onsdag 2 januari 2013

2013 års första arbetsdag avklarad




Om jag hade varit lika smart som de flesta storstockholmare - jobbat hemifrån alternativt tagit semester idag - hade jag gått miste om allt nedan – å det hade ju varit synd;-)

- en bilbefriad motorväg = 35 minuters restid till jobbet
- 73:ans buss gör ju det omöjliga för jämnan – att inte dyka upp alltså. Idag gjorde den ett underverk = den kom tre minuter innan utsatt tid. Ja underverk tar ju lite längre tid.
- torra, isfria gator utan snöhögar = inga dubbade skor
- plusgrader = inga överdragsbyxor heller
- ett ödelagt kontor utan kollegor = man kan somna om ostörd
- nästan inga öppna lunchrestauranger = ett megastort I-problem såklart
- en stängd frisörsalong = snart kan mitt hår med fördel användas som mopp
- ingen mjölk i kylskåpet på jobbet = man vaknar fortare när man dricker Nespresson svart
-”oldekollo” är ett danskt ord (seniorboende på svenska) = visst verkar det skoj att vara penschis på ett kollo. Here I come, men inga våningssängar tack!

PS. Bilderna lag lägger upp har än en gång ingenting med inlägget att göra. Vill bara att ni ska ta del av några fakta här.
1. Det känns tryggt att mitt lokala centrum är mån om min säkerhet. När tror ni jag åkte skateboard eller rullskridskor senast;-)

2. Mina favo färger orange och limegrönt är inne – här i form av paraplyer. Ska inte gå så långt att kalla mig som avangardist men - ja ni förstår.

3. Det går att skära sig på aluminiumpapper. Det har jag alltid sagt (och gjort) Här har ni beviset. "Snittet" ligger mellan tumme och pekfingret i fall bilden är lite oklar. DS

23 kommentarer:

Eva Trillian sa...

Det här låter ju som en riktigt bra dag :) Själv sliter jag med ledighet tills på måndag då vardagen är tillbaka. Orange? Brandgul? Men visst är det en skön färg :)
Hoppas du har Bamse-plåster hemma.Jag har hört att de fungerar bäst!
Hoppas du får en minst lika bra dag imorgon :)

Olga T sa...

Vilken tur att du jobbar för då kan du vara ledig när alla andra jobbar och det måste vara en gó känsla!!

SoF sa...

Blir man inte glad av de där paraplyerna, så vet jag inte...

Färgterapiuppiggning!

Varma och halkfria hälsningar/SoF

Anita - Malta sa...

Tack för kvällens sista och även dagens första skratt ;-) Tror mig anna att du har ett betydligt rikare liv än mig som sitter hemma i en lägenhet på Malta och jobbar. Snöfritt, ja !! Men det går att skära sig ordentligt på aluminiumpapper även här. Ödelagt kan det också bli på vårt hemmakontor då maken försvinner inte alls för att han ser att mitt hår liknar en mopp utan främst på att jag inte ler som sig bör. Ska kika lite mer intensivt på dina paraplyer. Färgterapi !! ..det hjälper och nu är jag glad igen och hoppas det håller i sig till imorgon annars får jag titta in här igen ;-) Må bäst !!

Husbilen-Ellen sa...

Paraplyerna var fina även om de röda och orangea färgerna är mer mina. Låter som om du fick mycket gjort idag på jobbet. Brukade vara så för mig åtminstone - förr d jag jobbade. Känns så himla länge sen, fast det är det ju inte. Snart 1½ år. Tiden går fort när man har roligt. Det doftar gott här inne i husbilen efter tvättdagen. Kramar från Santa Pola

LissenTo sa...

Låter som en riktigt bra upptakt på jobbet. Må du få 2 veckor till i samma takt :-)

Har massor av Nepalbilder, hehe.

Pumita sa...

Du måste vara den enda i 08 som längtar till jobbet i mellandagarna. Eller det kanske finns nån till, dock ej undertecknad trots att de positiva sakerna är många. ;)

Pumita sa...

Men en orange paraply får mig att le stort. :)

Susanne sa...

Det finns mycket positivt med att arbeta under mellandagarna.
Vi har mjölk i vår kyl, så kila bort till oss ta en tetra.

Pysselfarmor sa...

Önskar dig god fortsättning på 2013....och tack och lov är jag ledig till 7 januari ;-)

Per-Anders sa...

