tisdag 8 maj 2012

Tisdagstema: Det går i vågor


Egentligen är tisdagstemat ”Arkitektur” idag, men eftersom jag har för avsikt att ”slå samman” uppdraget med något annat (läs vidare) så har jag helt enkelt döpt om det.

Vågen vid Dubulti station
Bilden jag lägger upp visar järnvägsstationen i Dubulti, Lettland. Stationen öppnades visserligen 1877 men den nya stationsbyggnaden byggdes 1977 och är designad av ryska arkitekter. Den ska föreställa en våg och jag tycker att formen är ett arkitektoniskt urhäftigt mästerverk.

Det går i vågor med utmaningar
Det går i vågor med olika bloggutmaningar, det har faktiskt varit ganska tyst ett tag. Men när jag läste den här hos Jess ikväll kunde jag inte låta bli att vara med. Tycker nämligen att den är riktigt rolig.

Åtta ”vad jag är bra på”
Då jag är en väldig blyg person;-) så tänker jag inte skryta om hur bra jag är – egentligen, utan väljer att citera vad personer i min omgivning påstår om mig. Enligt dom är jag bra på att…
1. … få som jag vill. Självklart, dom andra vet nog vad som är bäst för dom.
2. … lyssna när någon vill ”yla”.
3. … prata med.
4. … vara snabb och slarvig, vilket är en charmig kombination om jag får säga så själv;-)
5. … lätta upp stämningen och få folk att le. Det vet jag väl, kolla bara min header!
6. … hålla mig lugn och inte hetsa upp mig. Klart jag är, det ordnar sig ju alltid.
7. … omedelbart medge om jag gjort fel. Absolut, jag menar då tar man ju vinden ur seglen för motparten direkt.
8. … vara väldigt observant. Det stämmer nog, men det är inte alltid en fördel.

Ta er an utmaningen om ni känner för det, den är ju riktigt skoj.

Fler bilder till arkitektur hittar ni här.

23 kommentarer:

Annemor sa...

Da var det det da, med utfordringer........... Står over den "Hva er du god på", skryter heller litt av bildet ditt jeg.
F L O T T

Ha en god kveld
http://www.starbear.no/mormor/2012/05/08/tisdagstema-4/

Della sa...

Jamen det var ju en läcker böj.
Och trevlig verkar du vara. :-)

Susanne sa...

Gillar vågen intensivt.

Mona sa...

Wow, jag bara älskar sån här arkitektur! Jag är så trött på Göteborgs tråkiga arkitekter som bara kan rita fyrkantiga lådor. Vi har dock ett spektakulärt hus i Göteborg, som jag egentligen ville ha haft med i det här temat. Men jag hann inte fota det idag så det får bli någon annan gång. Skitsnyggt foto! Tycker du verkar ha väldigt bra egenskaper enligt vad de andra säger...

Anonym sa...

Jag är också mer snabb, kanske en aning slarvig och mer observant än flertalet. Jag häpnar ständigt över hur mycket saker folk (läs maken och hans barn) inte hör/ser eller på annat vis märker.

Benita sa...

Vilken häftig bild på en våg!

Och väldigt trevlig verkar du vara! :)

Jess sa...

Vågen är verkligen en våg!
Tackar för länken och tycker det är roligt att du tog dig an utmaningen!
Kul att läsa om dig och vad du är bra på och när jag läser svaren är jag glad att just jag har lärt känna dig!

llhertz sa...

Den vågen gillar jag, vilken swung i formen! Jäkla läcker bild men det är väl den blå himlen som förför. Nä skämtar, det är en bild som ger böjen full rättvisa.
Du är en väldigt bra person om man får tro de "andra" men det har jag ju redan räknat ut alldeles själv :) Mycket snabbare än jag är du också alltid ;)

SoF sa...

Jäkligt snyggt!

4U2 sa...

Gillar verkligen bilden! Sedan har du rätt om utmaningar och här påminde du mig om två jag inte klarat av (pga av den vanliga smärtan bl.a, bl.a) att ta mig an och så fick jag nyss ytterligare en! Roligt att få veta mer om dig även om jag redan visste det mesta (alltså, jag har fått den bild av dig via din blogg *ler*) Önskar jag kunde säga 6:an eftersom många av de andra tror jag mig inneha (ha,ha) som en av mina positiva sidor ... men man kan läras en gammal hund att sitta så man vet aldrig ;)
sv: när jag var yngre hade jag någorlunda snygg kropp men idag är det tvärtom men då jag inte tänkt sola bland folk så går det an med en bikini :)

Herr Nilssons Fru sa...

Who!! lite småhäftig bild/sak/våg:)

Jag älskar din headerbild - jag älskar färger o man kan lugnt säga den är färgstark. Funderar på om du målat den själv...

Kramiz

Monica sa...

Ja den var läcker;-)
Det var inga dåliga vitsord, dom kan du vara stolt över;-)

cat sa...

Håller med om att det där var ett riktigt lyckat arkitektgrepp!
En cool byggnad helt enkelt :)

Önskar att jag var lika bra på nr 6 som du är.

Kicki sa...

En riktigt snygg våg! Jag är också en våg:)
Utmaningar kan vara kul och mindre kul! Den här var ju kul, man måste kunna tala om vad man är bra på!

Stare Ström sa...

Verkligen annorlunda konstruktion på ett hus! Snyggt.
Vilken trevlig person du är! :-)

Ama de casa sa...

Många bra grejer där :-) Jag som inte är bra på nåt struntar helt enkelt i den :-D

Mariane sa...

Wow super billede

Ordløs Onsdag fortsætter på www.starone.dk/b5/

SigridfraEnget sa...

Härlig bild! Och att veta va man är bra på, tror jag faktiskt är viktigt!

Bildgatan sa...

Kul läsning och en cool bild.

Dina åtta var kul att läsa, inte oväntat men ändå någon som inte skrivits tidigare, tror jag.

Ha en fortsatt bra kväll med fotbollen och jag har det med hockeyn,just nu 5-2 till Sverige.

LissenTo sa...

Tjusig station och snygg våg.

Roligt och intressant att läsa om dej, stabil humoristiskt och en bra vän att luta sig emot. Det är du det.

Smart att snabbt medge sina fel, för det ordnar sig alltid.

Odin, gullungen har inte fyllt 5 ännu.

Anonym sa...

Bilden: KANON!
jag såg en våg/mås innan jag läste texten!

Utmaningen: bortkastat, för vi skulle svara så gott som identiskt, haha. Det är inte klokt egentligen.
men EN var "ny för mig", och den skall jag lägga på minnet! Nr 7 är ju briljant!!! jag FÖRSÖKER tänka så, men nu skall det bli mitt "ledord". Tror jag skall trycka upp några tröjor rent av, vad tror du om det?

Sussie sa...

Cool bild :)

anemonen sa...

Visst är det viktigt att veta vad man är bra och lära känna sig själv. Fotot på arkitektur är suveränt Jag gillar verkligen stilen. Ha en fin helg.