fredag 18 januari 2013

Fredagsunderhållning med husmorstips – del 2




Det här inlägget är till er därute som vill ha ett gott helgskratt och till bästisen Y som förhoppningsvis kommer på roliga(re) tankar när hon läser detta – allt på min bekostnad såklart, men det bjuder jag på.

Husmorstips 1
Om ni vill eller är tvungna att byta spis vid den här årstiden så se till att elektrikerna som installerar eländet kommer efter klockan 08:30 för att få så mycket dagsljus som möjligt – just ifall att strömmen går i lägenheten/huset.

Husmorstips 2
Se till att det är maken som är hemma och tar emot hantverkarna, då ni själva ju redan upplevt spishelvetet en gång – här.

Husmorstips 3
Var noga med att makens mobiltelefon är laddad, då det kan förekomma 10 SOS samtal från honom i samband med installationen.

Husmorstips 4
Sist men absolut inte minst rekommenderar jag att skaffa en sopskyffel i fall någonting går sönder. Dammsugaren fungerar nämligen inte när det är strömavbrott.

- We don’t own a ”sopskyffel”, do we? I told the guys that we didn’t and they didn’t believe me.

Vi har aldrig ägt en sopskyffel av den enkla anledningen att vi inte haft elektriker i huset som tappar en gammal spis i farstun. Om detta händer glider nämligen glasskivan ur ugnsluckan och går i tusen bitar.

Det blir inte roligare än så
Jag tror att jag slutar här, för roligare än så här blir det inte. Kan bara lägga till att strömmen kom tillbaks så småningom och spishelvetet slutligen kom på plats, men vi kommer inte att röra eländet förrän det blir dagsljus imorgon. Det blev hämtpizza ikväll, precis som chefen Håkan föreslog. Och ja, vi har laddat upp med alternativ helgmat (dock ej med Gorby piroger som IT-bästisen Radde föreslog) just ifall att… Grrrrrrrrrrrrr

Bilderna jag lägger upp har absolut ingenting med inlägget att göra.
Ettan visar min lunch: vildsvin med skånsk senap och rotmos – en höjdare.
Tvåan: Tiramisun som chefen Håkan bjöd sina tjejer på klockan 14:00 idag på absoluta favo italienaren l’Incontro i Vasastan.
Trean: vyn i väntan på 73:ans buss klockan 16:00 i 11 krispiga "#%&%¤" grader.


23 kommentarer:

Eva Trillian sa...

Sitter mest och skakar på huvudet åt alla turer kring er spis. Skratta kan vi göra om några månader. När allt fungerar och eländet är ett minne blott ;) Hugaligen så det kan gå!
Tiramisu på burk? Smart! Gott! Vill ha!
Hoppas spis o ljus o el o allt fungerar imorgon!

Freja sa...

Hantverkare... Vi har haft massor av krångel med dem, nu får jag ta och lära mig att göra allt själv... Och den nedersta bilden var härlig, älskar det blåa mot det krispigt vita!

LissenTo sa...

Må spiseländet, fungerar för många år framöver nu.

Bjud ut mannen på restaurang, som plåster på såren, för allt han fick stå ut med :-)

Nejdå, vi frös inte lovar :-)

Trevlig helg. // Lissen

Kicki sa...

Har jag varit "borta" så länge, fyra inlägg bort och har missat en daglig dos av skratt, tips och kloka ord! Tvättkuddar, helt otroligt, men fungerar väl som diskmaskinstabletter! Till sist: gottgottigottgott! Godnatt!

Marit Johansson sa...

Det var då fan vad det strulade med spisbytet. Men skönt att det är på plats nu äntligen!

Olga T sa...

Har skrattat högt och läst högt. Men vilken otur ni har! Det är nästan så man tror att elektrikerna ordnar lite bloggfoder åt dej ;)
Jag har haft toppenhantverkare här några dagar och vad jag upptäckt hittills har det bara blivit bra. Skönt!
Men du vad heter sopskyffel på engelska?

Susanne sa...

Hur mycket kan det hända med en spis egentligen?! ;)
Den lunchen hade jag gärna intagit med efterföljande Tiramisu, Mums

esterii sa...

Spisa lugnt:)

Rantamor sa...

JAHAJA det är idag vi ska hålla för öronen och vara helt oberoende vad gäller spishelvetet...
Jag är beredd bara så du vet, men nu ska jag sova en stund, ring om du behöver hjälp......

Tjingelingen från Rantamor...

Pysselfarmor sa...

ojdå var det så det var med den maten. Jag trodde du hade lagat den på din nya spis. Tur att jag läste till sista raden innan jag kommenterade!
Sicket elände ni har - spis måste man ju ha! Men sopskyffel går så bra utan!

