tisdag 5 mars 2013

Tre tidagsskratt



Skratt 1: Tappade glasögon
Gulliga kollegan Thomas hade tappat sina glasögon imorse. Han letade ett bra tag innan han beslöt sig att skicka ett ”SOS”-mejl till sina arbetskamrater på kontoret där han bad om ”lethjälp”. Efter lunch damp det ner ett mejl i allas brevlådor:

- Glasögonen har hittats och ja, jag skäms.

Självklart fick stackaren hur många gliringar som helst som svar – typ ”på pannan” eller;-).
Då maken och jag är ofta på jakt efter hans (observera – inte mina!) borttappade glasögon kände jag full sympati för Thomas:

- Du behöver absolut inte skämmas, det är helt nomalt, jag vet. Förse brillorna med en ”beep”.

När kollegan sedan passerade mitt rum tittade hans vackra cocker spaniel ögon på mig och han sa:

- Ditt mejl var det enda hjärtvärmande.

Glasögonen låg gömda under en av hans pappershögar.

Skratt 2: Konstig ”ikon”
Kolla bilden ovan! Ser ni ”ikonen” längst ner till höger? Har ni sett den förut? Personligen ser jag den dagligen alldeles för många gånger. Kollegan X hade då aldrig sett symbolen, fick inte bort den heller och gick raka spåret till IT-bästisen Radde för att bli av med denna suspekta ikon, vilket ju gick hur lätt som helst. För säkerhets skull och för att inte verka helt borta frågade kollegan X vår 18-åriga praktikant Camilla (min favo tjej) om hon hade en aning vad symbolen betydde. Kollegan strålade som en sol när praktikanten såg på ikonen som ett levande frågetecken. Ja då ser man!

Gissa ikonen
Okej, känner ni igen ikonen! Svara i en kommentar. Första rätt svar får en länk;-)

Skratt 3: Upphittat
Att man inte ska gråta över spilld mjölk vet jag, men jag undrar om man får gråta över spillt mjöl;-)

25 kommentarer:

Pumita sa...

Du är så snäll, BP, en god arbetskamrat! :) Jag letar inte bara efter brillor, jag letar efter det mesta när jag har en sån dag. Kan springa runt med en grej i handen och leta efter den. Ja, det är sant! =)

Ikonen, den mystiska, känner jag inte igen. Ser ut som en liten torp eller friggebod. ;)

Ingen bakning för din del idag då... själv tänkte jag sätta igång med degen när jag har lyckats slita mig från tangenterna. Bäst att göra det på en gång. CU! :)

Rantamor sa...

Iallafall var det ju tur att han inte satte sig på glasögonen, kan meddela att dom då blir rätt skev...

Och ikonen vågar jag som är en av dom som är helt dum vad dator gäller, inte ens gissa på. Men jag är övertygad om att du kommer att få många rätta svar.

Och visst skulle väl jag gråta över en spilld mjölpåse, inte bara ta en dumle å gå därifrån, det finns ju mycket kvar i påsen att rädda...
men d ä klart rågmjölsgröt åt jag som liten så jag är rätt less på den...
men lite regn och sol så är gröten gjord där på asfalten.

Tjingelingen från norr och Rantamor.

Anna sa...

Ikonen var lite klurig för jag har aldrig sett den, kanske kan googla :)

Ja du får gråta :)

Anna

PS: syrran och jag pratar finska men inte superbra men vi klarar oss på den :)

Pumita sa...

Gissa om jag har googlat mig halvt fördärvad... och kanske har jag hittat svaret, kanske inte. Jag säger scroll lock.

Pumita sa...

Jag ändrar mig. Och säger caps lock. Eller garderar mig kanske... men första alternativet är Caps lock. ;)

Eva Trillian sa...

Antagligen så gör jag något rätt som INTE får upp ikonen och ska vara glad att jag inte har den ringaste aning om vadd en betyder? ;)
Och, ja, visst är det inget att skämmas över när man inte hittar sina glasögon ... som sitter på huvudet ... ;)

Freja sa...

Ingen aning om ikonen, men har full medkänsla med kollegan och glasögonen. Jag har alla synfel som går att ha och ofta tar jag av mig glasögonen när jag läser något. Häromdagen hittade jag inte glasögonen, kollade runt mig, kände på mitt huvud, bad sonen om hjälp. Han bara tittade förvirrat på mig. Jag hade nämligen glasögonen på mig, på näsan, precis där de ska vara...

Malla sa...

ha ingen som helst aning!
om jag tappade mjöl utomhus skulle jag nog inte gråta men om det hände i köket så...:S

Jane sa...

Tur att man inte är ensam om att vara vimsig :) Ställde in vispgrädde i ett skåp istället för i kylskåpet ... undrade dagen efter var i helskotta grädden tagit vägen, den var ju nästan ny. Det var bara att slänga den när jag efter ett tags letande fann den :/

Anita - Malta sa...

