tisdag 22 januari 2013

Jag har blivit med sopborste och skyffel


Om ni minns det här inlägget, där jag bland annat avslöjade att vi inte äger en sopskyffel, kommer ni att få er ett gott skratt när ni läser vidare.
IT-bästisen Radde hölls ju uppdaterad irl om allt som hände i Täby under pågående spisbyte. Precis som jag älskar han att skratta (inte nödvändigtvis på makens bekostnad;-)). Följande konversation utspann sig i fredags:

Radde: Vad, har ni ingen sopskyffel!!? Det har väl alla. Hur får ni upp alla smulor från golvet då?

BP: Vi har inga barn alltså har vi inga smulor.

Radde: Men hur får ni bort allt grus i hallen under vintern då?

BP: Vi använder dammsugaren.

Radde: Men hur gör ni då om ett glas eller en tallrik går sönder?

BP: Då sätter vi på oss arbetshandskar, plockar upp de stora bitarna från hand, sedan får snabeldraken göra resten.

Radde: Men om ni välter en blomkruka då?

BP: Vi välter inga blomkrukor, men om vi gjorde det så skulle vi göra likadant som med porslinet.

Radde: Men...

Sedan klockan 08:30 idag har jag/vi blivit med världens sötaste och snyggaste sopskyffel. Kolla den söta lilla godingen på bilden bara! Precis vad jag gillar som färgglad dekoration i köket – och dessutom i favo färgen orange. Och precis vad maken behöver för framtida olyckor i hemmet när jag befinner mig på jobbet;-) Maken ja – han var dubbelvikt av skratt när han såg sopskyffeln.
1 000 tack Radde! Du är bättre än bäst!

PS. Ni som undrade... nej jag hade ingen sifferfri dag. I stället kommer jag att ha en ord- och bildlös vecka;-) DS


22 kommentarer:

Anna sa...

Ja man hade ju en när barnen var små men nu är de inte lika vanligt, men ibland kan jag sakna en :)

Snygg!

Olga T sa...

Vilken gó kompis du har!
Radde räknar dock inte med att fler spisar går sönder för det räcker inte den där lilla till ;)

Rantamor sa...

Fniss...
det står tillåmed att...
det är en sopborste med skyffel...som att man inte såg det !!!
Jag vill inte alls vara dum men...
jag som har ont i ryggen förstår inte att du inte köpte en med skaft...nu måste du ju gå på knä ???
Men så klart hur mycke ska du använda denna ...
du tar ju snabeldraken till hjälp.

PS. har en sådan liten i bobilen men inte i denna snygga färg...DS.

Tjingelingen....köpte du den på Kjelleåco ??

Anita - Malta sa...

Satt precis och stirrade på din läckra, färgstarka sopborste med skyffel när det ramlade in ett par rader från dig på min blogg. Tack för det :-) Funderar just över om de långa stråna är lika effektiva som en för mig normal sopborste med korta betydligt fler strån. Ska nog inte fundera så länge på det för då kan jag bli sittandes här i timmar ;-) Hurra för att ha en IT-bästis som är snäll, omtänksam och samtidigt väldigt rolig. Ska du ha bloggpaus igen ?? Ja, en vecka ska vi väl klara oss. Kanske vad ni behöver för att träna in användandet av det nya tillskottet i hushållet ;-) Ha det bäst vad nu än är som står på tapeten hos BP med make !

fotobrus.se sa...

Snygg!

Husbilen-Ellen sa...

Med sån läcker färg, kan det till och med bli kul att sopa! Ha dé!

Eva Trillian sa...

Den var ju snyggt brandgul :) Skön att lysa upp vardagen med - ja, för maken då'rå... eftersom det är han som behöver den. När du jobbar? ;)
Grattis till att ha schysst arbetskamrat/-er :) DET är det himskans skönt att ha!

SoF sa...

Här i huset finns heller ingen sopborste.

...men det är ju inte utan att man blir sugen på att köpa ett sånt där uppiggande set som du/ni nu har.
Man blir ju glad bara man ser den!

Brrr-iga hälsningar!

Jane sa...

Blev först lite chockad ... den var ju inte grön ;) men sedan kom jag ju på att orange också går bra.
Hos mig brukar korsdrag fungera bra när det gäller lite lättare föremål än glas, stenar eller blomjord - annars gör snabeldraken ett bra jobb, när den väl får komma ut i frihet ...

Freja sa...

Fin!
Sv: Mina syskon hade inte köpt någon biljett till sonen för det tänkte som de flesta, att han inte skulle vara intresserad. Men han vill gå minst lika mycket som sin syster, så min syrra hade två billigare biljetter där hon och ett av barnen får sitta medan ett av baren sitter låååångt fram med mig...

llh sa...

Kul kille den där Radde och omtänksam. Bästa kombon för en kompis skulle jag tro :) Städattiraljer har jag få synpunkter på fast jag kan klämma ur mig att färgen gillas!
Ta det lugnt med siffrorna i veckan så du inte storknar ;)

Marit Johansson sa...

Haha.. Vi har en sopskyffel men tror inte att jag använt den en enda gång senaste året och ändå har jag både barn och hund, hundarna äter upp smulorna som barnet dräller och hundhåret dammsuger jag :)
Jag har också fortsatt med siffror idag men fick in ett riktigt flyt och är snart klar.. hurra!!

LissenTo sa...

Riktigt sött sopskyffelset och jag kan inte låta bli att le när jag tänker på hela historien om spisen.

Japp nu är ni förberedda, om något tappas,går sönder eller annat :-)

Stare Ström sa...

För snygg för att använda! Häng den på väggen! :-D

Ama de casa sa...

Jag har en sån där liten söt till tältet. Vi drar nämligen inte med dammsugaren på campingsemestrarna :-)

Kicki sa...

Det är ett måste för när jag inte orkar dra fram snabeldraken så är det perfekt att fånga upp dammråttorna med den...men då ska det vara med långt skaft, ingen sån där bordsborste som du har fått!;)

cat sa...

Säger precis som Kicki här ovan :)
Hos mig är det Azorerna på bild idag.

Monica sa...

Läcker, har en liknande till luftvärmepumpen fast den är
grön;-)

Margareta sa...

Hahaha, själv föredrar jag alltid dammsugaren framför allt vad sopborste och skyffel heter.

Här blev det mindre siffror idag, då jag var hemma, bara några och sedan har jag ägnat dagen åt helt andra saker.

Ha det, och frys inte ihjäl i 08-kylan.

Hörni sa...

Men vilken fin! Vi har heller ingen sopskyffel, men en ergorapido i ett hörn i hallen istället. Jättebra för hundhår och sånt. :)

Benita sa...

Grattis till den fina sopskyffeln! Den behöver du. ;)

Sister Moonshine sa...

Det enda jag använder min sop och sopskyffel till är att ta upp kattsand från golvet efter mina håriga älsklingar. Hade jag inte katter hade jag inte heller sop och skyffel. Jag säger som du. Vad ska man med det till?