måndag 21 januari 2013

Att prata med sig själv



Som ni vet har jag världens roligaste jobb. Där får jag inte betalt för att tänka utan för min kreativitet vad gäller layout av böcker och tidningar. Jag har också världens bästa chefer. De har lärt sig (den hårda vägen) att det inte är speciellt lyckat att testa mina två små grå med till exempel siffror. Döm då av min förvåning när chefen Håkan väldigt försiktigt föreslog att vi skulle dela arbetet med en bok som inte innehåller något annat än priser. Å som vi alla vet består priser av siffror. Med tanke på att boken har 500 sidor med två till tre kolumner av olika priser så förstår ni att chefen är ute på extremt hal is. Eller som maken uttryckte det när jag berättade:

- How realistic does Håkan think your prices will be!?

Han har en poäng där.

Med ett Excel ark (jag hatar detta program) på vänstra sidan av skärmen och respektive boksida på den högra får man (= jag) ju lätt ”split vision”. Alltså uppfann jag min egen ”tredimensionella” lösning: jag rabblade varenda pris jag knappade in. Jag började klockan 09:00 och slutade klockan 16:50. Det blev ett antal tusen kan jag berätta.

Exempel
Om ni inte förstår vad jag menar kommer här ett exempel:

1 975:- ett tusen niohundra sjuttiofem alternativt nitton sjuttiofem.
67 343 sextiosjutusen trehundra fyrtiotre alternativt sextiosju trettiofyra tre.
564 femhundra sextiofyra alternativt fem sex fyra.

Ni börjar förstå antar jag. Å det har sina fördelar att prata med sig själv. Man får för det mesta exakt det svaret man vill ha;-)

Helgbilden
Då jag utgår ifrån att ni inte är ett dugg intresserade av ett foto på min prisindex så lägger jag upp två roliga helgbilder i stället. Vad jag ser på dem är en dalmatiner fast tvärtom. Vad det är i verkligheten är en avspärrningsskiva i trä, målad i svart med snö på. Fotot tog jag igår vid Täby Centrum. Ett riktigt coolt mönster om jag får säga så själv – kreativ som jag är;-)

Fler helgbilder hittar ni hos Marit.

25 kommentarer:

Eva Trillian sa...

Colla bilder! Jag hade, i min ungdom (ca 1842 eller så) en väska i fejk-skinn som såg ut ungefär sådär och som jag tyckte var så HIMLA snyggt! Tveksam om jag skulle tycka det NU - tur att man förändras kanske!
Skrattar åt ditt rabblande och hur du har alternativ på hur du säger siffrorna :) Jag är definitivt en "sextiosju trettiofyra tre ;)
Hoppas boken är klar nu så du slipper siffrorna!

Susanne sa...

hahah, då vet jag vad det är när jag här ett siffermummel i korridoren ;)

Freja sa...

Åhh, nu måste jag komma igång att fotoblogga mer! Jag är, otroligt nog, ekonomie magister men har inget sifferminne alls, så jag hade nog fått göra precis som dig, suttit och rabblat siffrorna...

Olga T sa...

Men hu så hemsk dag. Du har alltså haft en riktig måndag du med?

Guldkryckan sa...

Har väl aldrig varit mycket för siffror..men visst...jag fixar väl det jag behöver fixa..men just ett sådant där exel-blad är nog bland det värsta jag vet.
Precis ett sådant fick jag med färdiga variablar eller vad det heter när jag blev kassör på föreningen.
Jag HATADE det verkligen...visst...jag fixade även det...men fy för den lede i badkaret vad jag hatade det :(

Föredrar att räkna vad jag har i plånboken..DET kan jag iallafall...behöver inte kunna räkna så långt ;)

Jane sa...

Jaha, jag trodde det var en sammankomst med 132 vita pudlar, alternativt 1 3 2 bomullstussar ;)

Den där sifferboken måste vara totalt tvärtom mot vad "Cementboken" var!

Margareta sa...

Excel - har suttit med det idag och kul har det varit även om jag varit irriterad över att jag inte kunde göra det på det sätt jag ville, nu tog det hela dagen när jag velat att jag kunde plockat ut det siffror jag skulle ha på ett mer modernare sätt. =)

Excel och formler -hur kul som helst, men visst märker också jag att jag glömmer ju mindre jag arbetar med det.

Skulle kanske sätta mig ner med PS ikväll men jag håller på att hamna i koma. Trött, trött, trött siffror tar på en.

Håller med om att dina bilder var superläckra, speciellt gillar jag den första.

Anita - Malta sa...

