söndag 27 januari 2013

Fototriss: Söt(t)




Vi har fått en ny familjmedlem. Igen, tänker ni som har läst min blogg ett tag och suckar;-) Men den här gången har vi faktiskt inte köpt den utan bara klickat hem den – en blender, som är min julklapp från mitt företag. Vi fick ett presentkort, precis som ifjol och året innan och året innan dess. Å jag menar hur många handdukar, stekpannor eller skärbräden behöver man egentligen. Så i år blev det en ”Chilli”. Blendern hette faktiskt så, med andra ord så behövde vi inte ens döpa den;-)

Fruktfat
De flesta hushåll har ett fruktfart ståendes någonstans. Även vi. Hur många gånger har inte bananer, äpplen eller annan frukt ändrat utseende till ”estetiskt” oätligt. Ärligt talat ganska ofta här hemma hos oss – ooooops. Bild 1 bevisar detta faktum. Men under det oaptitliga skalet är frukten ju faktiskt helt okej och kan lätt omvandlas till något… drickbart till exempel.

Mixen
Sedan Redfellas öppnade i oktober i Täby Centrum har jag spenderat en smärre förmögenhet på deras utsökta juicer. Nu är det slut med det, men jag ska planka deras ovanliga recept kan jag säga;-). Det tar nämligen max fem minuter att slänga in alla ”rester” i Chilli och mindre än 10 sekunder senare är fruktdrinken klar. Den här drinken innehöll ett (ruttet) äpple, en halv (rutten) banan, två (halvruttna) kiwin, en (icke rutten) mango, ingefära, mynta, vatten och isbitar.

Det här får bli mitt bidrag till Fototriss temat ”sött”. Fler sötsaker hittar ni här.







32 kommentarer:

Jane sa...

Det var ett bra "köp"! Själv har jag en liten fruktcentrifug som sonen köpte i England åt mig. Bara att ha ner den "ruttna" frukten och ut kommer den mest delikata dryck ... beror ju på blandningen förståss. Den kan man även använda till grönsaker. Kanonbra!
Blev riktigt sugen, tror jag tar mig en tur ut i köket ...

Eva Trillian sa...

Släng all frukt i en chilli ;) Hur låter det!?
Gott med goda fruktdrinkar - juicer! Men inte skulle det bli billigt att ha en sådan hemma här inte ;)
Ditt söta är ju väldigt mycket godare än mitt - och nyttigare!

Linnéa sa...

Det där såg mumsigt ut. Du har helt rätt, så mycket frukt som bara ligger där o blir ful.

Ha en riktigt god vecka!

Stare Ström sa...

Blanda inte äpplen med annan frukt, eller lägg dem i närheten av blommor. De utsöndrar en gas som tar död på annat. Så, det var dagens lektion :-)
Menar du att du har fått en fungerande apparat hos dig?? Strålande! Och gott ser det ut!

Anonym sa...

Ja men en blender skulle man ha, då kan man göra många godsaker, sedan är de ganska snygga att titta på också ;0) Själv kör jag med min gamla handjagare stavmixern när det ska göras smoothies och dylikt.

Kicki sa...

Det händer även här att frukten hmnar i kompostpåsen tillslut för ingen har kommit ihåg att äta upp dem! Mittenbilden ser hur mumsigt ut som helst!!
PS. Kul att du gillar mina svvita bilder, tack...du kan få en kram också!

Ama de casa sa...

Det lät gott, sånär som det där med "rutten" ;-)

Anonym sa...

Bananen är inte rutten, den är mogen, därav den bruna färgen.

Guldkryckan sa...

Vi brukar köpa lite frukt emellanåt här...dock inte det första jag har på min inköpslista när jag går och handlar..frugan däremot har det nånstans i mitten av listan..tur det..för jag brukar mer eller mindre strunta i det som står längst ner på listan.

Frukt är jättegott tycker jag.

(guldkryckan vänder sig från skärmen och frågar frugan om vi ska köpa en sådan maskin)

Jo...hon verkar intresserad här...får nog bli en sådan då ;)

Ha de bäst :)

Ingalill sa...

Smarrigt :)

Pumita sa...

Mm, såå gott! Jag älskar frukt och är rätt duktig på att äta godsaker du demonstrerar men alldeles för ofta blir det så där... som på din första bild och då är de inte så roliga att moffsa i sig. Skulle mycket väl kunna tänka mig en sådan manick och visst, den skulle få en hedersplats i köket... smoothie och fruktjuice är försvinnande gott... men familjemedlem? Njaa, det är kaffebryggaren och inga andra husgudar jämte den. ;)

Pysselfarmor sa...

Det må jag säga att det var en annorlunda "kryddad" juice du/ni dricker.

Hos oss är vi så himla duktiga på att äta både frukt och godis!

Kanske kan du göra en studie om detta hjälper när det gäller att slippa få bruna bananer så snabbt

http://pinterest.com/search/pins/?q=keep+bananas+fresh

Du kommer att se samma sak på massor av bilder...det är bara för att jag tänkte att jag ska övertyga dig om effekten. Ja och så skickar jag dig till Pinterest-träsket för här kommer du att hitta massor med bra och tokiga grejer! :-))

ha det bra!

KajsaLisa sa...

