söndag 6 maj 2012

Fototriss: ”Så här ser det ut där jag är.”


Fyra gånger per år vill Helena att vi dokumenterar ”läget” där vi befinner oss just nu. Ett riktigt toppen tema tycker jag… förutsatt att det inte blåser ute vill säga.
Som ni vet tar jag mina fotouppdrag på allvar;-) Redan igår gjorde jag några tappra försök att fota utan att själv blåsa bort. Lyckades förträffligt med att ta bilder på… ogräs, som ju växer nära marken och håller sig still trots att det stormar.
Idag hade det mojnat lite så jag begav mig två trappor ner till innergården. Resultatet ser ni på de tre bilderna jag lägger upp. Med facit i hand kan jag återigen konstatera att naturen innehåller en mängd varelser från yttre rymden, åtminstone om och när det fastnar på mina foton. Dessutom är det inte det lättaste att ta kort på saker och ting som rör sig, men coola och konstiga effekter blir det helt klart.
Enjoy!

Fler bidrag till temat hittar ni här.

PS. Dödade årets första spindel vid klockan 12:00 idag på balkongen. Dessutom låg det en blå ballong (!!!) på balkonggolvet som uppenbarligen hade blåst ner eller upp från någon annans lägenhet. Ja, ja, det var ju fullmåne igår så… DS.

34 kommentarer:

Annemor sa...

Visst var det fullmåne og da finner man mye rart i etterkant. Flott at du ikke blåste bort, men fikk tatt denne flotte trissen

http://www.starbear.no/mormor/2012/05/06/fototriss-176/

cat sa...

Första bilden tycker jag nog går lite i höstens färger, vilket är intressant när det är vår :)
Gillar att man nästan kan se och känna blåsten i dina bilder :)

Lisbet sa...

Fantastiskt ljus på dina knoppar. Här lär det dröja ett tag innan de brister ut.

HA en skön söndag

Rantamor sa...

Hade jag bott söder om dalälven hade jag också fotat gröna blad och blommande träd...
men nu är det ju så att jag får hålla mig till mossa och stenar,
men så är ju också just stenar och mossa som jag gillar att fotografera....
Tycker också att det är kul att lägga upp just detta tema och se hur folk har det där dom befinner sig.

Ha det bra på balkongen och håll i dig så du inte blåser bort...
jösses nu kom Rantafar in å säger kolla ut det snöar....
SUCK !!!!

Hörni sa...

Åh så fina våriga bilder.
Sv: Hahaha jag blir bara glad för åsikter och hjälp med designen Särskilt från dig, du vet ju vad du pratar om.:) Bilderna har du rätt i. Fattar inte att jag inte såg det! Penslar o pennor har jag precis gjort mindre.:) Men du kan ha rätt. Typsnittet vet jag inte, jag testade många innan jag blev nöjd. Får se hur jag gör med det sen. Ska fira pappa lite först, sitter i bilen på väg till Stockholm . Tack för tipsen :D

cat sa...

Hi hi här kommer lite onödig hästkunskap. Ponny eller häst beror på mankhöjd. Är den inte högre än 148 cm är det ponny så islandshästar är ponny :)

Marit Johansson sa...

Nej det är verkligen inte lätt att fota saker som rör på sig, men du har då i alla fall fixat det!

Här hos mig har det äntligen slutat snöa och mannen är igång med altanbygget igen, ha en trevlig söndag!

4U2 sa...

Var det inte du som skrev att våren inte kommit riktigt till er än? ;)
Var det en helium ballong? Tänkte att de kan tydligen vara kul om man andas in lite helium, själv har jag ifs aldrig testat ;)

Misswhatsit sa...

Vackra bilder och fina perspektiv.
Ha en bra vecka!

Olga T sa...

Ja igår höll man verkligen på att blåsa bort! Gick knappt att stå rak ute vid havet där jag var och fotade. Idag har det varit bättre. Har varit på golfbanan och pausar nu inne en stund innan jag tänkte mej till IP för att se lite div.1 fotboll.
Gillar tvåan i din triss bäst. De där blommorna som är så på gång och så alla de där svängda balkongerna i bakgrunden.

Anonym sa...

Nu tycker man att det kan vara dags för lite mer lagom vårväder ett tag.

Pumita sa...

Tack för att du gick genom storm och elände för att vi ska få se detta! Underbart!

Jaha, är det fullmåne?! I så fall hade mina grannar full moon party inatt, det dånade och skakade till halv tre eller nåt. Mest var de nog fulla men det kanske var någon som moonade också. Jag levde rövare tidigt på morgonen som hämnd. ;)

Monica o Jacob sa...

Det märks att du bor längre söderut så långt har inte våren kommit här ute i bushen;-)))
Ha en skön kväll;-)

Elisabeth sa...

Hänryckningens tid beskriver du fint!

Benita sa...

Blad och blommor, det skulle jag också vilja ha men hos mig är allt grått och trist.

Det var inte bara fullmåne igår utan det var supermåne. Tyvärr hade vi mulet så jag kunde inte se den.

