tisdag 1 april 2014

Arkivera mera





Förlaget
Ett förlag ger ut böcker, det vet ju alla. Av varje bok som ges ut ska det skickas ett exemplar till Kungliga Biblioteket. Dessutom säger lagen att förlaget måste spara två kopior av varje bok på ett lämpligt ställe, föredragsvis ett förråd, där det kan finnas 1000-tals böcker.

Arkivera
Inför flytten till nya lokaler i december i år ska dessa böcker arkiveras. Ett jobb som
1. är extremt dammigt,
2. medför grå snor i näsan när man snyter sig,
3. gör att händerna verkligen är rena när man väl tvättar dom,
4. kräver betydligt mera kaffe än vanligt för att inte somna.

444 böcker gånger två
På bilden ser ni ett litet urval av väldigt snygga kartonger enligt en kollega, vars smak jag då verkligen inte delar. Hittills har jag arkiverat 444 böcker som förlaget gett ut under perioden 1994-2003. Jag har alltså fyllt kartongerna med 888 böcker. 10 år kvar till nutid alltså. Med andra ord så behöver jag ett brejk och inspiration. Båda delarna kommer jag att få imorgon. Stay tuned!

Det här är mitt 32:e bidrag till Blogg 100. 32 down, 68 to go.

PS. Visst är den snygg, bollen på andra bilden alltså. Den fick jag i present idag av en väldigt trevlig människa som tyckte sååååååååå synd om mig. DS.

29 kommentarer:

Lennart sa...

Det där med arkiv känner jag till. Vi har drivor med pärmar arkiverade i vår källare. Tror jag beställer runt 25 000 st/år. Alla akter måste ju sparas i 10 år så hos oss har vi 4 år bakåt, resten hos ett arkivföretag utanför stan. En gång om året kommer det några killar och packar ner en massa pärmar i kartonger, de jobbar i dagar...

Olga T sa...

Låter inte så kul det där.....:(
Trevlig människa som gav dig en så fin boll!
SV: Jag jobbade när kungen var här och där var nog tillräckligt med folk som fotade skulle jag tro :)
Kul med Malena!

Eva Trillian sa...

Meeeen ... det låter som om arkiveringen kan ge belöning ;) Ser fram emot att få läsa om vad du fick för skön paus från det imorgon!

LissenTo sa...

Vad gör du med bollen?
Lägger i garderoben?
Kickar boll med maken på helgen?

KajsaLisa sa...

Men du kommer ju att kunna se resultatet av dit slit. "Titta dom lastpallarna har jag gjort"

KajsaLisa sa...

Men du kommer ju att kunna se resultatet av dit slit. "Titta dom lastpallarna har jag gjort"

KajsaLisa sa...

Men du kommer ju att kunna se resultatet av dit slit. "Titta dom lastpallarna har jag gjort"

Marit Johansson sa...

Fy vilket tråkigt arbete...
Jasså du du tycker falukorv är hundmat? Jag tycker mig ha sett här på bloggen betydligt värre saker i matväg :)

Freja sa...

Gahhh, packa böcker känner jag till allt om... Jag har ju precis packat upp mina böcker som stått i ett extremt dammigt uthus hos mina föräldrar i nästan 10 år... Massor av döda flugor dessutom... Dammsugaren gick varm, och vi nös konstant... Ni kunde väl fått tg i några färggladare lådor i alla fall...

KajsaLisa sa...

Oj, blev det så här, det var inte meningen. Jag tryckte bara en gång, kanske är portalen som skämtar med dig :)

Susjos sa...

Låter lite trist det där...
Men bollen är verkligen fin! ser du på Mästarnas mästare? En fotbollsmålvakt gör entré nästa vecka!

llh sa...

Jag ser en viss stolthet och resning hos den som håller bollen. Svårt att avgöra om det beror på bollen i sig eller på gediget arbete i den hårda straffkommenderingen.
Svar: Jag bangar inte för några motiv, inte ens blommor och ungen är världens finaste lilla tjej :)

Marina sa...

