torsdag 17 januari 2013

Ett färgglatt husmorstips med färgglada maskotar enligt beställning


Hur har ni det hos er med tvätt och sådant egentligen!? Av era kommentarer till tisdagens inlägg att döma hade ni lite svårt att förstå varför jag ”importerar” tvättkuddar från Spanien. Men jag ska på ett väldigt pedagogiskt sätt förklara hur jag tänker;-) Jag har till och med arrangerat förtydligande bilder på PrisXtra under lunchen idag;-) Det ni!

Tvätt
I vårt hushåll tvättar vi en gång i veckan. Tvätten slängs (osorterad) i en tvättkorg som för det mesta bärs ner till tvättstugan på lördagar. Men innan maken kånkar ner den fylls den vanligtvis med ytterligare en liter flytande tvättmedel och 750 ml sköljmedel – tvättkorgen alltså, inte maken.

Tvättmedel – pulver
Innan någon snilleblixt uppfann flytande tvättmedel använde jag tvättpulver. Pulvret har en tendens att hamna ovanpå tvättmaskinen i stället för inne i facket. Dessutom är det alltid klumpar kvar som geggar igen facken. Alltså måste man städa efter sig, vilket jag helst undviker. Se bild 1.

Flytande tvättmedel
Flytande tvättmedel har bara fördelar jämfört med pulvervarianten. Man fyller en ”boll” och stoppar ner den direkt i tvätten. Men som sagt – bollarna måste ju fyllas. Alltså måste jag gissa antalet milliliter och mäta till 75 eller 100 ml. Då jag sällan har mina läsglasögon på när jag gör det blir det antingen fel mängd eller så hamnar tvättmedlet återigen på maskinen och inte i bollen. Även här krävs det städjobb efteråt, vilket jag fortfarande vill undvika. Se bild 2.

Tvättkuddar
Börjar ni förstå!? Om inte, läs vidare. Maken bär fortfarande ner tvätten, fast korgen är cirka 1,7 kilo lättare. Jag slipper mäta upp rätt mängd flytande tvättmedel, vilket i sin tur betyder att jag inte spiller på tvättmaskinen heller. Med andra ord krävs ingen efterstädning. Jag lägger bara den väldoftande kudden i maskinen, stänger luckan, slipper använda sköljmedel också och 60 minuter senare är tvätten redo för tumlaren/torkskåpet. Om inte dessa kuddar är världens bästa uppfinning (efter penicillin och Nespresso maskinen) så vet jag inte.

Maskotar
Malla önskade att få se en bild på mina maskotar som jag nämnde i gårdagens inlägg. Å eftersom tjejen stod för vår middag ikväll så varsågod! Jag har fem maskotar till, men de har jag på jobbet.

17 kommentarer:

Malla sa...

Se där! Smart tvättmedel, kanske dom kunde leverera sånt till Sverige!?
Bra att du gillade maten, den är som sagt enkel och riktigt god :)
Och tack för både maskotbild och länk!! Jag läser din blogg fr mobilen för första gången - färgerna är mkt tydligare, undrar om min dator är kass!? :)

Rantamor sa...

Jamen efter denna bekännelse...förklaring så förstår jag din kärlek till dom gröna kuddarna fylld av tvättmedel...
men är det så illa att dom verkligen inte säljs i Sverige...undrar varför???

Jag använder också flytande tvttmedel av den orsaken som du nämner, fula geggiga klumpar som inte spolas ned...och så blir tvättmedlet kvar på svarta kläder...usch.

Vilka gulliga maskotar du har samlat nu blir det en ny till sommaren !!!!

Fy vi har -26 ikväll, det är så tårna försvinner i tofflorna...
usch å fy för kyla och vinter, jag vill inte ens fota ute därför är jag glad åt min Kjelle & co ministudio.
Såg att Bildgatan också köpt en...
verkligen en kul leksak.

Tjingelingen från Rantamor...kanske är det så att:
en präst blir kyrkoherde när han kommer in i kyrkan och ser hela sin fårskock...fölåt kyrkobesökare...dom två !!!

