måndag 14 maj 2012

Måndagstema: ”Maj”

Ja, vad är då så speciellt med månaden maj? Har aldrig ställt mig frågan faktiskt, men idag var jag ju tvungen att tänka efter. Läs vidare och kolla vad jag kom fram till:
- 1 maj = inföll en tisdag, vilket betydde att måndag den 30 april var en klämdag = långhelg.
- Lördag den 12 maj spelade Magnetic Fields på Filadelfia kyrkan i Stockholm. Ett typiskt BP-bildbevis ser ni ovan (foto 1). Nej, gruppen höll inte på med ”psychedelic art”, men det gjorde tydligen jag. Tycker att värmekameraeffekten är dock riktigt cool;-)
- Idag den 14 maj är det bara 25 dagar kvar till Euro 2012 börjar i Polen och Ukraina. Yiiippphhhiiee!
- Från och med onsdag den 16 maj gäller sommartid på mitt jobb (man får gå hem klockan 16:00). Fast inte i övermorgon, då det är halvdag och vi slutar redan klockan 13:00.
- Norges Nationaldag är den syttende mai.
- I år infaller Kristi himmelfärdsdag också den 17 maj = extremt kort vecka och långhelg.
- Ishockey-VM pågår till den 20 maj.
- Som ni ser på bild 2 ovan så händer något på Globen lördagen den 26 maj - Glory First 16, som jag inte har den blekaste om vad eventet är för något, men av affischen att döma är det ingenting för mig.
- Pingst är söndagen den 27 maj, vilket inte gör någon skillnad alls – egentligen, då Systembolaget alltid stänger klockan 15:00 på lördagar;-)

Fler bidrag till "Maj" hittar ni här.

PS. Ni som är "riktiga" fotobloggare borde kolla det här - A day in the world. Det är Jane som tipsat och jag tycker att det är ett så roligt projekt att jag vill gärna vidarebefordra den infon till er. Have fun!!! DS.

24 kommentarer:

Benita sa...

Thaiboxing står det också på din affisch, ingenting för mig heller. Har aldrig varit på thaiboxing ens i Thailand.
Cool effekt där på fin första bild.

För mig är maj en enda stor väntan på varmare väder. :)

Anonym sa...

Maj brukar vara en bra månad med rejält med ledigt och varmt väder. I år är det nåt som fattas.

llhertz sa...

Det var en rejäl genomlysning av månaden maj. Tack, då är jag informerad och nu slipper tänka! Alltid gott. En väldig kontrast mellan alla karlarna på dina två bilder :) Har de en gemensam glöd?

Jane sa...

Åh, maj är bara bäst ... våren på "G" och heeeeeeela sommaren framför sig! Dessutom fyller jag år den 16:e och jag brukar alltid kunna sitta ute och fika då (fast i år verkar det dessvärre skita sig med det ...)
Har invigt min stora, fina skissbok - känns mäktigt att ha så många fina blanka sidor att fylla, nästan lite prestationskänning ... Första sidan blev i alla fall färgglad och väldigt avstressande att göra :))

Rantamor sa...

Jag tror att vi här uppe i lapphelvetet inte ens har maj ännu...
kallt, stormigt och regn, dom löv som eventellt har kommit (men har inga sett) har nog vikt sig tillbaka som blyga blydläppar (fölåt språket)...
så vad ska jag skriva om maj månad...näe jag hoppar det ikväll.

Men du har ju hittat en hel massa som verkligen händer i maj och då spelar som, vädret ingen som helst roll...

Tjingelingen vännen...

Pumita sa...

Maj för mig är skolavslutning. Så var det då för 100 år sedan när jag gick. Vi slutade alltid 31/5 och innan dess om den dagen inföll på en helg.

Åh, sommartid och halvdagar existerar inte på mitt jobb... avis jag blir.

P.S. Nu har jag svarat på din kommentar hos mig. Lycka till med skattjakten! ;)

Olga T sa...

Spännande utmaning imorgon . Får klura på den :) Tack för tipset.

Stare Ström sa...

Kort sammanfattning av månaden. Då kan vi väl börja på juni direkt? Första bilden gillar jag! Det där på undre verkar inte vara något som jag skall gå på.

Freja sa...

Nä, den där affischen står nog för en sport som är mer skadedrabbad än både power walking och trädgårdsarbete... Jag är oxå mer balkongmänniska än trädgårdsmänniska, men efter att vi letat boende i det här området i ett år fick jag vika mig för övriga familjen och det blev villa istället för lägenhet. När barnen vuxit upp ska jag tillbaka in till stan och bo i lägenhet mitt i smeten, det är min plan!

