onsdag 16 maj 2012

Ordlös Onsdag: "Skydd

Fler bidrag till "Skydd" hittar ni här.

23 kommentarer:

BP sa...

Den här gången går jag bet. Omöjligt att kombinera OO:s ”Skydd” med Onsdagstemats ”Balsam för själen”. Första gången jag misslyckas med det faktiskt, men det gör inget. Jag är ju ledig idag så jag lägger kanske upp två inlägg i stället;-)
Nu till bilden som är mitt nytagna bidrag till ”Skydd”. Varje morgon och varje eftermiddag går jag förbi detta Skyddsrum. Det ligger i Vasastan i hörnan Norra Stationsgatan – S:t Eriksgatan. Och varje gång lägger jag märke till detta fula, nerklottrade men ändå så otroligt spännande skyddsrum. Jag menar jag har aldrig varit inne i ett skyddsrum, men kan ändå inte låta bli att fundera över hur det ser ut inuti. Hur stort är skyddsrummet? Finns det torrfoder, vatten med mera? Sitter man på stolar, finns det sängar? Och den viktigaste frågan av alla: går det att blogga därifrån;-)

Guldkryckan sa...

Just det..kan man blogga från det?...och FB? Herregud...utan det så är det ju kört ändå ;)
Har sett några skyddsrum på insidan..men det fanns ingen mat alls där...stora utrymmen dock det där.

Sv: Häpp...är inte skyldig till någon avkomma ännu..tror jag iallafall...hoppas inte ;)
Således frugans påhitt..haha

Malla sa...

svårkombinerat ja..vi har liknande ingång till ett skyddsrum strax utanför stan här. jag har adlrig varit in där :P
skyddsrum är läskiga!

Birgitte sa...

Det er dog et vanvittigt sted at beskytte mennesker, er der krig?
Ja ok hvis man virkelig er i nød , er det lige meget hvordan der ser ud, men alligevel:-)

Mariane sa...

Hm, er det et gammelt "beskyttelsesrum" som vi kalder det i Danmark, eller er det et nyt der er blevet bygget? - I hvert fald er et "skydd" altid grimt og altid uden de nødvendigheder der skal være når der er mange mennesker sammen. Og nej man kan ikke blogge derfra. grunden er at "hvis" det skulle "beskytte" mod nucklear så skal det være helt tæt og dermed kan computere ikke medtages.
Det undrer mig også hvorfor det tiltrækker alle de graffiti malere - hvad fornøjelse er der ved at ingen kan se deres kunst? - Tak fordi du ville være med i OO
Kram
Mariane

Annemor sa...

Der kunne man finne ly for bomber eller regn eller hva som helst nesten
Lurt løst :-)

http://www.starbear.no/mormor/2012/05/16/under-og-i-ly/#more-16192

Mariane sa...

Forresten...... Glemte at sige at det var et pragtfuldt billede på trods at stedet ;)

KulTur i Natur sa...

Bra bild.
Rent fototekniskt tycker jag att dina bilder blir väldigt attraktiva med härliga färger och skärpa och med ett sting i bilden. Var det Olympus XZ-1 du köpte för ett tag sedan?

Ama de casa sa...

Spännande! Kan du inte ta dig in och kolla? :-)

Malys krok sa...

Får håpe vi aldri får bruk for denne beskyttelse! Godt løst iallefall!
-Margit-

Pysselfarmor sa...

Här i Tumba hade man utställning i ett skyddsrum.....litet grått och kallt var det därinne trots att dörren stod öppen.

Jag hoppas att vi aldrig behöver använda skyddsrum för vår "egen personliga säkerhet" i Sverige för det betyder ju att något hemskt har hänt.

Monica sa...

Ja dom var man ju väldigt intresserad av som barn, gick förbi några på väg till skolan;-)
Ibland hade man tur och dörren var öppen så man kunde kika in.
Ha en skön kväll;-)

Jane sa...

Men kan det inte vara som balsam för själen att få vara alldeles avskärmad från allt oljud som finns?
Välkomnar faktiskt den nya regeln som reglerar decibel på konserter etc. Man kan ju inte ens gå på bio utan att bli hörselskadad nu för tiden.
Förresten ... undrar om det finns någon som forskar på talhastigheten ... tycker att ungdomarna pratar så in i hoppsan fort mot vad vi gjorde på min tid. Skulle vara intressant att veta, faktiskt :))
ps, nu låter det som om jag är lastgammal :/ men ... evigt 22 i själen ;)

4U2 sa...

Skyddsrum har visats för utländska diplomat besökare/politiker m.m (bl.a den största) så regeringen anser nog att vi aldrig kommer att behöva dessa!
Har också funderat över matfrågan i sådana ... :)

Kicki sa...

Ser ut som de murat in en elefant! Det går nog inte att blogga, för säkra väggar!

Ezter sa...

Ett rejält skyddsrum!

Guldkryckan sa...

https://www.msb.se/sv/Insats--beredskap/Hantera-olyckor--kriser/Skyddsrum/

Har ett sådant i källaren..ett skitigt sådant...urk :(

Olga T sa...

Hi, hi! Går det att blogga därifrån? Nej det gör det säkert inte. Har varit fyra mil inåt landet idag. Det gick varken att ringa eller komma ut på internet där..... det går inte i ett bergrum. Huu, måtte vi aldrig behöva använda de där.

llhertz sa...

Ja det ÄR en strålande bild! jag sugs in mot dörren. Strålande lösning också, själv fastnade jag på lä och fick megaproblem innan naturen kom till min hjälp.

Gitte sa...

Sikke et fantastisk beskyttelsesrum med en flot "skorsten" ;-)

Bildgatan sa...

Tänk att jag inte haft de där funderingarna som du har, men de tål verkligen att tänkas på.

Tycker att skyddrummet är vackert med hur man öppnat upp berggrunden.

Jag har inte heller varit in i ett skyddsrum däremot i ett fortunder jord, kanske ett typ av skyddsrum i Boden.

Mona sa...

Det spelar ingen roll om det du fotar är skitfult för din bild blir ändå vacker på nåt sätt. Otrolig skärpa i bilden och massor med spännande saker att titta på.

Fast jag blir lite bekymrad. Fungerar det där stora röret som friskluftsintag? Då får vi hoppas att fienden inte kör några ful knep med gasattack eller andra kemikalier. Då är det liksom klippt hur som helst.

PS. Tack för ditt tips om aday.org. Tyvärr blev det ingen bild för min del. Har varit sjuk i veckan, men det blir ju en ny chans nästa år.

pruddelutt sa...

Häftigt ställe...