tisdag 8 april 2014

Blytung

Ett blytungt påskägg



I dag damp det årliga fyra kilo blytunga påskägget från ett av mitt företags tryckerier ner på hallmattan. Nu vet jag ju av erfarenhet att det inte kommer att ta mer än max två dagar tills ägget är tomt. Har liksom varit med om det förr om man säger så. Å det har chefen Håkan också varit. Alltså skapade han sitt eget ägg – förlåt sin egen skål – innan han ställde ut monsterägget i fikarummet. Här ser ni hur det såg ut på hans skrivbord när jag gick hem vid klockan 17:00. Ägget levererades sju timmar tidigare.

En blytung trafikkväll i huvudstaden

Att vi nollåttor är ställda varje år när den första snön kommer till huvudstaden är ju ingen hemlighet. Men idag kunde jag konstatera att det räcker med ösregn för att skapa en enda lång kö i hela Stockholm. Har nog aldrig sett ett sådant trafikkaos förut. Trots regnet, avsaknad av paraply, fel skor, alldeles för få lager av kläder och snoret rinnandes ur näsan roade jag mig med (NOT) att passera alla stillastående köer under en 30 minuters promenad från Norrtull till Östra Station. Kan väl säga som så, det gör jag inte om. Jag var blöt från topp till tå och har fortfarande inte tinat upp. Det sistnämnda ska jag snart åtgärda genom att lägga mig i ett 42 graders varmt bad - bara så ni vet;-) Och om ni undrar varför jag inte lägger upp fler bildbevis på trafikkaoset kan jag berätta att jag skakade så mycket att bilderna ändå hade blivit oskarpa.

Det här är mitt 39:e bidrag till Blogg 100. 39 down, 61 to go.

21 kommentarer:

Unknown sa...

Stackare! Jag var också ute i regnet men kanske lite bättre rustad än du. Men njut i det varma badet, den bästa medicinen mot kyla.
Tillfredsställande att gåendes passera bilar=det gillas. Snygg bild på den stilla bilkön.
Mums för påskägget.
/Kiki

Susjos sa...

Nog för att vi hade lite otur med vädret på Malta, c:a +17 grader och en del moln, men kylan som slog emot oss på Arlanda- bläää!!!!!

Susanne sa...

Sv; Vi firade igår efter matchen ;)

Rantamor sa...

Hoppas bara att du har tinat upp nu 22:34...
så där lagom till att du ska toffla i säng.
Men herregud vilket påskägg , men det är ju inte påsk ännu ???
Va ska ni nu äta till påsken på jobbet, då får nog Håkan sponsra ett ägg till kanske ??

På tal om att vara frössen så var jag det igår kväll efter att snickarna hade vädrat radhuset hela dagen.

Tjingelingen hoppas vi får bättre väder imorron...
sol och många plussgrader vill jag ha.

KajsaLisa sa...

Samma vader som i London igar. Han som skrev den dar boken jag berattade om i kommentaren fran dig kanske kan losa problemet

Marina sa...

Då ska jag undvika att berätta om vårt väder ;)
Däremot är jag lite avis på ditt påskgodis!! Och inte så lite heller...

Olga T sa...

Det regnade inte måttligt igår!
Kanske har det blivit en sport i att tömma ägget snabbt, eller?

Kicki sa...

Haha hoppas du har tinat upp nu!:)
Ställer man godis på bordet i vårt fikarum så tar det inte lång tid innan det tar slut!

Eva Trillian sa...

Att regn kan skapa kaos utan att vara ett, för Sverige, ovanligt monsunregn är svårt att fatta ... men, som du säger, det här är ju landet som "överraskas" av snö varje vinter ;)
Hoppas du tinade upp där i ditt bad och att det fanns lite godis kvar när du kom till jobbet idag!

Ama de casa sa...

Jag gillade den första varianten på "blytung" bra mycket bättre än den andra. Fy fasen för trafikkaos!

Här skiner solen - idag igen - och det är redan 17 grader varmt. Ifall du undrade.
:-)

Stare Ström sa...

Tur att du hade fått din del av påskägget, innan du simmade hem!

Läckra helgbilder också!

ansepanse sa...

det var ordentligt mycket godis det där :)
usch då, jag blev också kall i regnet igår och tinade faktiskt inte upp riktigt på hela kvällen, hoppas att ditt varma bad hjälpte dig
kramar

Geddfish ♥ sa...

Jag är inne, jag, säkrast.
Jag blir bara svettigt blöt,om man säger så, host, nys och fräs.

Det påskägget hade fått vara ifred för mig, äter inte smågodis. Bara mörk choklad.

Whisky klarade jag inte av igår, mådde illa, men ett glas rödvin slank ner, det dövade en stund.

Erik Semlan sa...

Usch då, så nerkyld att du skakade!
Trafikbilder behöver jag inga fler, men gärna något bildbevis från ditt varma bad. ;-)
Skämt åsido, visst kan en varm dusch eller ett bad kännas väldigt skönt när man slagits mot vädrets makter.
Jo, nog märktes det i storstadstrafiken att det regnade.
Alla verkade vilja ta bilen till jobbet.

cat sa...

Herrejösses vilket godisberg! Snacka om att jag blev godissugen när jag såg den bilden.
Hoppas att du tinade upp när du legat en stund i badet.

Monica sa...

Wow detta kallar jag påskägg;-)
Köra bil i stan slutade jag med för snart 20 år sedan, kan tänka mej hur det är nu;-(
Ha en bra dag;-)

Anni sa...

Och det regnar fortfarande. 2 grader, blåst och spöregn. Jag fick provsmaka redan i helgen i Skåne samtidigt som jag läste om hur underbar lördagen var i nollåtta ...

Har en bok som ska lämnas tillbaka på biblioteket, den får inte lånas om, men banne mig tror jag det är värt tio kronor att låta den försenas. Vill inte gå ut!

En plats i solen sa...

oh det där påskägget säger man ju då inte nej till direkt, mums! :)

Javisst är kycklingen söt, förstår du vill ha en sådan hos er med. Du får ringa kommunen och be dem fixa fram det.

En plats i solen sa...

haha japp rätt gissat det var ett sponsrat inlägg :) Jag kan säga jag satt och småfnissa åt mig själv flera gånger haha

Freja sa...

Det är pissväder här med...

Marit Johansson sa...

opps.. en sockerhög chef är inte att leka med :)