Och jag som tyckte det skulle bli jobbigt att ge mig i kast med min bokhylla fylld med dammiga böcker när jag kommer hem i sommar...

Geddfish ♥ sa...

Under en viss tid i mitt liv jobbbade jag med arkivet.
Jag håller med dig, allmänt tråkigt men värdefullt.
Kul att testa lite av varje.
Snällt att få bollen, den var färgrik!

Mias Mix sa...

Jösses vilket tråkigt o jobbigt slit! Vilken tur att du har folk omkring dig som muntrar upp dig med en snygg fotboll :)

Anni sa...

Den där lilla blå figuren som tittar fram i bakgrunden, den piggar i alla fall upp lite!

Ama de casa sa...

Låter som ett muntert jobb... ;-)

Kartongerna har ju röda, fina detaljer... :-D

ansepanse sa...

fick du en boll? jo, den är jättefin men vad ska du ha den till?
lider med dig, jag menar med ditt arkiverande
kramar

Erik Semlan sa...

Ha ha, arkivering kan verkligen vara ett "tradigt" arbete. Vi hade ett "referensbibliotek" som plötsligt skulle arkiveras. Krävde en massa extra arbete och även en hel del bök.
Sedan undrar jag om någon någonsin kommer att kika in i detta arkiv. Tror arkivet får sova en törnrosesömn.
Kan hålla med om kaffet när man ska arkivera. ;-)

cat sa...

Jag förstår fullkomligt vad du går igenom. Lägg till att böckerna du packar är gamla och väl tummade biblioteksböcker och ca 30 000 till antal, så har du mitt liv de senaste 6 månaderna.
Det finns inte tillräckligt med kaffe i världen för att hålla mig på benen under ovanstående förutsättningar.

En plats i solen sa...

Låter som du har och syssla med..... inte alla avis... :)

Ja han dog rent för ung och jag håller med dig jag tänker på Packes föräldrar, när jag ser dem i kyrkan kommer jag börja stortjuta bara av det, jag vill inte allas gå dit, men gör dte för jag kommer ångra mig efteråt om jag inte går dit.

Ja, jag hade hoppas slippa begravningar nu ett tag, men tyvärr inte :(

Monica sa...

Dagens inlägg blir med andra med en höjdare;-)
Arkivering kan vara ett riktigt skitjobb både fysiskt och psykiskt.
Ha en skön kväll

Anki sa...

Inget drömjobb kanske... men du skapade sympatier och fick en fin boll :)
Hoppas du fick inspiration idag... får väl läsa sen antar jag.

Guldkryckan sa...

Knegade ju på AF en tid, fan i mig alla grejer som skrevs skulle arkiveras, dessutom var det ju sekretess på grejerna så det krävdes en del tydligen, men vissa hade ett låst skåp eller tre på sitt kontor istället tills ledningen om jag minns rätt sa ifrån att "så fick det inte vara".
Plats tog det i alla fall.

Så kungliga biblioteket ska ha ett ex av alla böcker som ges ut? Räcker om jag skriver en bok då ju och skickar det exemplaret till dem så har man lämnat ett litet spår efter sig i alla fall :)

Ha de gott BP

Unknown sa...

Arkivera. nummer 4 är min favorit...sömngasen som annars strömmar ut på vissa museer slår till även hos dig.
– kaffe tror jag på.
/Kiki

Freedomtravel sa...

Arkivering... blä. Verkligen ett skittråkigt jobb som typ alla ligger efter med, haha. Fast jag har faktiskt arkiverat nyligen, så jag kan andas ut någorlunda... ;)

Hörni sa...

Åh vad trist det låter..

Men en fin boll var det. :)

Ama de casa sa...

sv: Så det ska bli dåligt väder på Costa del Sol? Vilken tur att vi bor på Costa Blanca då. Här ser det inte så tokigt ut framöver:

http://www.aemet.es/es/eltiempo/prediccion/municipios/torrevieja-id03133

:-)

Carita Liljendahl sa...

Esselte! Det fanns en sådan fabrik i Lovisa en gång - Esselte Dymo tror jag den hette.