måndag 7 maj 2012

Måndagstema: ”Favoritmotiv”

När jag såg det roliga temat imorse började jag fundera över vad jag gillar att fota mest och varför. På bussen på väg hem läste jag llHertz bidrag till temat och jag hade nästan kunnat ”knycka” hennes text och lägga upp här. Men jag är ju ingen ”idétjuv”, så …

Att jag går igång på rost och betong vet ni vid det här laget, men konstigt nog har jag sällan lagt upp bilder med dessa motiv. Som asfaltbonde är jag ingen direkt naturmänniska heller, med andra ord ser ni inte många blommor och bin, speciellt inte de sistnämnda. För mig är favoritmotiv spontana ”uppenbarelser”, som jag inte räknat med att hitta och som jag tämligen säker på att de flesta inte ens lägger märke till.

Mat och naturlig ”street art”
Nu bjuder jag in er ibland när jag leker matpatrull i Stockholm, så maträtter fotar jag gärna, jag menar ögat vill ju också äta eller hur! Ja och så har vi då min egen lilla ”uppfinning” – naturlig ”street art”. Älskar att upptäcka konstverk gjorda av regn, löv eller fågelskit. Konstig som jag är eggar dessa motiv, som bara dyker upp när jag tittar ner (någonting jag ofta gör) min fantasi.
Alltså bjuder jag er idag på en indisk Sizzlar, en street art mus och som bonus ett gäng norska ishockey supportrar som bara dök upp när jag var i full fart att fota musen.



Flera favoritmotiv hittar ni här.



25 kommentarer:

Freja sa...

Indiern där i hörnet av Hälsingegatan/St Eriksgatan? Där har jag ätit på lunchen, jag gillar den, lite av "soupnazi"-känsla vid beställningen... Musen ser alert ut!

Susanne sa...

Mums, vilken härlig matbild.

LissenTo sa...

I sTockholm kan allt hända och säkert dom bästa matställena i landet. Tänk att gå i dina spår och äta sig runt i stan. Tror både Norrmän och Norrlänningar vill följa med :-)

Pumita sa...

Det är just därför jag gillar din blogg så mycket, för att du ser det annorlunda. En riktigt skarp, fantasifull och personlig iakttagnignsförmåga. Tummen upp för den. Den där pirayan i mitten ser lite ledsen ut. Är det en spottloska, eller?

Olga T sa...

Ha, ha! Ja du har hittat mitt i prick! Gillar dina motiv.
Både de frestande och de konstiga. Även de ifrån stadens liv och rörelse uppskattas! Nu är det danskar på gång också och målen duggar tätt.
Om du visste vad jag har skrattat åt Fregattfågeln! Vilken fågel! Så himla kul och så vansinnigt olik den jag fotat :)
Jo jag klappar mej på axeln för jag är stolt över att ha fått till de dät foton i blåsten men titta på färgerna! Det är ju nästan Andy Warhol ton på huset. Men det är klart, det är ju konst....! Tänkte inte på det. Ska ändra min image fr.o.m. nu!

Bildgatan sa...

Dina favoritbilder är ju faktiskt du och även den sista, om vi byter ut skridskorna mot fotbollsskor.

Jag ser musen men också ett annat djur, ett sådant där vildsvin som folk är rädda för i skogarna söderut.

Indisk Sizzlar har jag aldrig ätit, men det ser ut som mat jag ätit.

Nej nu måste jag gå och packa för jag ska iväg tidigt och ids inte stiga upp tidigare än jag måste.

Godnatt - förresten har jag hunnit med ytterligare ett bidrag.

Mona sa...

Hahahaha, fick du inga kommentarer av hockeysupportrarna när du fotade musen? Och jag antar att du menade street art musen och inte en annan mus (fniss). Ja, street art är typiskt för dig och maten ser väldigt god ut.

Marit Johansson sa...

Musen är ju helt uppenbar och de norska supportrarna gillar jag skarpt! Naturlig "art" tycker ju faktiskt jag också om och trots att jag har riktigt dålig fantasi så ser jag ofta figurer i träden, av snö eller torra grenar..

SigridfraEnget sa...

Härliga bilder! Indisk sizzlar är "görgott"

4U2 sa...

Precis när jag börjat bli lite hungrig igen ... nu kommer magen att kurra hela natten! ;) :)

KulTur i Natur sa...

din nisch "streetart" är du verkligt duktig på!

Della sa...

Tack för den omväxlingen. Sånt där gillar jag också, att bara ta sig runt och se vad som dyker upp.

Jess sa...

Mat, konstiga formationer och fotboll, ja det sammanfattar dig ganska bra! :) jag tycker det är super att du har med dig kameran och ögonen med dig, det blir så spontana och roliga bilder då!

SoF sa...

Ja det här inlägget tycker jag visar typiska Beate-motiv. Så du har lyckats bra med fotouppdraget!

Konstigt bara att norrmännen inte stannade till när du fotograferade musen. ;) :)
(förlåt, kunde inte låta bli)

Varma solskenshälsningar!
(solen den skiner o skiner, men det är mycket "svalt" ute - man skymtar lite frost på gräsmattan varje morgon nu)

cat sa...

Vilken färgprakt i matbilden!
Musen ser lite arg ut tycker jag ;)
Ska försöka titta ner lite ibland jag med :)

llhertz sa...

Förstår nu varför jag fastnat så hårt för din blogg, mat mus och grabbar ;) Nä ursäkta, gillar verkligen hur du skruvar till motiven och bjuder på det oväntade och på skratt förstås!
Häftigt att bli länkad till och tack för jättefin kommentar :)

Ama de casa sa...

Vilken tuff mus! :-)

Jag har ofta hört orden:
- Vad fotar hon NU då?
Oftast är det ingen annan som ser det fina motivet :-)

Monica o Jacob sa...

Både mums och skit inte illa, saknar matpatrullen det var ett tag sedan den var i farten.
Ha en bra dag;-)

Bling - our elf on the shelf sa...

Flotte bilder. Jeg ble sulten ;)

Benita sa...

Jag gillar verkligen din street art, och din humor och dina konstigheter. :)

Stare Ström sa...

Haha! Härliga bilder!

Marita sa...

Betong och rost hör också till mina favoriter. När vi flyttade till lägenhet med balkong såg jag till att sätta upp rostig armeringsjärnsgaller på kortväggarna där hänger jag upp blommor och annat som dekoration.

Indisk mat är också lite av favorit. Maken brukar laga till det i bland.

AK. Keramik Form-Design sa...

Gillar bilden av den föredetta musen. Platt som en pannkaka, kanske överskörd av en bil....

Gillisbloggen sa...

Fine bilder vart sulten av det første bildet har faktisk ikke spist i dag,Ja ser både mus og svin på dette midterste bilde,flotte bilder av glade ungdommer i flotte fargerike klær,Ønsker deg ein flott onsdag,KLEM:=)

Anonym sa...

Heia Norge?