Misstänker att din kreativitet kräver en hel del tankearbete så det där med två grå går jag inte på ;-) Smart lösning fann du dessutom på sifferproblemet. Ska komma ihåg det nästa gång jag försöker räkna ut hur mycket kunden har betalt för sin resa, hur mycket agenten ska ha, hur mycket som blir över till mig och maken då jag samtidigt omedvetet bortsett från den ofrånkomliga skatten. Det är en knepig matematik kan jag lova ;-) Siffor och jag har absolut inget gemensamt. Hade därför av ren nyfikenhet gärna sett ett foto på ditt prisindex men nöjer mig med dina dalmatiner av snö. Gillar ju vovvar i alla dess former :-) Har ju egentligen också världen roligaste jobb som sitter här hemma och fixar resor till folk som ska på semester!! Bara glada och förväntasfulla kunder alltså, egna arbetstider och den enda "chefen" är möjligen maken när jag ibland tappar tråden helt. Händer speciellt när jag är här inne och kikar vilket jag ofta inte kan låta bli under "arbetstid" ;-)

Stare Ström sa...

Vilket kul jobb!...eller inte? Men nu när du har koll på alla siffror kan du väl göra en snygg indelning i snöfläckar/dalmatiner och göra en numrerisk sammanställning...eller något... :-S

Kicki sa...

Stön vilken dag! Har du sett en dalmatiner i verkligheten? Nej, tänkte väl det...

Marit Johansson sa...

Riktigt läckert mönster som skapats helt naturligt!
Det där med att prata med sig själv när man håller på med siffror tror jag är bra, jag har suttit och bokfört både igår och idag så jag har också pratat för mig själv en del :) orkar dock bara 4 timmar under en dag sen får jag nästan fnatt. Hur tusan klarade du en heldag?

Kicki sa...

Du fick mig att skratta med tanke på din kommentar hos mig...fattade inte först...men fattar var jag ska leta!:)

Husbilen-Ellen sa...

Vilka härliga mönster! Naturens under igen!
Jo, visst längtar ner till värmen igen, men en dryg vecka ska vi vara här. Mina barns far ska begravas på torsdag och vi vill finnas tillhands runt detta. Kramar.

llh sa...

Jaså träskiva, jag var säker på att det var spishällen med brandsläckarskum. Är nog nervöst lagd ;)
Lider med dig!!! Siffror som bara är rabbelsiffror är något av det värsta jag kan föreställa mig. Blir kallsvettig vid frågor om mitt telefonnummer eller vilket år något hände.
Svarade dig hos mig i dag men kortvarianten är: det finns en massa olika tågbolag i Japan :)

Marita sa...

Jag har full förståelse med dig vad gäller siffror och Excel… isch :/

Hörni sa...

Hahaha, det låter inte som världens roligaste dag på världens roligaste jobb. :)

Coola bilder, jag undrade just vad det kunde vara för något med såna fina snöfläckar på. :)

Unknown sa...

Oj, vilken tur att projektet inte drabbade mig som är allergisk mot siffror..!
Min häftiga bilder har du!
/SA

Mona sa...

Nog är du uppfinningsrik! Tur att ditt jobb normalt är så roligt. Jag tror inte jag hade pallat med att sitta och knappa in priser en hel dag. Puh! Coolt snömönster du fotat.

Hörni sa...

Sv: Här är det -18! Det blir en väldigt kort morgonkisspromenad idag. :)

Malla sa...

ja detta %&&/&%¤¤ excel!!

Eva Trillian sa...

Jomen visst har SMHI rätt! Det är kallare idag :/
Varfö ha rätt nu? Det har de ju aldrig när de säger "molnfritt och 24 grader varmt" varför ska de ha det när det gäller regn/snö/kyla???

Ama de casa sa...

Haha! Jag är också sifferblind. Ändå har jag jobbat med avstämning av reskontor till jättestora företag...
:-)

cat sa...

Åh jösses så hemskt med så mycket siffror! Är själv svårt allergisk mot excel och siffror.
Gillar den svarta träskivan med sina fina snöfläckar :)

Benita sa...

Härligt mönster på dina bilder. Hoppas du får en sifferfri dag i morgon! :)

Mona sa...

Va, blev det ingen limegrön skyffel? Men jag gillar färgen på den här också. Alltså jag har en sopborste och skyffel. Ett sånt där stort åbäke där man kan hänga sopborsten i skaftet på skyffeln. Nu är det så att jag har en liten lägenhet och ont om plats, så jag har förpassat den till källaren! (Tyckte det var synd att slänga den.) Jag gör precis som du - använder händerna (utan arbetshandskar) och dammsugaren.