Ha en bra söndagskväll! :)

aino sa...

härlig vårtriss där bilderna hänger ihop.
aino

Bildgatan sa...

Tycker att dina foton är mycket bra och jag ser verkligen hur du har det idag - verkar helt ok.

Brukar inte välja bilder men tvåan sticker ut och då tänker jag på bakgrunden som blev så bra mot trädet i förgrunden.

Ha en fortsatt bra söndag och jag kan väl säga att jag börjar bli rätt less på att ha två och samma röster i mina öron hela tiden. Gissa vilka :) En heter Niklas och den andra Peter i förnamn. Spyr snart.

Freja sa...

Hmm, det första jag tänkte när jag såg dina bilder var att det verkade vara fantastiskt fint väder... Vinden fastnade inte på bild.... Här är all snö borta och solen strålar från en blå himmel och det är för ovanlighetsskull vindstilla... Så därför var vi inne och städade hela dagen... Fast det passar mig, jag är inte så mycket för sol och värme... Spindlar är min stora fobi, här rycker sonen in som räddande ängel när jag blir helt stel av skräck. Men han nänns inte döda dem, han fångar dem och placerar dem på lämpligt ställe utomhus...

Mona sa...

Det finns många konstiga och spännande former i naturen. Skulle försöka fota en tulipan idag och den vajade som ett rö för vinden. Mittenbilden är min favorit med den fina blomningen. Och så gillar jag vinkeln med huset i bakgrunden.

Stare Ström sa...

Så roligt det är att se hur det ser ut i olika delar av vårt avlånga land. Våren är gott på väg hos dig, ser jag på dina fina bilder. Lite före är vi nog allt här nere. Och blåst har vi mer än nog av!

LissenTo sa...

Från riktigt grådystert regnblött Sundsvall, så sken solen idag. Fast det kom några korn av typ hagel.

Men du vad fint det blommar där på andra bilden, bara att passa på att njuta.

Bara att klä på sig och leta lä.

ja vilken dröm det vore, bild och text i egen bok...............

ha en fin start på veckan med roligheter på jobbet :-)

Della sa...

Dian fotovinklar gör att det ser så vårlikt och trevligt ut. Lätt och glatt.
Men det där med den blå ballongen.... Sånt är inte att leka med. :)

Marie-Louise sa...

Så många vackra tolkningar av veckans tema :)

Agneta sa...

Fina bilder, det här med att du jobbat med författaren, är det på MIVA eller HIA i Lund?
Agneta

Anders W sa...

Va kul! Det finns hopp hos dig också. Hörde om den nya grejen, att gå på spindelsafari. Kanske något att testa innan du slår ihjäl dem!

esterii sa...

Fin blogg..fina bilder,, fint helt enkelt

Jane sa...

Just nu är det som vackrast ute med alla nyanser på grönskan, precis som du illustrerat med dina bilder. Om bara några veckor har alla blad samma gröna färg och det är inte alls lika fint :) Tiden mellan hägg och syren är absolut bästa tiden på året!

4U2 sa...

sv: javisst,byter gärna med dig, du får låna min mobil ... oj då hur skall jag då kunna ringa? Synd för det var annars en finfin idé! ;)

llh sa...

Du är helt klart tålmodig som kämpar på i stormen. Det tackar vi för som får kolla växtligheten. Särskilt jag som försökte göra sammalunda, misslyckades och tvingades ge mig på ickeflygande utehak istället.
Är blå ballonger bättre än gröna män på balkong?

Guldkryckan sa...

Andra bilden där tilltalar mig, körde ju tre månader som trädgårdstomte hos en fastighetsskötare för några år sedan...var faktiskt ganska så nice att hålla på med sånt på innegårdar mitt i stan utan vind och blåst.

Fast just då tyckte jag det var som min gamla mor skulle uttryckt det: Piss skit och vadimecum ;)

Konstigt att man efteråt kan tycka nåt var så bra när man just då kan tycka det är pest.

Ama de casa sa...

Är det låghusen på Åkerbyvägen som skymtar där bakom? ;-)
Snällt av dig att offra dig så för trissen :-)

Bildgatan sa...

Måste kommentera din kommentar hos mig - tror att det är det blå som du gillar så mycket =) men det kommer till Luleå och ön senare. =) Serdan är det så enkelt att gå ut och fotografera med sådant här väder. Det kommer mer blått senare idag, men av ett annat slag. =)

Linnéa sa...

Det blev fint, magnolia! Syns att det blåser och är kyligt även där hos dig i Sthlm. Så jag antar att lördagen var lika hemsk i Sthlm. Men vad jag vet så slapp ni störtskurarna av regn.

Dålig på att kommentera i denna omgång, pga strul med det förb--- google. Nu ska jag testa Safari, då är det nåt autofull som ska till, GRRRRRR!!!!!! Nä vi övergår till worldpress. Startat "hatat google bland mina vänner på F.B men det går ju inte!

Jah Hollis sa...

Det blev ju, trots alla umbäranden, en fin lägesrapport från dina hemtrakter. Din ”hood”, som hiphoparna säger.