Mona sa...

Hur otursförföljda kan ni vara egentligen???? Inte kul för er, men skitkul för oss andra att läsa om alla dråpligheter!

Vildsvin har jag aldrig smakat, men det lär vara väldigt gott och Tiramisun ser superläcker ut! Vilken snäll chef du har.

Tack snälla Beate för tipset om 100 hus. Jag anmälde mig på stört. Jag var tidigare med i en utmaning som hette Veckans hus och jag har haft abstinens ända sen den lades ner!

SoF sa...

...den där spisen... ;)

Vildsvin låter misstänkt gott.

Idag vaknar vi till brrrr-iga 14 minus.
Fantastiskt vackert ute, men vad spelar det för roll när man ändå förfryser fingrarna om man ger sig ut och försöker fotografera det.

Hoppas det är mycket sport på tv idag. ;)

Varma (!?) hälsningar!

Guldkryckan sa...

En gång hade jag en hantverkare som skulle koppla in en diskmaskin hos morsan, hon var bortrest så där stod jag med denna hantverkaren..han frågade om jag visste var huvudkranen satt...det gjorde jag ju naturligtvis inte varvid han sa att det inte gjorde något.

Jo..det "gjorde något"...fick ringa fastighetsskötaren så de kom med blåljus och stängde av vattnet...de frågade mig om han hade det som yrke..jo..tydligen...sa jag.

Hade simhud mellan tårna och utvecklade gälar efter den traumatiska upplevelsen. :)

Ha så gott

Stare Ström sa...

Tror att du snart kan betrakta dig som expert på det mesta när det gäller hantverk!!! Är det möjligt att mera kan gå snett?

Rantamor sa...

Men alltså en elektriker som får det att bli svart???
som tappar en spis i hallen???
och som har sönder en ungslucka???

En nybörjare kanske???

Och d är klart att ni måste skaffa en sopåenskyffel, det måste alla hushåll ha ju.

Såg på nyhetern att ni har kallt i Stockholm idag, tur du har mycket sport på tv att titta på dådå...
Här har det blivit mildare, dock ingen sol.

Tjingelingen från Rantamor.

Jane sa...

Dagen är räddad, himla tur att du började blogga igen - skrattade gott åt dina husmorstips :))
Förstår att du inte gillar det "krispiga" ute ... näsborrarna frös ihop idag (- 20) när jag var ute med hunden. Max springer bara fortare när han fryser och då blir det problem, jag måste gå fortare vilket medför att jag måste andas mer (dålig kondis) varpå BÅDE näsan och lungorna fryser ihop. Kröp nästan uppför trappan av andnöd ...
Ha en trevlig lördag och hoppas ni kan fixa middagen på nya spisen!

Malla sa...

men alltså vilket spiselände!!

Benita sa...

Haha, man borde ju inte skratta åt eländet men kan inte låta bli. Tur att spisen är på plats nu. :)

Guldkryckan sa...

Sv: Ja visst fan...datumet är ju lite overkill..tas bort med omedelbar verkan...!

:)

llh sa...

Meeeen Jeezzes, mother Mary och alla kamelerna! Vågar inte ens tänka på vad som hänt idag och hur det ser ut nu när spisen testas, hoppas den inte har exploderat!
Lugnar skrattmusklerna med matbilderna, googlade l’Incontro men tror inte jag varit där, får väl bli till våren.
Nu håller jag faktiskt tummarna för er båda och spisen till nästa inlägg. Inga fler katastrofer!!!

Margareta sa...

Asgarvar och inser att detta kan bara hända DIG (och mig).

Tur att du inte bor på landet där hämtpizza och Gorbys piroger inte finns inom räckhåll. =)

Rotmos, vet inte när jag ätit det sist men gott är det. Måste nog göra det inom en snar framtid, kollar med sambo och även han gillar det så - YES det kan tillagas här hemma.

Ni har verkligen kallt, men det hade vi också tidigare i veckan så jag ska nog inte vara alltför stursk. Tror att de visat kyligare väder även här imorgon,hoppas att de (meteorologerna) har fel som vanligt.

Sopskyffel, vad är det? =) Vi har nog någon någonstans, men vet absolut inte var.

Godnatt igen, om du inte ser UFC som jag gör. =)

Ama de casa sa...

Men hur kan man INTE ha en sopskyffel? Mycket märkligt tycker en Ama de casa...
:-)

Sister Moonshine sa...

Vildsvin!!! Låter gott som 17. Fläsklägg och rotmos är annars en variant jag gillar. Och senap.