onsdag 2 maj 2012

Onsdagstema: ”Make over”

Korvgubbe
Bilden jag lägger upp till temat ”Make over” talar sitt tydliga språk. Korvgubben som för två år sedan var en ståtlig sak och prydde kiosken Tullfritt vid Roslagstull är i stort behov av en ”total makeover”. Nu har den stått bredvid korvkiosken i över 24 månader och mår bara sämre och sämre. Ingen verkar orka med varken renovering eller med att köra honom till tippen. Sorgligt tycker jag.

En äldre gubbe
Kollegan och jag hade besök av en författare idag. En sympatisk 79-årig krutgubbe som trots sin höga ålder fortfarande anlitas flitigt av kommuner i hela Sverige för utlåtanden inom sitt fackområde. Nu ser han till att speciella byggnader får en ”make over” men personligen tycker jag att han nog skulle behöva en sådan han med, gärna i förrgår ;-)

Hörapparat
Herren hade en hörapparat av äldre modell i sitt högra öra. Ni vet en sådan gammal variant som ”laddas upp” en gång i minuten genom att låta som en tandläkarborr av modernare slag. Nu hade jag oturen att sitta just vid det ”döva” örat, vilket betydde att jag hade ilningar i två timmar och fick prata (ännu) högre än vanligt.

Klädsel
Dagen till ära var författaren klädd i helsvart från topp till tå. Undrar om han trodde att vårt möte skulle sluta på kyrkogården... En lite olycklig klädsel om man lider av mjäll. Även utstyrseln hade behövt en ”total make over” med tanke på att den var modern på 1970-talet.

Pilotglasögen
Men en sak behövde då ingen omedelbar åtgärd – herrens glasögon, också dom med 40 år på nacken. För pilotglasögon är inne igen;-)

Hör ni min lättnadens suck och mitt suktande efter snyggingen som jag visade här;-)

Flera ”Makeovers” hittar ni här.

21 kommentarer:

Bildgatan sa...

Jag skulle också behöva en makeover, undra hur du skulle beskriva mig efter ett möte ... jag är inte så brydd i mode. =) men köper ju kläder och då blir det kanske aktuella grejer eftersom de inte inhandlas på myrorna.

Viss behöver korvgubben en riktig makeover även om jag personligen tycker att det är området som behöver det genom att kasta i väg gubben så lång bort som möjligt.

Tycker att han gör att jag tappar lusten för korv, kanske är det bra, får andra tankar när jag ser honom och de är absolut inte aptitliga.

Förstår attdu längtade efter en annan författare. =) Jag hörde sucken.

Pysselfarmor sa...

Ja den ser litet "schleten" ut den där korvgubben samtidigt som den har en väldigt bedjande blick...kanske om hjälp??

Just nu känns det som jag själv skulle behöva en make-over...allt i garderoben bort och helt nytt in, färga håret fixa händer och fötter och så sola litet gran...litet lätt make-up och ingen skulle känna igen mig på jobbet ;-))

KulTur i Natur sa...

Ta hem honom, den är ju fräck!

Annemor sa...

Make over på hvem egentlig. Jeg ble litt opphengt i "Bevara Betongen" så tilgi meg.
Du kan heller si meg noe Pauli ord, senere.
Her for eksempel
http://www.starbear.no/mormor/2012/05/02/onsdagstema-107/

Rantamor sa...

Ja den korvgubben såg allt lite oanständig ut om du ser med Rantamors ögon...tappar absolut lusten att köpa en korv...
den gubben skulle kanske verkligen behöva lite omvårdnad.
Oj jag kunde ju ha varit med i denna utmaning idag med min ungsmakeover....
men jag har varit alldeles för upptagen med skurning...

förstår att du längtade efter en annan författare...en liten läckerbit.... =D

Tjingelingen....

Pialotta sa...

Tycker korvgubben är fräck som den är ;) Make Over skulle behövas här me, men modern är jag för jag har nya pilotbågar (solglas) Har ett antal solbrillor som jag samlat på mig genom åren.. ett par varje Vår/Sommar, det är grejer det.. såg just idag att jag faktiskt hade pilotbågar i låddan .. men vad gör man inte för att göra av med pengar, ha, ha...
Kul vi har samma musiksmak .. jag har en Musikblogg oxså, men den ligger i träda för tillfället.. har så mycket annat att sköta om ;)

Hörni sa...

Korvgubben ser ganska oaptitlig ut och får inte mig sugen på korv i alla fall. :D
Den andra gubben verkade trevligare. :)

4U2 sa...

Ha,ha,ha säger som Bildgatan: jag behöver en ordentlig makeover och är så glad att man bara kan läsa min blogg utan att se mig! ;)
Hade en gång en patient som påstod att denn*s hörapparat var trasig och att h*n inte hörde ett dyft, h*n var mycket förnäm minsann!. En gång när h*n sagt detta återigen så halviskade jag en sak som jag visste h*n skulle vilja veta mer om och ... jodå, h*n ville genast höra mera! Men, var inte hörapparaten trasig? ;) :)
Den där korvgubben, kan någon varit så hungrig så ... nej, det kan det väl inte ... väl?
:)

Olga T sa...

Menade Tony Korvgubben eller författaren? ;)

Mina kommentarer vill inte komma fram idag. Hade skrivit en längre variant men den är borta...

Marit Johansson sa...

Ja den korven behöver definitivt en make over, ja gubben också låter det som! Men dom där pilotglasögonen låter inte alls fel, jag har helt snöat in på pilotbågar, nu använder jag ju inte vanliga glasögon men solglasögon i pilotmodell så ofta jag kan!

Per-Anders sa...

Korvgubben ser onekligen lite sliten ut...

Mona sa...

Korvgubben var nog cool från början men nu ser han ganska bedagad ut. Men varför är han klädd i amerikanska flaggan? Jaja hot dog är väl en amerikansk uppfinning, men korven som säljs här väl ändå svensk? Hihi, även snyggingen var ju klädd i svart...

LissenTo sa...

Krutgubbar som ännu anlitas, toppen, det finns hopp.

SoF sa...

Det är ju nästan jag får lust att åka till Stockholm bara för att köra bort den där anskrämliga korvgubben. ;)
Äsch - du kan ju inte bara få träffa snyggingar till författare, det får jämna ut sig lite, tycker jag.

Massa solskenshälsningar!

cat sa...

Hmm det är något rätt groteskt över den där korvgubben ;)

Jag är hemskt glad att den författare jag senast träffade, var en pigg och glad kvinna i sina bästa år :)

Ama de casa sa...

Stckars korven. Och stackars farbrorn. Men lyllo dig som fick till ett inlägg av alltihopa :-)

Monica sa...

Synd att den får stå och bli förstörd korvgubben den är ju riktigt söt. Undrar om man ska hämta den och ha den på framsidan av tomten;-)))))
Och om sanningen ska fram så vem fan skulle inte behöva en make over;-)

cat sa...

Brun är den vanligaste ögonfärgen vad jag vet :)

anemonen sa...

Trevligt och läsvärt inlägg som jag gillade skarpt. Vilken varmkorv ta hand om den och gör en liten make over. Ha en fin kväll.

Susanne sa...

hahaha, vilket skojigt inlägg.

Della sa...

Härligt inlägg. Sitter och småfnissar. :)