lördag 5 januari 2013

Man får vad man betalar för



Ni som har följt den här bloggen ett tag vet att maken och jag älskar mat. Kan dock konstatera att vi har olika ”smärttrösklar” med tanke på vad som är ätbart eller inte. Hans tröskel ligger betydligt högre än min. Han (som dom flesta) skulle aldrig äta fårtestiklar en rätt som jag inte har några problem med. Min gräns däremot ligger betydligt lägre och går vid korv i allmänhet (det finns dock undantag) och falukorv i synnerhet.

Före brunch
När maken såg ICA:s flyer där två falukorvar erbjöds för 30 spänn slog han till. På översta bilden ser ni dessa 40 centimeter långa och 16 centimeter tjocka maxi snoppar (jag mätte) med ett bäst förre datum den 2012-03-03. Såg många extremt billiga bruncher för maken framför mitt mentala öga. Han kan vara väldigt billig i drift;-)

Under brunchens förberedelse
Bild nummer 2 visar hur ett skivat innanmäte av en falukorv för 15 kronor kan se ut. Till vänster ser ni mig i form av ett ägg, till höger en glad make (även han i form av ett ägg), som ser fram emot sin bräckta falukorn med sitt alter ego - ägget.

Efter brunchen
Efter brunchen hade makens smärttröskel vad gäller ätbart mat sjunkit märkbart med varje tugga han tog. Ben- och broskbitar som han radade upp på tallriken är inte så fotogeniska om jag säger så. Ja man brukar ju få vad man betalar för och jag är övertygad om att hundar som inte är så kräsna, gillar ICA:s billiga erbjudande. Ni som är (mindre kräsna) hundägare bör överväga att bjuda era telningar på falukorv, två för 30 spänn – a bargain!

PS. Om någon av er därute har hund och vill ha våra falukorvar som ju har en två månaders hållbarhet, hör av er. Jag skickar dom gärna med posten. Synd att slänga ju;-) DS.

22 kommentarer:

Kicki sa...

Falukorv måste vara av den bästa annars får det vara, uäh!

Della sa...

Nej tack! Finns det inte några EU-gränsvärden för när en falukorv får kallas falukorv?

fotobrus.se sa...

Är det inte kötthalten som avgör om det får kallas Falukorv? Men tydligen var det tillräckligt med procent kött runt ben- och broskbitarna.

Shannara sa...

Blörk... Har hittills bara hittat två ätbara varianter av falukorv! Den där skulle jag förmodligen inte ens provat... Klaga så får ni matcheckar (oftast av ett högre värde än vad ni betalade). ;)

Jah Hollis sa...

Att handla falukorv på extrapris är nog att ge sig ut på minerad mark. För även om den är namnskyddad verkar en del tillverkare inte bry sig om namnets rykte.
Men den som gillar bra korv ska ta tillfället i Stockholm den 9-10 februari.
http://www.korvakademien.nu

Rantamor sa...

Hm... hahaha... din långe fina make kommer inte att hädanefter äta billig falukorv....
men skicka inte hit dom...
ja skulle vara då att vi har ett par skällande hundar vi vill bli av med...
och preparerad med....
nej nu ska jag inte skriva mera för dessa hundar är säkert hur goa som helst bara hundägaren skulle bry sig mera och klia sin kelgris bakom örat....

SUCK....

för att inte tala om alla dessa pissande kattor....
våren närmar sig och kåtheten bland kattgubbarna, kommer att bli till ett enda rumpstrilande på altanen...

Hur jag nu kom in på detta...nu när Rantafar är lessen att inte småkronorna vann guld...men duktiga var dom iallafall...femtioöringarna...

Ha en trevlig kväll utan falubroskkorv...

Tjingelingen från Rantamor.

Ama de casa sa...

Åh! Jag ÄLSKAR korv, och falukorv i synnerhet :-)

Det var lite roligt när dom för en herrans massa år sen bestämde att korv som hade för lite kött skulle heta "köttbenmassa". Sånt trams avskräcker inte en korvälskare inte :-D

Lennart sa...