Jess sa...

Det är mycket på gång i maj!

4U2 sa...

Tänk att jag aldrig förstått det där med boxning. Är det så roligt att se folk bli slagna och "hjärnskakade"? I och för sig är jag inte så mycket för sport men boxning hamnar helt utanför, absolut inget att titta på.
Har tittat på fler Desigual kläder och tänk om jag vann en miljon! ;)

Hörni sa...

Maj är bra underbart, i normala fall. I år är det mest bara kallt tycker jag. Fast mycket ledighet, det uppskattas. :)

Marit Johansson sa...

Euro 2012.. trodde först du menade eurovision song contest.. men det är alltså fotbolls em :)
Ja nog kan det bli märkliga ljuseffekter ibland när man fotar, du har rätt att det ser lite "värmekamera-aktigt" ut!

En liten stund innan du tipsade om "A day in the word" hade jag faktiskt anmält mig, tack i alla fall!

Bildgatan sa...

Du hittade en del speciellt med maj.

Förstår att om 25 dagar kommer du att vara mindre här eller så blir det bara mer (mycket mer) av inlägg som handlar om en rund boll och snygga (och mindre snygga) grabbar.

Sista bilden - sambo skulle älska att gå på detta men jag tycker bara att det är misshandel.

Apropå länken så såg jag det en dag men tyvärr så tror jag att jag har för mycket arbete som väntar, annars hade det varit kul men en vardag - de flesta jobbar väl och borde inte ha tid att springa omkring med en kamera en hel dag, om de inte jobbar som fotografer. De borde valt en helgdag, för den kan också vara vardag. =)

cat sa...

Första bilden är ju grymt cool! Tänk så mycket som kan rymmas i maj månad :)
Tyvärr har jag missat att det är A day. Kameran är hemma och jag är på jobbet :(

Malla sa...

JAG ÄR TILLBAKA NU! jihoooo :D

cat sa...

Det finns inget original i fyrfärg hos mig. Bilden är tagen med kamerans inställning som heter sandblästring och den är svartvit :)

Ama de casa sa...

Sen är det ju stor-schlagerfinal i maj också - inte att förglömma!
:-D

Ama de casa sa...

PS: Sverige ska visst vinna den - i år igen ;-)

Pialotta sa...

Du är fantastisk på att skriva långt, ibland hinner jag inte med i svängarna måste jag erkänna ;)
Maj är för mig en månad en riktigt härlig tid, då allt slår ut (om vi då undantar allergin).. Den heta sommaren kan jag vara utan nu för tiden .. skulle inte falla mig in att åka utomrikes till ett hett land där svetten rinner som floder bara man rör sig.. tiderna förändras och ens liv oxså.. andra möjligheter finns. Kan hålla med om att detta årets Maj månad har inte varit en höjdare, men frisk luft har vi. Just idag blåser det ganska så måttligt, så där 12 grader just nu och en sol visar sig mellan molnen (ibland) .. Klockan är 10.40 och jag ska se vad jag kan göra för att bli nöjd med denna dagen... Mamma kallar alltid nu för tiden... 3 ringningar alla redan ;) Bilderna suveräna på ditt inlägg som vanligt helst den undre :) Have a nice day :)

Monica sa...

Du glömde schlagerfestivalen som ger mej utslag och andnöd;-)))
Har aldrig förstått nöjet i att se två puckla på varandra, det kan man ju se dagligen och gratis i stan.
Ha en bra dag;-)

Guldkryckan sa...

Maj är en ganska skön månad...mycket som händer i naturen då...minns en "maj" för en massa år sedan, vi skulle ut o tälta, va så fint väder dagarna innan där, innan vi åkte ut och till och med när vi slog upp tältet...5 min efter det så började det spöregna, höll på hela kvällen och natten...sååå...aldrig mer camping i Maj...urk :)

Annemor sa...

Det skjer masse i mai, selv om det ikke virker sånn, alltid.
Her er det maasse jeg egentlig burde holde rede på. Men som vanlig, går jeg meg litt bort i dagene.
Ha en flott dag.
Hilsen

http://www.starbear.no/mormor/2012/05/14/mandagstema-mai/

LissenTo sa...

Maj är månaden som våren kommer och alla lever upp. Och en massa härliga helgdagar.

Jo Lena berättade det.

Har skickat in en bild till A day in the world idag.