måndag 28 januari 2013

Några skratt och lite färgterapi


Falukorv – del 2
Maken älskar korvar. Det vet ni ju vid det här laget. Maken gillar även cheddar ost och då menar jag inte Kvibille varianten utan den äkta engelska osten. Den äter jag också gärna. Efter debaklet med falukorvseländet för några veckor sedan trodde jag att maken hade blivit frisk från ”falukorv sjukdomen”. Det har han inte och det är helt och hållet Lidls fel. Efter att ha bläddrat genom företagets flyer kunde en glädjestrålande make konstatera att det fanns både och i sortimentet. En win-win situation (för honom) helt klart! Det ni ser på bilden är en falukorv ”in disguise” (innan den hamnade i ugnen) med cheddar ost ovanpå. Fyllningen var utomordentligt god kan jag berätta och maken hittade inget tvivelaktigt innehåll i korven.


Ett besök på det blå gula varuhuset…
… resulterade i dessa färgglada krabater till höger i bilden. Diskborstar med sugpropp för 9 kronor/styck borde vara en självklarhet i alla hushåll;-) De fungerar till och med! Två av krokarna hade också fått följa med hem om vi hade haft hund, men det har vi inte;-)


En pöl
Det är töväder i Stockholm (yiipphhiieeee!). Det ni ser på bilden är en stor pöl. Denna pöl var strategiskt placerad vid 73:ans busshållplats vi Östra Station. Behöver jag säga nå’t mer. Nej tror nog inte det;-)


Fler helgbilder hittar ni hos Marit.

19 kommentarer:

Eva Trillian sa...

Sitter här och hickar, stinn efter kvällsmacka och kaffe, och gläds åt att ni fick god falukorv till slut! Med go' ost - för det håller jag med om :)
Men du! Usch! Pölen? Innehållet stannade alltså inte kvar där utan fick sig en flygtur? Med några däcks hjälp? INTE trevlig :/
Sv: Ibland får man omvärdera. Så är det. Hårda erfarenheter gör saker med oss!

Önskar dig en skön kväll!

Jane sa...

Att du vågade köpa falukorv igen, fast den kanske var av ett mindre suspekt märke denna gång ?!?
Engelsk cheddar är kanongod! Kommer ihåg favoriten (när jag campade i England) en dubbelmacka med orange cheddar, gul lök och tomatskivor till frukosttéet, mums!
Min ena son är ostfantast, han vill öppna ostbutik, men jag undrar om det finns någon sorts utbildning för det ... Skulle gärna hjälpa honom att sälja ost bara för att slippa skolan :/
Den där vattenpölen var väldigt strategiskt placerad, hmmm.

Per-Anders sa...

Håller med dig. Här i Timrå har det också varit mildväder idag och även jag jublar. Det var inte alls kul med den ihållande kylan.

Rantamor sa...

Färggranna diskborstar och hundrumpor kan ju få dom mest allvarliga kostymklädda jehovasvittnen att dra på smilbanden någongång.
För dom måste ha tråkigt...eller ???
Och inte undra på det, ringa på hos folk som drar igen dörren så fort den svarta slipsen och portföljen syns i dörrspringan...

Men hur kom jag in på dom kringvandrande slipsarna ???

Här har vi också haft varmt idag, men dock syns inga vattenpölar här...ännu.

Tjingelingen från Rantamor.

Marit Johansson sa...

Tror inte att jag smakat äkta engelsk cheddar någon gång, säkert grymt god kan jag tänka mig. Jag har faktiskt en sådan hundrumpekrok men har så mycket skräp hängande där så man inte ser den roliga kroken..
Töväder låter inte helt fel, här har det snöat som f-n hela dagen, vi här uppe brukar ju fnissa lite åt nollåttornas snökaos men faktum är att vi själva fick en släng av det :)

Stare Ström sa...

Släpp inte överdragsbyxorna och kängorna än! För de är väl vattentäta?

Hörni sa...