Fy, det där såg inte aptitligt ut alls. Ska jag äta korv blir det tyska modeller med gott i och hög kötthalt.

Guldkryckan sa...

Falukorv går väl ner emellanåt..fast just Icas där har jag fått nån fobi för...den är av sämre kvalitet på nåt vis...fast det kanske var nån billig variant vi köpte då när det begav sig.
På netto var den dock superfin både till konsistens och smak.

Själv har jag ju gått över till Coop..speciellt då "online" som du väl vet redan...så Ica kan idag få stå som andrahandsval när det gäller "stödköp" under månaden som mest.

Men falukorven låter jag bli där, har fått för mig att om man inte smyger förbi boxen med falukorv utan råkar stöta till boxen de ligger i, ja, då hoppar de ut och jagar mig ut ur butiken...urk. ;)

Jah Hollis sa...

Tro det eller ej, men det där om korvfestivalen i Stockholm den 9-10 februari läste jag om i Kristianstadsbladet. Men jag tror det var Stockholmsbaserade TT Spektras matskribent som levererat texten. Såg också att Korvhuset, ett hål i väggen inte så långt från mina kvarter i Malmö, fått priset Årets korvkrog 2012. :-)

Susanne sa...

Huligen, va läbbigt!!!

Eva Trillian sa...

Jo, det finns ju "korv" och så finns det korv, men man ska bara äta Korv ;) Det där lät verkligen som "korv" :/
Tack för kortet :) Jag returnerade ;) Lätt att titta runt for ever just där!

Anita - Malta sa...

Ha..ha.. du är bara för härlig !! Vilken story !! Korv vägrar jag bara att äta. I vilken form det än är !! Säger som jag medgav sist. Det går inte att kika in här hos dig. Jag fastnar!!!! Ler och läser och tappar allt vett till att ge kvicka och fyndiga kommentarer. Det blir alltså inga sådana idag heller ;-) Tackar för dina fina rader hos mig!!
P.s. Vart har Ilhertz egentligen tagit vägen ??? Två hela veckor utan ett enda inlägg !!?? Hoppas allt är som det ska och att hon bara tagit en liten bloggpaus. Kram från Malta !!

Olga T sa...

Gick de ut 2012??? tänkte jag, inte konstigt att de smakade illa. Men så tittade jag noga på fotot och såg att det var 2013...tur, annars hade jag varit orolig för din makes tillstånd idag!
Falukorv tillhör inte mina favoriträtter.

Pumita sa...

Ingen korv över min tröskel, sorry! Äter ju inte sånt öht. Men det blev bra bloggfoder och du verkar ha haft kul medan du lekte och mätte. ;)

TIDSOPTIMISTEN sa...

Ja man får nog vad man betalar för jag är också lite korvkänslig som du eller jag är köttkänslig överhuvudtaget så korv och kött brukar vi köpa av våran närproducerande köttbonde en helt annan klass än Ica-maxi men konstigt nog i ungefär samma prisklass (jag hade betalt mer för det om man säger så).

Kram Ullis

Jane sa...

Ha ha ha, fattar inte att man kan äta fårtestiklar men inte falukorv ;)
Kolla om korven innehåller minst 40 % kött annars får den inte kallas för Falukorv och då kan du lämna tillbaka den - falsk marknadsföring :)
Det var faktiskt tyskarna som lärde svenskarna att göra korv av oxköttet man hade rökt vid gruvan ... tror nog att den korven var godare!

Stare Ström sa...

Om jag jämför matinlägget med det den 4 så föredrar jag det den 4:e!

Benita sa...

Låter verkligen inte gott. Falukorv säljs inte alls här där jag bor.

Peranders sa...

Visst, det finns olika kvalitet på det mesta men rent generellt tycker jag falukorv med stekt ägg är hur gott som helst.

Hörni sa...

Haha, nä tack, vår hund äter inte heller korv. ;D

Husbilen-Ellen sa...

Hu!!!