Lite nyttigt godis som omväxling och en underhållande text till. Snyggt jobbat.

Malla sa...

bra där! bättre att göra egen :) så gott! jag hade en blender, en snygg, men den pajjade, 2 ggr så nu gav jag upp hoppet om den, tog bort knivarna och gav den till Nellie :)

Guldkryckan sa...

Svar: Tack...ska fortsätta fota så länge jag lever :)

Jah Hollis sa...

Det verkar ju vara en bra investering som kan göra till och med ”rutten” frukt drickbar. :-)
Själv har jag inte orkat engagera mig i Fototriss i dag eftersom jag intog aningen för mycket av en annan sorts drycker i går (börjar på Ö och W). Annars hade jag ju kunnat smyga bort till Redfellas i Entréhuset en bit här ifrån och fotat något ur deras sortiment (och släckt törsten på en gång).
Hiphoppare lär jag nog inte bli någonsin, men intresserad av Pressbyråns utbud av musikmagasin lär jag förbli.:-)

Axart sa...

Ser gott ut!
fina foton också.

AX

Margareta sa...

Hahaha, jag klickade hem en elektrisk juicepress - den står i stugan oanvänd.

Fruktfatet ditt är åtminstone snyggt och det är ju snyggt med lite frukt i, blir det uppätna eller ej, en bagatell.

Mitten, ser lockande ut men tyvärr är nog sista bilden inte lika lockande som jag tror att det var gott. Nyttigt sött måste det i alla fall vara.

Nu har jag lånat (fast du får inte tillbaka den) din lista och gett mina egna fyrtal.

Ha en fortsatt bra söndag.




Monica sa...

Har apelsiner och sharonfrukter hemma, bananer brukar bli svarta på några dagar här.
Bild två ser riktigt aptitlig ut den blir min favorit;-)

Anita - Malta sa...

Sött helt i min smak. Tur att du inte har med apelsiner. De svider så förbaskat i magen. Men å andra sidan gillar jag orange så de kan finnas med på fruktfatet hemma hos mig för färgens skull. Mittenbilden ser väldigt frestande ut.

LissenTo sa...

Frestande gott och måste vara supernyttigt. Jag har ätit Morotskaka idag, som jag själv bakat. Tog lite längre tid. Men känns liiiiiiiiiiiiite nyttigt :-)

Verkar bli mildare här, tack Beate

Cecilia Artista sa...

Nja dina bananer är allt lite övermogna men din andra bild ser supersmaskig och fräsch ut!

Din nya maskin verkar ju också vara kalas. Massor med härliga juicer framöver!

Susanne sa...

Använder min Blender nästan varje dag, min vardagsfrulle består av smothie mums.
Sv: R kommer att lägga ett skambud ;)

Pysselfarmor sa...

Svar;
Jag har ingen aning om det fungerar, men tänkte att du kan ju göra ett test. Nyfiken är jag på resultatet! ;-)

Mona sa...

Andra bilden ser riktigt lockande ut och mynta är himla gott i drinkar. När det gäller bananer kan jag konstatera att det går att dela i mänskligheten i olika kategorier. Jag tillhör kategorin: Gula bananer med lite grönt i skalet. Inte en skråma, inte en endaste brun liten fläck får finnas. När jag ska äta den alltså. Sålänge den är ok inuti kan man ju använda den till annat, som t ex en smoothie.

Eva Trillian sa...

Sv: *S* Jag kan inte hitta något positivt med snöstormen i sig, precis som jag inte kunde hitta något positivt med drittvädret vi hade hela helgen - MEN, det ÄR fortfarande skönt att vi kan vara inomhus, att vi har element att sätta på - att vi inte behöver GÅ till jobbet, eller spänna häst för vagn. Idag får vi låta kaffet/téet flöda och upprepa mantrat: Vi går mot våren. Vi går mot våren. Vi går mot våren. ... OBS! Vädret blir inte bättre av något av mina förslag - men vi får annat att tänka på ;)
Ha en så bra dag du kan!!

Hörni sa...

Det ser riktigt gott ut med den där drinken! Vårt fruktfat ser ut som ditt, fullt med övermogen frukt, så jag har börjat låta det mesta av frukten stanna i kylen istället.

Sv: Cockerspaniel är jakthundar, och även om de flesta har dem enbart till sällskap så finns ju jaktinstinkten där. :)

Violen sa...

Gott med frukt i alla former men övermogen frukt är ingen höjdare. Funderar på din metod att göra härliga drinkar i stället för att kasta bort den.

cat sa...

Vad kul med en så användbar ny familjemedlem :)
Fruktig och söt triss!

Erik Semlan sa...

Smart att kunna ta hand om gammal frukt och förvandla det till en god fruktdrink. :-)
Du får säkert mycket användning för din nya "Chilli". Det verkar finnas en del att mixa ner...
Kan tänka mig att din dryck blev söt och god med både mango och banan i!
Väljer mittenbilden på frukten innan de vassa eggen malde ner allt till en dryck.
Fräscht med myntabladen. :-)
Tack för din kommentar.

SigridfraEnget sa...

Mumsigt! Och mycket bättre än choklad...

Åke sa...

Mycket läckra ingredienser till din färgglada triss :)