fredag 25 januari 2013

En lista på fyra




Eftersom mina resterande två små grå uppe i det lilla hjärnkontoret har fryst ihjäl idag, har min tankeverksamhet upphört per automatik. Därför gör jag det enkelt för mig och knycker Mallas lista.

1. Fyra jobb som jag haft
Har egentligen bara haft två jobb – översättare/tolk och grafisk formgivare, men har bytt arbetsgivare ett antal gånger såklart.

2. Fyra saker jag inte kan vara utan
Kameran, Lypsil, Nespresso maskinen, tandborste

3. Fyra platser jag bott på
Camberley, München, Solna, Täby

4. Fyra tv-program jag älskar att titta på (just nu)
Sportspegeln, Sportnytt, Trinny & Susannah. Kan inte komma på ett fjärde.

5. Fyra platser jag har semestrat på
Oj då, det var många. Väljer mina favon: Florida, Dubai, Spanien, Lettland

6. Fyra webbsidor jag besöker dagligen
Oooops. Det får bli fyra bloggar: Jane (toppen bilder och härliga underfundiga texter) , Mona (outstandig fotograf och perfekt guide i Göteborg, Gun (humorblogg med en hund som kan ”prata”), SoF (fantastisk fotograf, kul blandning av bilder, tecknade serier och kost)

7. Fyra favoriträtter
Pasta puttanesca, bläckfisk i alla former, fläsklägg med rotmos (det trodde ni inte va), musslor.

8. Fyra saker jag vägrar att äta
Blodpudding, rödbetor, makaroner (med eller utan ketchup, stuvade eller normala), marsipan.

9. Fyra ställen jag hellre skulle vilja vara på just nu
Spelar ingen roll, bara temperaturen ligger på 20 plus - minst.

10. Fyra drömyrken
Professionell fotbollsspelare (inte direkt otippat). Påve (skulle inom en dag avsätta mig själv i den positionen och skulle dra med mig alla kardinaler. Präster och nunnor får vara kvar ett tag, men självklart upphäver jag celibatet). Författare. Mitt nuvarande yrke.

11. Fyra favoritartister
Beatles – all in one liksom.

12. Fyra saker jag skulle göra om jag vann en miljon.
Här passar jag, för jag vet ärligt talat inte, men jag ska nog lyckas med att sätta sprätt på slantarna;-) Men ja, jag skulle nog "renovera" vårt nyligen renoverade och stambytta, snygga men totalt oergonomiska badrum till ett funktionellt sådant.

PS. Bilderna jag lägger upp förklarar första stycket i dagens inlägg. En fantastisk isdjungel skapat av moder natur på fönstren i vårt fikarum på jobbet (9:e våningen). I bakgrunden ser ni det gamla Karolinska Sjukhuset (bild 2) och delar av det nya ”Karolinska Solna” (bild 3) som ska stå klart 2016. DS


22 kommentarer:

Jane sa...

Wow, naturens under, så vackra is"växter"!
Har ni det så kallt? Här var det nästan sommarvärme idag, bara -11 grader ;) Fullt med frost på träden och jättevackert. Hoppas det finns kvar i morr´n så jag kan fota lite.
Tack gulliga du för länkningen och dina fina ord :)) Mallas lista var kul, tror nästan jag knycker den med.
Ha det bra!

Kicki sa...

Hm, kanske ska sno den! Man får reda på nya saker varje gång, nya listor nya svar! Så vackra bilder, utan minus inget plus;)

SoF sa...

Du ä´ la för go´!
(uttalas på västgötska) :)

Tack/SoF

Verkar-som-om-termometern-börjar-visa-på-annan-vädertyp-snart-hälsningar! :)

Malla sa...

Härliga svar du fick till! Att jag inte tänkte på påve igår, det hade ju lätt passat på min lista ;)

Freja sa...

I morgon lägger jag upp en pendang till en av dina bilder, för just den där kranen som håpller på att byggas upp kunde jag inte motstå att fota när jag väntade på flygbussen...

Blodpudding tycker jag är gott och fläsklägg och bläckfisk avstår jag gärna från, men rotmos är gott!

Jag lånar den här listan till en annan gång!

Susanne sa...

Wow vilken häftig isdjungel.

Susanne sa...

SV: Ettan fick hösta bygg, tätt följd av tvåan och 3:an åt jag upp trots att jag inte är någon dessertmänniska, så då är det ett ganska bra betyg.

