fredag 18 maj 2012

Tema Fredag: ”Ljus”

Strömavbrott
Mitt bidrag till Tema Fredag skulle egentligen ha handlat om att ”min” del av Täby drabbades av ett strömavbrott klockan 00:57 imorse. Detta märkte vi inte förrän vi gick upp – en timme senare än beräknad, då väckarklockan inte ringde – ganska logiskt när det inte fanns ström. Inlägget var tänkt att visa två lysande knappar på Nespresso maskinen när strömmen slutligen återvände vid klockan 12:30 och jag äntligen kunde vakna på riktigt. Vilket tråkigt inlägg tänker ni nu. Precis, så därför lekte jag lite med något helt annat:

Bockholmen
Maken och jag lunchade/brunchade på Bockholmen idag. Ett väldigt civiliserat ställe som serverar lunch mellan klockan 11:00 och 16:00. Vi satt ute (väl påpälsade visserligen men ändå) och avnjöt en helt underbar brunch, som jag inte visar här. Den var visserligen en kulinarisk ljuspunkt i tillvaron men jag tycker att mina lekar med solljuset medan vi satt där är strået vassare. Varsågoda!


Fler ”Ljus” hittar ni hos Sinneskatten här.

PS. Bild 1 visar solljuset när det bryts genom två vattenglas. Tvåan föreställer - ja inte vet jag. Ville inte fråga servitrisen. Bockholmen är ju ett fint ställe där man inte frågar om det är en kanna med kokkaffe eller en perkolator som ställs fram när man ber om två koppar kaffe. Kaffet var i alla fall MVG.

26 kommentarer:

Marit Johansson sa...

Snyggt, solen kan verkligen skapa läckra ljuseffekter. Ni verkar ha haft en fin dag trots försovning i morse, ha en trevlig helg!

4U2 sa...

En himmel på kaffekannan ... kanon bild!

Pumita sa...

Du vet inte hur man får till tråkiga inlägg så försök inte! Och fotona är super som vanligt. :) Det kaffet skulle jag gärna smaka på. :p

Elisabeth sa...

Blir mycket fint ljus bara solen tittar fram. Förresten skuggorna bidrar till djupet och de levande i bilden. Ha dé!

Rune sa...

Flotte reflekser, alltid spennende å bryte lyset på noen måte. Med ønske om en glad helg :)

Susanne sa...

Avund på dig som fick lunch på Bockholmen.

Rantamor sa...

Snyggt ljus i dina vattenglasbilder...
och kaffet skulle Rantafar den fina gillat skarpt...
måste alltid ingå kaffe i en måltid annars svimmar Rantafar...

Tjiginglingen

Hörni sa...

Härliga ljuseffekter i glasen. Mysigt med en utflykt och snygga bilder som alltid. Det är nog en perkulator tror jag. :)

Linnéa sa...

Kul! Snyggt! Roligt, gillar dina bilder. Håller på med att fixa in ett inlägg från tunnelgången. Kommer ingen stans, vill för mycket!

Agneta sa...

Hu, vilka bländande bilder.
Ha det gott!
Agneta

Olga T sa...

Du lyckades riktigt bra och jag såg er i pressokannans lock :))

Bildgatan sa...

Jag njuter först och främst av solen hos dig, det hade inte spelat någon roll vilken bild du lagt upp men nu fick jag också två häftiga bilder med allt, solen, ljusset, reflexerna, ja allt är med.

Hos oss har det verkligen varit regn och inte några måttliga mängder och nu känns det kallt även om de lovat sol imorgon, den som lever får se.

Tänk om det var kokkaffe och du gav det MVG. =)

Hoppas att jag nu får upp den här kommentaren, vet inte varför det är så låg hastighet och trögt den här gången ute på ön.

Ha en bra helg själv fick jag lite huvudvärk efter vinet vi drack - eller var det av popcornen? =)

Annemor sa...

Tittei på lokket. :-)
Fine bilder :-)
Likte "stripene" fra glassene på bordet.
Ha en fin kveld.
Hilsen Mormor

http://www.starbear.no/mormor/2012/05/18/tema-fredag-sier-lys/

Freja sa...

Bilden med glasen är magisk, som om älvor dansar på bordet! Gillar oxå den fina himlen i pressokannans lock!

Malla sa...

jag tycker det är så spännande att se när det reflekterar, för att liksom få en bild av dig men det får man ju ändå inte, bara kanske en dutt av din hand :)

men du, om du ids och har lust vill jag jätte,jätte,jättegärna ha dina tips kring Riga!

llhertz sa...

Gääsp vilket tråkigt inlägg där i början not! Ekar Pumita ingen idé du försöker, dömt att misslyckas.
Njuter av inlägget i sin helhet. Brunch tex låter så urbant, finns inte hos mig om jag inte fixar själv och det gör jag typ inte. Bilderna är suveräna som alltid riktigt ljusa och med många klurigt coola speglingar.

Herta sa...

Tur att det är sovdags för mig nu så jag slipper bli hungrig.

Monica sa...

Vilken tur att solen finns så du fick dina läckra skuggor från vattenglasen.
Är tacksam att du inte visade några matbilder eftersom det tar flera timmar innan jag får stilla hungern.

Mina misslyckade bilder vilket inte är så få sparas mest av nostalgiska skäl och ligger för det mesta i hundarnas mappar.
Ha en skön lördag;-)

Anni sa...

Tackolov för soliga majdagar och uteserveringar, kunde vara lite varmare bara!
Undrar just hur knapparna på nespressomaskinen ser ut ...

sinneskatten sa...

Vill bara säga att din lek inspirerar, jag tror jag ska leka lite idag!

cat sa...

En underbar lek med solljuset! Bilderna är kanon :)
Kanske kommer det bilder på brunchen någon annan gång.

Jess sa...

Jag gillar verkligen ditt foto där man klart och tydligt ser kaffekoppen i vattenglaset! Så läckert! Påminner mig om att jag borde fota mer. Det är så kul med lite udda bilder!
Ha en fin dag!

Guldkryckan sa...

Har ett par sådana kaffe-grejer här...tror dock det är nåt fel på dem...det smakar huggorm deluxe :(

Fast de där kanske fungerar bättre?


Ha en underbar Lördag BP :)

Jah Hollis sa...

Ja, det var fina ljusvarianter. Kannan på bild två är också en variant, på danska Bodums klassiska pressobryggare. Mycket vanlig i Danmark.
http://www.danskdesign.nu/bodum-m-14.html?gclid=CPmfiPjGjLACFckumAod-WJLpA

Mona sa...

Så fint med ljusspelet i vattenglasen. Och så har du fått den där perkulatorn att se riktigt spännande ut med hjälp av solljuset och suveräna speglingar.

Ama de casa sa...

Härligt ljus :-)