/AX

Per-Anders sa...

Vem behöver Photoshop när man kan dra i skuggorna på riktigt? Coolt!

Anni sa...

Såg att du precis skrev hos mig när jag kikade in hos dig!
Visst är det kul med skuggor? Ett av de bästa trixen för att få långsamma barn att gå hem (eller bort) lite snabbare har alltid varit att trampa på skuggan ... kanske inte så trafikklokt, men väl fungerande ...

Kulig triss!

Linnéa sa...

Du är rolig du, skrattade gott åt dina bilder. Gillade verkligen.
Sen vill jag tacka för dina kommentarer hos mig både på Ordlös Lördag o trissen.

Här får du receptet på äggen i både text o bild.

http://elsasdotter.blogspot.se/2012/04/recept-provencalska-agg.html

Hörni sa...

Härligt länga skouggor du fått till, i bästa Beatestil. :)

Hörni sa...

Nu vet jag inte hur jag stavade, men du fattar nog, långa skuggor ska det vara. :D

SigridfraEnget sa...

Urhäftig triss!!

Hörni sa...

Sv: Jo då, hon är nyklippt. :) Precis när mamma (utbildad frisör) skulle sätta saxen i luggen böjde Lilla Mu ner huvudet. Det blev inte riktigt som det var tänkt, hahaha. ;D
Men hon är ju söt ändå.:)

4U2 sa...

Det där gillade jag, enkla medel blir suverän tolkning! Kanon!

Kicki sa...

Tänk vad en skugga kan roa så!:) Visst är det väl härligt att få känna sig lång ibland!

Anita A sa...

Kul idé att leka med skuggor för temat lång, snyggt genomfört!

llh sa...

Ler så stort att "ungarna" frågar vad jag sysslar med...
jA det var riktigt roligt men så är det ju alltid kul att få växa lite :)

Erik Semlan sa...

Du har trixat ihop en snygg triss.
Roligt hur långa lyktstolpen ser ut att krympa i din triss eller om det är du som blir längre. ;-)
Härliga långa skuggor! :-)

madelein - mamma till sex sa...

Det blev en kul triss :-)
Hoppas du haft en bra Påsk!

Charlotta sa...

Fiffigt med långa skuggor i trissen. Alltid skönt när solen är med på ett hörn eller bakom ryggen. :)

Janne sa...

Fyndigt gjord triss, enkel och bra.

Ama de casa sa...

Oooo... Vad snabbt du växte... :-)

Anitas Blogg - Malta sa...

Den var bra Beate !! Kul och fyndigt som vanligt. Min absoluta favorit i triss den här veckan! Brukar spara det bästa till sist. Väntade in i det sista innan jag kikade på ditt inlägg. Sån är jag ;-)

Åke Blomqvist sa...

Läcker tolkning av sin egen skugga :)

Gilla sa...

Sån tur du hade att solen sken. Annars hade du inte fått ihop ditt trevliga långa Fototriss.

Gilla sa...

Tack för berömmet av mitt Fototriss. Det är bra med långa män, för de kan hämta saker högst upp i skåpen, när man själv inte räcker till. Nu var det ju inte min man, han syns bara i bakgrunden, men det är hans svärson som är så lång och bor i Täby. Lustigt va? Det var makens dotter och han som lurade upp oss till Sigtuna. Det var första gången för oss båda. Vi älskar gamla kondisar.

Gilla