Pumita sa...

Sanslöst vackra bilder! Heh, och jag som är vinterhatare men det är väl du med? ;) Men vad är det för fel på makaroner?! Då menar jag inte såna där 2-minuters, de är äckliga. :p

Hörni sa...

Vilka underbara frostbilder! Jag måste ta ut kameran imorgon, snö och frost är ju ofantligt vackert!

Och TACK! Att du kallar min blogg för humorblogg känns helt överväldigande. JAG humor.. Va.. liksom. Vad roligt, tack och tack igen, för länken.:)

Jag gillar också Trinny och Susannah! Och nummer 2 håller jag med om helt.:)

Olga T sa...

Beate! Det här är dina bästa bilder ever!! Jag älskar dem! Helt underbara! Måste titta igen. Ettan är som ett enda konstverk!!!

Mona sa...

Så du gillar också Trinny & Susannah. Det är jag nämligen ensam om i min vänkrets. Mina vänner tycker dom är alldeles för burdusa.

Jag knycker SOF:s uttryck: Du e' la' för go'! OBS! Det ska vara e och inte ä på götteborska. Tack Beate!

Vilka vackra konstverk du fotat. Första bilden är såå läcker!

Anna sa...

Fina bilder, riktigt konstverk!

Jag hade velat sett dig som påve :)

Ha en bra lördag!

Ama de casa sa...

Oj vad vackert! Och du avFYRAde en himla massa intressanta uppgifter :-)

Guldkryckan sa...

Jo..skrev en del sådana listor i början av min bloggkarriär..kul faktiskt ibland.

Om jag vann en miljon?
Jo..är ju en inbiten lottospelare jag..en miljon? Har haft så många drömmar om vad jag skulle göra de sista 35 åren..men inflationen har ju gjort att en miljon inte mycket att hänga i granen numera...men trots det så hade det ju gett mig helt andra förutsättningar...en miljon ger ju ingen livstidspension, men ett halvtids arbete hade det ju kunnat generera för några år...hade jag gillat...enda anledningen till att folk egentligen vill arbeta full tid måste väl i ärlighetens namn bara bero på inkomsten?

Siktar på de 180 millarna på Lottot där ;)

Svar: Jo..ungarna sa att jag är den bästa läraren de haft...fast de sa också att jag är en "usel" lärare..haha.

Eva Trillian sa...

Läckra bilder! Tänk så vackert det kan bli :)
Och en trevlig inblick i dina "likes", dislikes" och drömmar :)
Gillar din sköna lösning på punkt 11 :)

Anonym sa...

Frykteligt vackert och bistert kallt.

cat sa...

Även om det är kallt är det väldigt vackert!
Här kan vi inte gå ut för det blåser så iskallt. Termometern visar dock bara på -2.
Intressant val av yrke med påven där. Bra initiativ :)

Rantamor sa...

Där fick man lite sanningar om dig...
kul läsning.
Och visst var det en fläsklägg vi åt igår.
Underbart gott, idag ska jag göra en levergryta med bacon å äpple....
tror jag iallafall.

Jag har sett några avsnitt på Farmen och funderat att jag tycker att det vore kul om du hade anmält dig...
tror eller vet att det hade blivit bra tv !!!
Bara en aning jag har !!!
=) =)
Va jag elak nu ??

Nej nu ska vi ta en promenad...
liiite kallt kanske -14 och ingen sol.
Tänk om det ändå var 26mars idag...
suck !!!

Tjingelingen från Rantamor.

Husbilen-Ellen sa...

Ljuvliga isblommor - att titta på, men jag vill inte uppleva dem! Kram

llh sa...

Det är kul med listorna, faktiskt. Kul för det blir personligt på skojigt sätt. Noterar att du är min motsats i fråga om äckelmat, dvs jag äter tom makaroner om jag kroppsarbetat. Fast jag äter ju allt...bara någon annan lagar till det :)
Iskonsten är jättefin, något ska väl vintern vara bra på.

Margareta sa...

Intressant och nytt vetande, alltid lär man sig och får veta något, varje dag.

Linnéa sa...

Oj det var mycket bestämt och roligt. Fotbollsspelare! Kära nån. Finns det inget lag för dig så du kan prova.

Vackra iskristaller!

Ha, det gott!