Angående den översta bilden. Jag saknar en anvisning att man inte får köra bil inne i centrumet. Ifall någon skulle komma på idén, typ.

TIDSOPTIMISTEN sa...

Ingenting är oklart och synd att jag var sjuk idag annars har jag fått vara med om samma euforiska upplevelse som du - men jag får väl vänta till nästa år ;) !!!!

Kram Ullis

Della sa...

Det har sina fördelar (och nackdelar) att jobba när "alla andra" är lediga.

cat sa...

Din första dag tillbaka på jobbet lät mycket bättre än min. Jag fick börja min dag med att köra en längre resväg till jobbet för att undkomma den nya fantastiska trängselskatten. Så att klocka in på jobbet efter 35 minuter är ett nerköp för mig. Innan tog det 25 minuter.
Mina sympatier för såret, ryser när jag ser det och vet att det säkert svider som tusan!

Ama de casa sa...

Paraplybilden hade varit ÄNNU finare om dom limegröna hade varit röda, som Rick eller Mick :-)

Guldkryckan sa...

Jobbar också hemifrån idag...åtminstone halvdag...sen får jag allt pallra mig dit här ;)

Jo...ont om folk på spårvagnarna när när jag skulle till jobbet igår morse...blev så chockad över alla valmöjligheter att välja sittplats när jag sen skulle hem att jag nästan ramlade ur vagnen.
Men nu är trängselskatten här så nu kommer jag förmodligen att få GÅ både till och från från jobbet ;)
Man kanske skulle köpa sig en moped?
Får fundera på det :)

Svar: Är ingen hantverkare...har inget handlag alls...men min fru är bra på sådant...hon är bäst :)

Jane sa...

Ha ha, jag hade gladeligen avstått från allt det du inte gick miste om på din arbetsdag. Det är såååååå skönt att vara ledig och främst få vila öronen :)
Blir lite putt på väderleken bara, nu har de lovat solglimtar lite varje dag här men det är bara grått, grått, grått. Skulle väldigt gärna vilja ha liiite ljusare för kamerapromenad.
Ligger redan en dag efter i 365-utmaningen, jisses, hur ska detta gå?!?

TIDSOPTIMISTEN sa...

Glömde fråga "el doctore" varför det inte var bra med Ipren - herregud det säljs ju recepfritt på apoteket och lär väl inte vara skadligt om tar det i rek doser. Skumt! Kanske ska ringa o kolla vad han mena.

Kram Ullis

Stare Ström sa...

Vilken härlig start på din arbetsvecka, om man nu bortser från din stora skada! Kort är veckan också. Rätt lagom, rent av? Får det finnas folk i Täby centrum? Det mesta verkar vara förbjudet! Jag såg först inte att det var paraplyer- men en sådan glad färg vill jag ha!

Rantamor sa...

Och skateboard i en rulltrappa det hoppas jag att du låter bli, för annars kommer nog ditt skärsår att kännas som en fis i rymden vid jämförelse med hur du kommer att se ut efter det äventyret....

Gillar också dina färgval av paraplyer.

Och du har alldeles rätt i dina iakttagelser i min blogg....
att vara en mamma är för evigt, och när någon/något hotar ens unge går man sönder inuti, det bara brister.
Men även om man inte kan påverka så mycket så kan man ju alltid finns till och där.

Snöfritt på gatorna...????
Kan man bara ha det i januari ???
Här var det så oplogat å jäkligt på vägen idag att det nästa inte gick att gå, inte ens med icebugg på, för hjulspårena var så djupa av is att man totalt försvann i dom...
nåja nu ljög jag allt lite ...men jäkligt var det, hoppas dom skrapat ned vägarna till i morron...

Tjingelingen från Rantamor.

Ama de casa sa...

sv: Är inte din man från England? Där har dom dom märkligaste körkort jag någonsin sett... Stora sladdriga papper som är hopvikta. Och det är dom permanenta körkorten... ;-)

Margareta sa...

Låter som att du hade en nästan perfekt första arbetsdag på det nya året, förutom din svåra skada - en arbetsskada kanske, lite pengar att få från försäkringen, hahaha.

Lennart sa...

Aha, paraplyer. Först tyckte jag att det såg ut som tjocka stora ljus. Limegrönt är en härlig färg, den är så varm och skön.