Tappade glasögon kan hända den bästa och det är inte alltid så kul när den bästa är en själv ;-) För bara ett par år sen såg jag perfekt utan. Nu ser jag noll. Fy sjutton, har tre par hemma som jag använder beroende på var i huset jag befinner mig och x- antal extra i byrålådorna om jag skulle vimsa bort de övriga. Ikonen ?? Har aldrig sett. Ser ut som en "home" knapp. Liknar ju en liten stuga :-) Jag skulle inte skratt högt åt mjölpåsen men gör det åt Rantamors kommentar. Den var för härlig :-)

Anita-Malta sa...

..glömde att skriva att jag gillar ditt inlägg. Men det gör jag ju alltid :-) Alltså glömmer OCH gillar.

Hörni sa...

"Hem" skulle jag gissa att ikonen betyder, den ser ju ut som ett litet hus, men så enkelt är det väl inte.

Vad snäll du är som inte retas. Klart det är normalt att tappa bort saker, lägga dem i frysen, i tvättkorgen eller slänga dem i toastolen, som jag råkade göra med ett par strumpor en gång. ;)

llh sa...

Nu är jag stolt över dig igen! Klart du är hjärtvärmande!
Dessutom är det normalt att bli desperat när man för femtioelvte gången inte hittar glasögonen som man inte kan köra bil utan (men det är också de enda de är bra till). Jag har mina som diadem. Funkar bra utom i Japan där jag gick in i en dörrkarm och pajade ett par.

Husikonen har jag ingen aning om, gissar: lägg till mina sidor.

Spilld mjölk är en sak men du har väl hört hur det gick för flickan som trampade på brödet? Tror H.C. Andersen skulle tycka det var lika illa att trampa på mjölet. Du aktade dig väl för att sätta dit foten!?

Pumita sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Susjos sa...

Nej,den ikonen känner jag inte till?
Och så snäll du är med dina hjärtevärmande mail :)

Susanne sa...

Den ikonen betyder att man skriver med VERSALER, händer mig lite nu och då ;)
Sv: Marcus ska provspela för andra lag nu under våren. Tror att han kommer utvecklas ännu mer i ett bättre lag.

Eva Trillian sa...

Sv: Först tänkte jag att jag nog borde ha den på huvudet, och kanske t.o.m. sitta i ett hörn ;) Men så kom jag på att den är bra att ha saker i. Så bra, faktiskt, att jag nu lärt mig göra egna strutar :)

Stare Ström sa...

Den ikonen har jag aldrig sett, men köper att det är Caps Lock alltså. Var tvungen att kolla men hos mig syns den inte på skärmen.
Jag förstår precis hur glasögonletarna känner sig. Innan mina ögon har stabiliserat sig, kan jag inte skaffa nya glasögon, så nu letar jag stup i kvarten. Föredrar att ha kunna ha dem på hela tiden. Det finns så otroligt många ställen där ett par glasögon får plats att gömma sig!

Ama de casa sa...

Haha! Spillt mjöl får man absolut gråta över :-)

Och glasögon, jag tror dom förflyttar sig av sig självt ibland :-)

Marit Johansson sa...

Om jag hade glasögon skulle jag också tappa bort dom hela tiden.. smart att be alla kollegor om lethjälp.
Jag känner inte igen ikonen!

cat sa...

Det var snällt av dig att avstå från gliringar.
Ikonen har jag ingen aning om, men jag gissar att den betyder, din dator är under övervakning från the A-team ;)

Tveksamt om man får gråta över spillt mjöl, tror att man får begränsa sig till uppgivet suckande ;)

Monica sa...

Nix den ikonen finns inte i min dators vokabulär :o)
Snälla arbetskamrater som dej ska man vara rädd om.

Olga T sa...

Kram!
SV: Sista alternativet stämmer bäst (tyvärr).

Margareta sa...

Sista bilden =) Men jag förstår att du inte skrattade.

Är den någon ikon i Indesign, har inte det programmet i den här datorn men om den finns i aktivitetsfältet så har jag den inte - hus betyder hem för mig, men det skulle i sådana fall betyda att du vill tillbaka till skrivbordet - men jag vet att det inte är det och har läst ovan att det är caps lock.

Det där med glasögon, jag gör detsamma som du letar efter sambons, men själv har jag bra koll på mina - oftast men nu har jag några och om en är borta tar jag någon annan -läs/datorglasögonen.

En kvinna på ett tidigare arbete hittade inte sina och vi letade och letade ... hon fick nya genom företaget och det var inga billiga grejer. Efter ungefär ett år tog hon fram en pärm från tidigare år, letade något men hittade något annat i den - glasögonen. =)

Nu fortsätter jag vidare - god kväll.

Mona sa...

Eftersom jag själv varje dag, flera ggr om dagen, irrar runt efter mina glasögon så har din kollega min djupaste sympati. Hade jag tappat en hel påse mjöl på mitt köksgolv hade jag nog gråtit alternativt skrikit högt.