söndag 25 augusti 2013

Två gånger välkommen

Innan jag förklarar skyltarna jag lägger upp tänker jag bara konstatera att jag njutit av två helt underbara sensommardagar. Jag som alltid gnäller över vädret kryper mera än gärna till kors och medger att den här sommaren var och fortfarande är en av de bästa jag kan minnas. Ja, jag vet att mitt minne är ytterst selektivt;-)
Med andra ord har jag njutit hela helgen, inte gjort ett dyft, ätit ute, läst några böcker och latat mig som bara den. Lathet är en dygd, det har jag då alltid sagt. Som ni ser orkade jag inte ens förrän nu att lägga upp ett inlägg. Men här är det.

Nollning
Det har varit nollning vid KTH i Stockholm i onsdags. Redan klockan 07:45 stod studenterna vid t-banan med det passande namnet Tekniska Högskolan och hälsade nya studenter välkommen. Som ni ser ska blivande civilingenjörer och lärare samsas vid skylten till vänster och de som vill plugga energi och miljö hänvisas till höger.


Toalett
Eftersom jag har visat några konstiga toalettskyltar förut kommer här en till. Tycker det är väldigt roligt att se olika utföranden på dessa skyltar. Här är det till och med gratis att utföra sina behov. Å visst känner man sig hjärtligt välkommen – kolla bara kropparna, de är ju hjärtformade:-)


Det är Pumita som är upphovskvinna för ”Skyltsöndag”.

21 kommentarer:

Pumita sa...

Gratis WC! Var hittade du det?! Det är inte varje dag... och skylten är dessutom snygg. 10 points!

Kul att se en gatubild från Tekniska också! Inte ofta jag rör mig runt de environgerna. :)

Rantamor sa...

Håller med dig om att det är en underbar sommar, och jag blir så glad över att den håller i sig.
Njutningsfullt heltåhållet...

Gratis WC hittar man inte ofta.
Rantafar som äter en handfull tabletter varje morron, för att hålla igång sitt hjärta, äter också urindrivande i flera av tabletterna,
och han kan verkligen säga att det där eviga pissandet kan vara handikappande.
Gäller att planera bro om han sk in till någon stad han inte känner till toaletterna...
och är det sen så att det kostar pengar kan det gå riktigt på tok,
och att ställa sig bakum en buske...ja då kommer farbror polisen å skriver ut en snabbvinst !!!!

Men din gratis toa gillas och likadant hur symbolen var utförd.

Tjingelingen från Rantamor...

ps. du såg lite glest i den där racerbåten, det fanns en plats för mig med men då hade jag fått åka baklänges mittemot Rantafar, och förmodligen hade jag spytt på den fina båten...

Della sa...

WC-skyltar är kanske ett underskattat område, vad vet jag? Borde får mer uppmärksamhet liksom. Snygg är i alla fall den här. Och gratis är gott. Ja, typ...

Rantamor sa...

Oj va många stavfel det blev...igen.
Men du vet säkert vad jag egentligen tänkte skriva....
planera bro...hahaha bra ska det ju stå.

Eva Trillian sa...

Jo, den här sommaren är det svårt att slå :)fantastisk!
Nollning. Ett busigt sätt att vara rädd om varandra - om det går rätt till! :)
Ovanlig skylt. Inte budskapet kanske ;) Men utformandet! Bra! Jag tycker om när folk tänker själva och gör på sitt sätt!

Olga T sa...

Har missat en del här ser jag! Men har kommit ikapp igen. Gillar ditt fönsterbidrag!
Skyltar är ju ett fantastisk bra tema. Ska genast göra ett inlägg till innan jag "stänger" för kvällen.

Susanne sa...

Gillar WC-skylten intensivt.
Har aldrig hört talas om spökparken, den måste jag besöka.

Anonym sa...

Ohh, jag spanade intensivt på bilden med teknologerna. Syrrans äldsta går Miljö och Energi, och när vi var där och hälsade på förbereddes nollningen intensivt! Men ingen skymt av syskonbarn på bilden...

Margareta sa...

Även jag håller med och njuter i fulla drag.

Nollningen hoppade både son och flickvän över ifjol, mer på grund av at de inte hade tid att komma ner förrän skolan började och sedan är han lite äldre än sina klasskompisar och har nog gjort bort en del av det. Vet inte hur det blir i år när han är tvåa och kanske ska vara med i annat.

Tror inte han klarar så mycket då han är nyopererad, i höger hand - synd att han inte är vänster hänt som sin mor. Skulle visa något och slog in näven i väggen, inte speciellt lyckat. Styrkan överträffade verkligheten och det gick riktigt illa.

Sedan tycker jag att symbolerna för gratistoa är mjuka och läckra.

Det valfria fönstret, där gillar jag din första bild och tycker att den är toppen.

Ha en bra vecka.

Ama de casa sa...

Oj vad fint du har fångat dina skyltar! Mina är sneda, vinda och dessutom fel... Men så blir det när man susar fram på vägen :-)

Monica sa...

Just nu njuter till och med jag 5 grader på morgon och runt 20 på eftermiddagen;-)
Snygg toalettskylt med gubbar som inte ser ut som om dom inte fått mat sedan trettioåriga kriget:-)
Ha en bra dag

cat sa...

Håller med om att det där var en mycket trevlig wc-skylt :)

Jag har precis som du bara latat mig och haft det skönt i helgen, med ett undantag; storstädning av badrummet.

Eftersom jag vet vad du tycker om rosa, tänkte jag att en varning var lämplig ;-)

Husbilen-Ellen sa...

Visst har vädret varit njutbart, men också min helg i övrigt, liksom din. Ha en bra vecka! Elisabeth

Stare Ström sa...

Har inget emot om sommaren stannar kvar ett tag till. Vi hinner säkert med de andra årstiderna också. Jag gillar dina toaskyltar speciellt! Inte bara för att det är gratis...

Marit Johansson sa...

Blir så avundsjuk på alla som njutit av govädret i helgen, det verkar ha varit fint i hela landet. Själv har jag ju missat alltihop, tänker dessutom att det säkert var sista helgen med värmen, f-n också.
Håller dock på att friskna till och kan åka hem imorgon, håll tummarna för att vädret blir lika fint nästa helg :) du brukar ju vara bra på sånt!

Hörni sa...

Ovanligt fina toaskyltar! Visst blir man förvånad när det är gratis WC.. det är inte vanligt precis. :)

Anni sa...

Fast mottagningen började förra söndagen i Stadshuset och pågår en vecka till. De här teknologerna står för att visa n0llan vägen dit de ska. Fullmatade veckor för mottagarna som också har omtentaperiod. Tänk om jag sett min son på ditt foto ;-)

Ama de casa sa...

sv: Jag har också tappat räkningen på antalet stater... Får göra en koll när jag kommer hem. Och se var vi har varit, egentligen ;-)

Vi pratade om hur likt det var Sverige när vi letade efter Sweden. Och att det säkert därför det var många nordbor (fanns en Denmark och Norway med just där) sökte sig hit. Påminde om hemma, liksom.

Eva Trillian sa...

*S* Har jag berättat att jag gillar dig? :)) Hade jag plitat ner regel två så hade jag ju direkt brutit regel ett ... liksom ;)

Peranders sa...

Inga strykjärn vid nollningen..?

Linnéa sa...

Härligt inlägg! Nollning KTH tycks ju vara lite trevligare än nollning på Lundsbergs privatskola.

toalettskylten var ju helt suverän o tänka sig gratis i Sthlm. Tror vi är Skandinaviens sämsta toaland!