måndag 28 maj 2012

Måndagstema: ”Sommarkänsla”



Tur är väl att man kunde bygga upp några sommarkänslor förra veckan och i helgen. För sommarkänslan kom totalt av sig i Stockholm idag – på fler än ett sätt kan jag säga.

Lantställe i Roslagen
De som definitivt hade sommarkänslor i helgen var alla som åkt ut till sina lantställen i Roslagen. Att dessa människor envisas med att köra bil till sina arbeten på måndagsmorgon i stället för sent på söndagskvällen är en gåta. Stillastående trafik på E18, en inte helt otippad olycka på samma motorväg, en vält lastbil vid Norrtull samt 73:ans buss som inte dök upp gjorde att min resväg till jobbet blev en timme och 35 minuter i stället för drygt en halv timme.

10 grader mindre
Redan vid lunchtid sjönk termometern med 10 grader till cirka 12 dito. Är man sommarklädd så fryser man – inte helt otippat det heller och sommarkänslan håller på att minimeras ytterligare.

Propp i innerstan
Sommarkänslan försvann totalt vid klockan 16:30, där en huttrande liten figur (=jag) tog sig till Norrtull för att ta 73:ans buss. Där stod redan 20 personer och frös. Efter ett samtal till SL fick ispinnarna veta att ingen buss skulle komma. Alldeles för många köer tyckte SL:s ledning, ingen idé att upprätthålla busstrafiken på den linjen. Bussigt - NOT:-(

En absolut skitdag med andra ord, det kan bara bli bättre imorgon.
Bilderna ni ser ovan är från i fredags: Första after work med maken på Täbys enda pub samt några ”knyckta” syrener som nu står på köksbordet. Det är sommarkänslor det:-)

Fler sommarkänslor hittar ni här.


23 kommentarer:

Susanne sa...

Tack för bilderna, de behövs idag så att man inte tappar tron.

Hörni sa...

Åhh vilka härliga bilder, jag känner doften av syren.:)

Sv: Utanför Palma. Väster om, alldeles nära Palma. Jag såg att det finns IKEA, haha, perfekt ju.:) Huset är sååå fint. Jag blev väldigt förvånad när jag såg det på bild. Hade förväntat mig ett hus av typen svensk liten fjällstuga som finns att hyra billigt.

Rantamor sa...

Men vilken lång resväg tidsmässigt du fick till jobbet....men hur kom du hem ????
Och kan dom bara ställa in en busslinje sådär...
i Amerikat hade dom stämt dom och fått en massa pengar...

Kan meddela att här har det också helt kommit av sig vad somrigtväder vill säga.
Kall "västnola" blåser det, och bara att peta på sig den vintäta jackan...vintäta hahahaha...
nej vindtäta ska det stå.

Burr, burr.
Och ja du har inte haft en bra dag, men som du säger det kan väl inte bli värre imorron...

Tjingelingen en måndag.

Per-Anders sa...

Visst, jag blir lite sitta-ute-och-ta-en-öl-sugen när jag ser översta bilden. Men är inte Sol en ganska kraftlös öl?

Annemor sa...

Ikke helt vellykket?
Men det ble bildene dine.
ha en god kveld :
Mormor på klagemuren

Herta sa...

Missuppfattade helt inledningen alltså. I vår lilla stad är det skitkallt idag.

Freja sa...

Ganska mycket skitdag här med och svinkallt, det kan bara gå uppför hädanefter! Jajamensan!

Marit Johansson sa...

Ja är det inte snökaos så är det någon annan kaos i stora staden :)
Tummen upp för ölen, den ser god och svalkande ut och tummen upp för blommorna också. Hoppas att sommarvärmen snart kommer tillbaka, den försvann för oss också!

Unknown sa...

Hmmmm.... Det var inte bra i storstaden som sommaren kom av sig. Brrrr...
Men läskande bilder är aldrig fel.
Ha det fint i veckan!
/SA

HansHB sa...

Herlig innleggt til temaet!
Blir tørst av å se...

4U2 sa...

Det var det fräckaste, ingen buss? Undrar om trafikproblemet när du skulle hem kan ha orsakats av en massa Stockholmare som av pur besvikelse över att sommaren var puts väck bestämde sig för att "göra stan" sittandes i en varm bil ... :) För inte har väl turister förirrat sig till Sverige redan?
Nej, tur du hade vackra doftande blommor som tog emot dig när du kom hem, antagligen har du inte heller sett en endaste mygga? :) :)

Olga T sa...

HUr kan man ställa in en busslinje? För mej helt ofattbart! Nej den här dagen var ingen höjdardag. Som väl är slutade den bra och vi har haft en underbar och vindstilla sommarkväll. Temperaturen sjunker nog här i morgon tror jag.
Syren är sommar!

SigridfraEnget sa...

Bilder med riktig sommarkänsla! Tack för din trevliga kommentar hos mej!

llh sa...

Det bästa är gott nog säger jag till dina två superbilder! En sval öl och syrendoft gör min kväll och jag glömmer, ger f-n i, skitvädret som blåste bort sommarkänslan här också. Lime(?) i ölhalsen kan det va nåt undrar jag som inte är så avancerad ;)

Bildgatan sa...

Misstänkte någon somrig dryck ute någonstans. =) Syrenerna - lite förvånad men visst är det helt klart somrigt i både mina ögon och även i näsborrarna, ljuvlig doft.

Nu vet jag då åtminstone att det inte är du som har snott sommaren.

Jag är på jakt efter den skyldiga och har hittat många misstänkta. =)

Tur att det inte var min dag du beskrev, har så lite tålamod för väntande. Själv har jag tagit mig en "fotodag" framför datorn och jobbat lite med min fotosida.

Mona sa...

Så fräckt att bara ställa in busstrafiken. Som kollektivtrafikresenär har man inget värde. Men, som du skriver, morgondagen kan bara bli bättre. Att ta sig en öl eller ett glas vin på en uteservering - det är sommar det!

Jane sa...

Märkligt hur temperaturen kan hoppa upp och ned sådär ... Idag är det kanonväder, klarblå himmel (än så länge) kan förstå att man blir lurad att ta på sig sommarkläder men det är inte mer än 7 grader, brrrr. Om två veckor är det skolavslutning och vi brukar alltid vara ute ... hoppas man slipper istappar i håret ...

Stare Ström sa...

Åh, så skönt att inte behöva hamna i sådana där trafikproblem. Jag fortsätter att sitta på kolonin och ta en öl och dofta på syrenerna! Sommar!

Ama de casa sa...

Fy tusan för SL ibland! Å sen vill dom att man ska åka kommunalt...
Fast oftast funkade det faktiskt, men det är dom där gångerna det INTE gjorde det som man minns bäst...
:-)

cat sa...

Mmmmm mums om första bilden :)

Sommarkänslan kom av sig även här kan jag rapportera. Kallt som tusan och lite lätt regn. Hoppas att vi alla får en bättre dag i morgon.

Monica sa...

Sommarkänsla får man av bilderna i alla fall;-)
Hoppas dagens arbetsresa var bättre, här korkar mammorna igen hela Berga när dom ska köra sina barn till skolan. Går inte att ta sej fram alls mellan 7:30 och 8:00.
Ha en bra dag;-)

Benita sa...

Sommarkänsla i dina bilder verkligen.

Här hos mig är det svinkallt och syrenerna brukar blomma till midsommar.

Della sa...

Nu håller jag tummen för att det har varit en helt fantastisk dag för dig. Har det det?