onsdag 23 januari 2013

En onsdag i bilder (och text)

Sedan den 7 januari 2013 är Arriva ny entreprenör åt SL (Stockholms Lokaltrafik) och har tagit över ett antal buss- och tåglinjer i stor-Stockholm. De har köpt in nya bussar och anställt nya busschaufförer, många tjejer faktiskt, vilket jag tycker är roligt.

De nya bussarna
De nya bussarna är röda, precis som de gamla. De har världens fulaste säten (se bild). De har ett automatiskt högtalarsystem som får även en döv att hoppa till. LED-skylten är så stor att inte ens en halvblind kan missa den (se bild). Bussarna har dörrar som inte går att öppna och de körs av gulliga, unga chaufförer som inte vet var hållplatserna ligger. De litar tacksamt på passagerarna för guidning. Att den vita texten på de röda stoppknapparna är redan utnött efter två veckors bruk gör inte så mycket, bussarna lär ju i alla fall inte stanna så ofta;-)

Mörby Centrum
Då det är 12 minusgrader ute väljer jag att skippa direkttåget från Stockholm till Täby och tar t-banan och anslutande (ny) buss från Mörby Centrum, ett gulligt litet centrum som har både Systembolaget och Hemköp. I kön vid affärens kassa kan jag fundera över om morgondagens utlovade 19 minusgrader kommer från Grönland eller inte. För några dagar sedan förklarade nämligen Expressen att den kom från Ryssland. Hade kylan tagit en av de nya bussarna hade jag nog guidad den åt ett annat håll än Stockholm kan jag ju säga;-)

Anpassad för kylan från ”fjärran”
Den här tjejen är dock utrustad för kylan – vart den än kommer ifrån. Vågade inte ta kort med blixt, därav den dåliga kvalitén. Med en Syberian Husky (?) på huvudet och dess tassar runt halsen borde man kanske byta till hundsläde i stället för buss;-)

Bonusbilder
Dessa två sötisar mötte kollegan Eva och mig i kassan på utsökta lunchstället Korea House idag.

Efter lunchen var vi snälla mot oss själva och tinade upp hos en ny bekant för oss - Café Caesar. Utmärkt cappuccino i designade dock inte speciellt användningsvänliga glas. Caféet är byggt som ett bibliotek och atmosfären är suverän.



25 kommentarer:

Freja sa...

Men, va f--n, jag ska ju till stockholm över dagen i morgon och tänkte inte ta mina varma ullkängor eftersom större delen av dagen tillbringas utomhus. Men i mina finkängor (enkom för mina Stockholmsresor) kommer jag ju att förfrysa tårna när jag väntar på bussen! Om du tittar ut och ser en stel pinne som väntar på flygbussen så är det jag!

Freja sa...

Inomhus förstås, inomhus, inte utomhus... Jag tror att jatg redan sover halvt om halvt...

Eva Trillian sa...

En sådan mössa med värmande tassar omkring halsen kan jag tänka mig att ha :) leendeframkallande :) I alla fall för mig själv!
Undrar varför det är viktigt var kylan kommer ifrån? Är det för att vi ska veta vem vi ska skylla på? Jag menar, SMHI vill kanske inte bära skulden? För det blir väl deras fel annars? *funderar över människors raseri över vädret*
Speciellt glad blev jag idag när jag läste din kommentar med förklaring till att det var fikat som skapade koma och inte vi! Den tackar jag för :)

Margareta sa...

Ja inte är det vi som har fått kylan i år, inte för att det ligger på plus men så kallt som ni har är det ett tag sedan vi hade. Peppar, peppar ... ska jag väl säga nu.

I norr köpte de nya tåg som inte klarar kylan! =)

Tur att inte jag kom till Stockholm och skulle åka buss - skulle väl sitta kvar ännu.

Gillar tomtarna på bilden men det känns ändå som att det är dags att plockas bort.

Cappuccinon ser god ut, trots att jag oftast dricker rent och svart.

Funderar över varelsen på bilden ... kunde hon se vad hon pysslade med i mobilen?

Godnatt.

Rantamor sa...

Kaffet ser underbart ut, vilket konstverk...eller det heter ju cappuccino, men snyggt var det och säkert gott och i en miljö av ett bibliotek sen...vore coolt.
Tänk ni har då allt möjligt i Stockholm, här har vi ett cafè/konditori Näslunds...och det ser ut som att det har stått där i tvåhundra år...
men dom är duktiga på att baka, bara vi som är dåliga på att gå på konditori.

Undrar om man får sån där fin kaffedryck där ????

Va coolt med hon som gick omkring med en sibirien hasky runt huvudet, kan ju behövas när det är så kallt...fy sjutton för kylan.

Svar: jag kan gott hålla med om att Colin är en riktigt modell, med en mamma som också gillar kläder, så har nog den killen mera kläder än jag å Rantafar tillsammans...och skor !!!
Men ska barn bli modell måste man nog bo i Stockholm skulle jag tro...inte finns det någon agentur häe i Umeå kan jag tro har då aldrig hört talas om d...

Näe nu har vi haft styrelsemöte här ikväll...jag gjorde en sockerkaka idag som jag helt misslyckades med, men jag styrde upp den med lite god hemmagjord lingonsylt och kardemummagrädde...
och alla gillade den....jag satt bara där upp (är inte me i styrelsen, men d ä Rantafar) och smålog...fniss en misslyckad sockerkaka och jag lurade dom alla me grädde å lingonsylt..hahahaha
man få int vara dum int, då kanske man blir med i styrelsen...hihihi.

Tjingelingen från Rantamor.

Hörni sa...