Olga T sa...

Jaha! Men varför har ingen kommit på att marknadsföra detta i Sverige??

Anna sa...

Tvättkuddar låter bra!
Jag använder flytande eller pulver, och även pulver lägger jag direkt i tvättrumman för de rekomenderar även dom som lagar maskiner, lägger man pulver i facket blir de lätt stopp! Så direkt i trumman och det funkar hur bra som helst!
Söta mascotar!

Susanne sa...

Sådana tvättkuddar vill jag oxå ha.
Sv: Att åka förbi R och äta middag varje dag kan vara en lösning ;)

Husbilen-Ellen sa...

De tvättkuddarna har jag inte upptäckt. Vilken affär hittade du dem på? Eroski, Mekadona, Aldi?

Eva Trillian sa...

Aha! Då blir det ju solklart! Gröna kuddar förenklar tillvaron! :)

Freja sa...

ALLT som kan minska på städningen är av godo så jag gillar dina kuddar skarpt!

Per-Anders sa...

Jag tycker det är mysigt att vara i tvättstugan och tvätta kläder. Betraktar det som avkoppling.

Marit Johansson sa...

Pulver använder jag aldrig, hatar också att städa.. Dom där påsarna är ju ursmart, tror att de flesta överdoserar tvättmedel så puffarna är ju miljövänliga dessutom, säkert är det bara en tidsfråga innan man kan köpa i sverige också!

Pysselfarmor sa...

Tur att du kan beställa hem sådana då! Men om det är så himlarns smart att ingen säljer dem i Sverige då ??? kanske något du ska tänka på :-) marknadsföring kan du ju redan!

Mona sa...

Ingen dum idé alls att slippa kånka på tvättmedel, vilken form det än är, först ner för alla trappor och sedan upp igen. Genialt! Ett gäng riktigt söta maskotar du har i din samling.

cat sa...

Låter som en mycket bra uppfinning, men varför i herrans namn finns de inte att köpa i Sverige undrar man ju?
Hos oss är det förvisso -10, men avsaknaden av solen är påtaglig. Några stilla flingor singlar sig ner mot marken :(

Ama de casa sa...

Jag hör till dom töntar som faktiskt ringt "Via direkt". Jodå.
Detta var för många år sen när deras "tvättpiller" försvann ur sortimentet och jag efterlyste dom.
- Dom var inte tillräckligt populära, sa Via direkt-tanten.
- Kanske för att man alltid var tvungen att ta två? sa jag. Då tycker folk att man slösar.
- Du kan har rätt, sa tanten. I Finland är dom poppis, och där är det ett, lite större piller.
Men inte kom dom tillbaka, inte (fast dom kanske finns nu?)

Pillerna var min räddning, eftersom jag alltid hade en tendens att ta för mycket tvättmedel, "för säkerhets skull".

Och se hur det kan gå till när jag tvättar:

http://amacasa.wordpress.com/2010/02/05/en-overdos/

Jag ska nog ta och söka upp dom där kuddarna, jag som ändå bor i Spanien :-D

llh sa...

Haha, hur kan det bli muntert att läsa om tvättmedel? Du är visst både magiker och pedagog. Fattar äntligen kuddarnas överlägsenhet. Pulver slutade jag med när facket beckade igen men kuddar tar alltså tvättjobbet till oanade höjder :)

Monica sa...

Skönt med egen tvättmaskin städar den när facket klistrats ihop:-)
Vilka söta maskotar=dom vill vi ha både jag och hundarna.

Margareta sa...

Jag har inte läst ditt inlägg om tvättkuddar men köper det direkt, ska läsa och sedan ska jag undersöka var jag kan köpa det. Låter helt perfekt,även om tvättstugan måste tvättas efter varje tvätt.

Använder aldrig pulver men med en kudde, hur enkelt som helst.

Dina maskotar är sköna och får en viss tanke på en viss sport. =)

Tänkte på "kursen" i hockey du kan ge. =) Eva tycker nog att du är super i alla sporter.