Det ser gott ut det där! :)
Krokarna är jättefina, särskilt den rosa. ;D

Ama de casa sa...

Falukorv... Nu drägglar jag här...
:-)

Mysigt att simma till bussen!

sv: Man kan nog äta sothöns om man är riktigt hungrig...

LissenTo sa...

Och hit kom också nästan vårvindar idag -2 bara.

Såg lite sol också

~~~~~~~~~~~~~~~~


Pumita sa...

Gillar ost men engelsk cheddar vet jag inte om jag har smakat på ngn gång. Whiskycheddarn till jul däremot, okänt märke och nationalitet (jag och märken går inte ihop!), var försvinnande god! :p

Oj, vad det ska diskas hos BP framöver, nästan ni får slåss om det, eller? ;)

Margareta sa...

Gott, gott ... Både korv och ost går ner här som du vet.

Jag har ju gjort reklam för de där diskborstarna en gång i tiden, kör med den röda varianten just nu men upptäckte idag att de var slut så det måste bli ett besök till varuhuset inom en snar framtid.

Söta krokar men jag har ju inte heller hund.

Töväder nu hos er och vi som pratade igår om att det inte snöat på hela månaden ... idag kom det och det kom.

Läser Janes kommentar och jag har ett tips, men vet inte om det bara var för svägerskan erbjudandet gällde en gång i tiden. Ska skriva en kommentar hos henne.

Godnatt.

Margareta sa...

Jag e-postar till dig och du kanske kan vidarebfordra det till Jane.

llh sa...

Bästa tipset på år och dar! Det är alltså till Lidl man ska vallfärda. Din make och jag har samma cheddar craving. Jag vill ha Tescos cheddar. Sonen kom med min julklappsost i fickan för att slippa övervikt på Ryan Air :)

Och tack gulliga du för bästa snällorden hos mig! Du är för fin! Kram jag är glad och helt förstummad :)

Mona sa...

Så bra att maken blev nöjd. Nog blir disken bra mycket roligare med såna färgglada borstar. Det var lääänge sedan jag var på det blågula varuhuset. Borde kanske ta en trip dit nån dag. Fattas bara en anka i den där dammen...

Monica sa...

Man behöver väl inte ha hund för att köpa dessa söta rumpor;-)
Falukorven ser ju riktigt läcker ut med sitt osttäcke, mums

Svar: Har samma problem med blogspot, får leta manuellt efter uppdateringar ibland;-(

cat sa...

Tack för den färgterapin! Här är det bara så himla grått och trist överallt.
Kan riktigt föreställa mig hur folk som står för nära den där pölen, får ångra sig djupt när bussen glider in.

Ama de casa sa...

sv: Nu är jag på väg tillbaka till värmen - ÄNTLIGEN!
:-)

Hörni sa...

Sv: Ja, det var ju dig jag tänkte på framför allt (därav länken). ;D

Det kan jag tänka mig. Elsa brukar inte äta snö, men Flisan gör, massor, fast utan att bli dålig.

Haha, nej inte luktar det gott precis, för oss människor. ;)

Erik Semlan sa...

Lyxade själv till en falukorv i ugnen med lite Västerbottensost nyligen. Läste om dina korväventyr förut, kul att det blev så mycket bättre denna gång! Fast min ost halkade mest av korven. Men den smälta osten blandade sig bra med tomaten och löken. ;-)
Cheddarost kanske jag ska testa nästa gång det blir en korv in i ugnen!
Pölarna ställer till det nu, man får verkligen se upp. Det plaskar och stänker en hel del i tövädret! Ibland är det svårt att komma vidare utan att få en dusch med skitigt tövatten på sig.
Undrar hur det blir när nu kylan verkar återkomma enligt SMHI och allt fryser på igen?! Du lämnar en kul lägesrapport.
Festliga hundkrokar och diskborstar behövs ju, färgglatt är alltid kul! Du får ha en bra fortsättning på veckan BP! :-)