fredag 4 januari 2013

Det behövs så litet


Morgonfika
Chefen Håkan överraskade mig med dessa två bakverk imorse – ja ett åt han själv så klart, dessutom fick han min chokladpinne. Kan säga som så: jag är ingen ”sötis”, men detta bakverk inköpt på hans favo bageri Stinas i Vasastan var himmelskt. 1 000 tack chefen, du är bara så bäst:-)

Jul den 6 januari
Sedan lämnade chefen mig ensam på avdelningen. Efter lunch tog han flygbussen till Arlanda för vidare färd till flickvännen i Madrid. I Spanien firas nämligen jul i helgen – för andra gången inom loppet av två veckor. Skillnaden är ”hälsningsfrasen”: Feliz Navidad (God Jul) gäller den 24 december medan ”Felices Fiestas” (Happy Holidays) används på söndag. Dessa spanjorer med sina 1 000 tals helgdagar! Inte att undra att deras ekonomi är körd i botten, de hinner ju inte jobba;-)

Soooooooool
Som sagt det behövs så litet för att göra mig glad. Bilderna nedan säger allt – solen sken över Stockholm hela dagen idag. Har inte sett fenomenet solen sedan den 14 december, då den tittade fram i ungefär tre timmar. Lycka kan jag bara säga!



19 kommentarer:

Pysselfarmor sa...

hmmmm här i norr hos mig har solen tittat fram flera gånger - inte stått så högt på himlen men funnits där med sitt guldskimmer. Blir sådant ljus av all snö.

Ha det bäst....bakelserna såg toppen ut!

Skön helg önskas!

Rantamor sa...

Beate, jag hade sluggat i mig bådatvåavdomgoda...dregel...
och solen jag vill också se den men här uppe i norr har vi inte tillgång till sol som man byter trosor på en butiksdocka....eller vad dom nu heter dom där modellerna i plast..
en torso kanske...
jag är så ordfattig och solfattig och näe för fan jag är inte upplevelsefattig.
Men dom fina orden som allt heter det kan jag då inte....

Tjingelingen du Stockholmspingla jag kollar hela tiden vad jag ska skicka som vårpaket till dig....
ska spåra med näsan i marken för du ska veta det blir något som jag tycker är häftigt å som jag tror att 0åttotna saknar...kanske..

Tjingelinkram från en blek Rantamor.

Susanne sa...

Blev så himla glad idag av solen och dagen avslutades så underbart. 6 mål i 3:e perioden ;)

Jane sa...

Visst är det härligt med sooool :) Ser den bäst ute ... kan bero på att fönstren är skitiga.
En liten bakelse skulle sitta fint, snart dags för de "riktiga" ;) semlorna. De har väl redan börjat säljas i storstan, kan jag tro.
Spanjorerna har en massa helgdagar och italienarna strejkar jämt, vad kan vi hitta på?
Var och hämtade beställda datordelar på posten plus köpte en ny skärm idag (27") Sonen ska bygga mig en fiiiin dator så jag kan jobba mer med mina bilder och ritbrädan.

TIDSOPTIMISTEN sa...

Mumsiga bakelser ;) Min chef Håkan hade inte med sig bakelser just idag men jag överlevde ändå och det händer att han också överraskar ibland - väldigt tacksamt ;)

Kram Ullis

Pumita sa...

Vilken fin gest! Då glufsar man i sig fast man inte är sötis. Du måste ha världens bästa chef. :)

P.S. Spanjorer festar inte för mycket, det är vi som festar för lite. ;)

Marit Johansson sa...

Tack och lov firar vi bara julen när det verkligen är jul, jag har packat ner allt julpynt i kartongen idag och det känns väldigt skönt.
Härligt med solen!

Monica sa...

Mums vad läckert:-)
Solen har man ju inte sett så mycket av så visst blir man glad när den tittar fram.
Hoppas man får bo kvar hemma till man trillar av pinn;-)

Ama de casa sa...

Dom har tänkt åtgärda det där med dom spanska helgdagarna. Åtminstone ska dom göra som "vi" gjorde med den svenska midsommaren och flytta ett par så att det inte blir klämdagar. Får se om dom lyckas med det...
:-)

cat sa...

Ja du lite mindre festliga högtider så..... ;)
Sitter här och skymtar små små solglimtar, men vågar inte lita på att de ska orka ta sig igenom helt och hållet :(
Bakverken såg väldigt fina ut, men så mycket grädde skulle jag aldrig kunna få i mig.

Eva Trillian sa...

Jag är benägen att hålla med Pumita faktiskt. Det är vi som festar för lite. På söndag är det ju trettondagen. En del religioner firar jul då, andra Jesu dop, och vi att de vise männen kommer fram ... religiös eller inte, visst är det goda nog anledningar att fira ;)
Solen ha varit framme här med, men vi har suttit, legat, hängt inne med diverse åkommor. Men, si, idag ska vi ut :)
Önskar dig en fin ledig (?) lördag :)

Della sa...

Lyckad dag alltså! Såg faktiskt solen här också. Självklart när jag satt inne och jobbade. Men titta ut går ju alltid.:)

Guldkryckan sa...

Jo du...solen är inte direkt nån flitig besökare här heller..men när den väl orkar kika fram genom molnen så känns det ju helt ok.

Spanien ja..frugan var ju där sist med barn-barn och annat...har lovat följa med nästa gång..kruxet är att jag har svårt att lämna över ansvaret för katterna till folk...dåliga erfarenheter av sådant.
Men nu har vi hittat en granne..en jag umgås lite med...där har vi en kandidat...fast först måste jag nog spara lite pengar så jag kan åka.
Ja..jag och frugan förstås ;)

Ha så fint nu BP

SoF sa...

Finns det någon finare bakgrund än en blå himmel!? Svårslaget.

Undrar om det finns några fler sådana chefer som din Beate? :)

Trevlig helg/Solskenshälsningar!

fotobrus.se sa...

Med tanke på bilden på bakverken så måste din Cybershot måste vara en av de bäst ikopskuvade och fint kalibrerade i hela Cybershotserien.

Lennart sa...

Mmmm, de där bakverken såg goda ut. Kanske en aning för söta men det skulle jag kunna stå ut med för en gång skull. Solen har jag inte sett på länge, tror jag skymtade en liten stråle i går men jag är inte säker. Det är antingen gråmulet eller mörkt här.

Olga T sa...

Mmmmm gott gott! Hade gärna ätit dem, även chokladen!

Hörni sa...

Vilken gullig chef. :)

Freja sa...

Ohh. alla de fina kranarna vid Norra station! Dem får jag se på tisdag!