Hahaha, snygg mössa och halsduk, jag kanske får linda Elsa runt halsen imorgon då. :)

Jane sa...

Skrattade gott åt dina beskrivningar :)
- 19 grader är väl inget, på med rätt kläder bara ;) Tänk på dem som har -40, då kan vi tala om kyla! Det enda som skulle vara positivt med lite varmare väderlek är att både influensan och vinterkräksjukan skulle spridas lite mindre. Tydligen sprids viruset lättare när det är riktigt kallt - och jag trodde tvärtom :/
Bäst att trycka i sig både vitlök och färsk ingefära så man "står sig"! (och en och annan prommis på Hälsans stig, fast inte i morr´n, ha ha).

Hörni sa...

Sv: Hahaha, men det har du ju fått också. En ny bild på mig i inlägget innan semlan. :)

Pialotta sa...

Snygg och väldigt god dryck som jag kan tänka mig i slutet här :) Du i vinterkylan med pälsamössa på... störtskön böna :)

Pysselfarmor sa...

Jodu kollektiven ska vi inte tala om. Det är sällan några bussar som kommer i tid i förorten nu för tiden.

Jag åker direktbuss Skanstull-Tumba och häromdagen fortsatte busschauffören förbi busshållplatsen hemmavid, fastän stoppsignal var tryck och 10 personer stod och skrek. När jag frågade varför han inte stannade utan körde två busshållplatser bort svarade han att bussen inte stannar vid de hållplatserna. Jag stod bara och gapade...frågade om han skojade. Nej han menade allvar! GPS:en informerade att bussen inte skulle stanna! Då frågade jag om han inte kunde tänka själv - när 10 personer står och skriker borde han väl fatta att vi bor där och åker bussen varje dag från stan, så antagligen lurades vi inte!

Mona sa...

Hahaha, hon har då verkligen fått bära hundhuvudet! Din beskrivning av att åka buss stämmer väl överens med förhållandena i Göteborg. Jag är faktiskt väldigt glad att jag för det mesta klarar mig att ta mig fram i stan med spårvagn. Det är inte lika lätt att köra fel med spårbunden trafik även om det faktiskt har hänt!

Ama de casa sa...

Det är mysigt att åka kommunalt i Stockholm i vinterkylan.
NOT!
Jag är en aaanings långsint och minns mycket tydligt pendeltågseländet i mitten på 80-talet...
:-)

llh sa...

Inte lätt att vara ny på jobbet i Stockholmstrafik.
Minns när tåget susade förbi Bålsta med god marginal bromsade, stod stilla, funderade, började den långa backningen tillbaka. Engelsmannen med mobil trodde inte sina ögon "Oh My God he missed the station...Oh My God...Oh My God he´s moving backwards...Oh My God osv osv. Hoppas SL förarna slipper backa längs S:t Eriksgatan.
En cappuccino på det i suverän atmosfär, tack!

Monica sa...

Arriva utmärker sej överallt där dom vunnit upphandlingen:-)tycker nästan synd om dom.
Tomtemor med lammet i famn ser mysig ut medan tomtefar ser mer eller mindre stissig ut;-)
Kaffet tackar vi inte nej till.

SoF sa...

Intressant och kul rapport från hufvudstaden!

Solskens och brrrr-iga -14 grader-hälsningar!

Benita sa...

Inte kommer kylan härifrån i alla fall, vi har endast -4 nu.

Om du vill slippa kylan kan du guida hit den med bussen, men inte förrän nästa vecka. ;)

cat sa...

Fy tusan så synd att du inte lyckades sätta kylan på en buss som åkte någon helt annanstans än Sverige! Men eftersom jag ändå kämpar på med resterna av min influensa, så är jag glad att det är svinkallt, för jag kan ändå inte gå ut.
Många spännande bilder med trevlig text den här gången. Måste ge tummen upp för hunddamen även om jag aldrig skulle ta på mig något liknande själv.

Visst är det Wales. Anledningen till vinkeln är för att jag låg helt utmattade i ljungen efter att ha lett upp hästen till 800 m höjd längs en livsfarligt smal stenig stig. Det var den veckans värsta pärs ;)

Sister Moonshine sa...

Jag gillar huskymössan. Supersnygg!

Jane sa...

Tänkte på dig och bussåkande ...
http://www.youtube.com/watch?v=1qzzYrCTKuk

LissenTo sa...

På något vis så tror jag det är kallare i Stockholm än i Sundsvall vid samma gradantal. Tror ni har ryssvindar över stan :-)

Men snart smyger nog lite vårtecken fram, vädrmässigt.

cafe i bibloteksmiljö låter supermysigt.

Här ska ätas morotskaka i ikväll, blir på mitt hemmacafe :-)

Malla sa...

ja det var verkligen fula säten! och den där huvudhuskyn...nja...men säkert varm :P

Unknown sa...

Det är bara att stå ut... om någon månad börjar solen värma igen.
Ha en bra helg!/SA

Guldkryckan sa...

Automatiskt högtalarsystem där ja..ett som ropar ut hållplatserna...minns när jag i början där satt och lyssnade på en spårvagn efter hållplatserna...en mansröst...sen när jag gick av såg jag att det var en kvinna som körde...blev så chockad av det att jag höll på att ramla baklänges..det gick inte ihop för mig.haha..ja jävvlar...ha de gött BP.

fotobrus.se sa...

Du, den där vällingliknande sörjan i muggarna... vad är det? Google säger cappuccino är en typ av kaffe!? :-D
Du måste skoja med mig?

Annars var det käcka bilder!

Marit Johansson sa...

Skrattar gott åt tjejen men hundmössan, vilka roliga prylar man kan köpa sig, kanske blir det en sådan till nästa år :)