torsdag 24 april 2014

Matpatrullen: Liins Wok House vid Torsplan

Torsplan är länken mellan Vasastan i Stockholm och Nya Karolinska på Solnasidan. Trots att det mesta där fortfarande är ett organiserat kaos på den gigantiska byggarbetsplatsen har ett antal butiker och restauranger kommit på plats – bland annat Systembolaget, Hemköp och MAX hamburgerkedjan.

Liins Wok House



Nu besökte jag inget av dessa ställen utan styrde min hungriga mage mot Liins Wok House. Där serveras sushi samt 6 svenska husmans- och 12 asiatiska varmrätter. Det som jag var väldigt sugen på var de 18 färska råvarorna som man plockar själv och ger till en kock som wokar dom i en wokpanna. Inte alla 18 kanske, men ändå. Eller så plockar man bland 6 färska råvaror som blir grillade på ett stekbord – Teppanyaki.

Bläckfisk



Där fanns allt från färsk kyckling, biffsteak, fisk till räkor och – just det – bläckfisk, min absoluta favo. Valde skogsöron - som jag inte visste vad det var - till den, några grönsaker och ris. Drack en misosoppa till och kunde även ha tagit en efterrätt i form av en hembakad tårtbit. Där gick dock gränsen;-)

Omdöme
Liins Wok House är bra, mycket bra till och med. Snygg och luftig inredning, fräscha råvaror, underbara, annorlunda kryddor och väldigt trevliga kockar. Definitivt ett ställe som är väl värt ett besök även kvällstid. Liins får faktiskt full pott av mig – fem poäng av fem möjliga.

Det här är mitt 55:e bidrag till Blogg 100. 55 down, 45 to go.

PS: Dagens kändisspotting i Täby Centrum: Läckra Börje Salming och Göran Göransson. Vågade inte fråga någon av herrarna om jag fick ta ett kort, så ni får väl tro mig utan bildbevis;-) DS.

22 kommentarer:

Olga T sa...

Tror dig!!
Hajade till för just skogsöronen så det var bra att du länkade en förklaring. Spännande ställen du hittar men du har ju lite utbud att välja emellan där i huvudstan :)

Olga T sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Olga T sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Olga T sa...

Ursäkta mig om jag spammar dig....det var inte min mening!

Freedomtravel sa...

Kul att du bloggar om det här stället! Vi åt lunch där förra veckan :) Bra, men sååå mycket folk! De färska råvarorna hoppade vi över helt enkelt eftersom kön var så lång... Istället blev det sushi och kinesiskt. Sushin såg lite "slashig" ut (många lunchgäster som attackerade från alla håll...) men den var väldigt god! Det andra smakade också bra. Det är lite extra långt för oss att gå från jobbet, men vi kan nog tänka oss att gå dit igen vid tillfälle.

Monica sa...

Har aldrig ätit skogsöron var dom goda ska visst vara hälsosamma i alla fall.
Vågade inte du oj oj blivit blyg tro;-)
Ha en skön kväll

Eva Trillian sa...

Bra reklam :) undrar om de har någon filial i de mer centrala delarna av landet ;) d.v.s. där jag bor!
Äh, vi får nöja oss med husmanskost ala Suéde och/eller korvmojen!

Geddfish ♥ sa...

Intressant! Men, det gäller ju inte mig,,,
Äter hemmalagat för det mesta. Dock, helgen blir lite utemat, men vi har inte något utbud att välja mellan precis. Men, finns så mycket annat i Lidköping. Mysig sommarstad, om inte annat. Fast jag gillar Sthlm också, vår vackra huvudstad.

Freja sa...

Nu var jag ju tvungen att kolla upp skogsöronlänken, och det var ju inte bara mat, det var ju rena rama medicinen!

Anonym sa...

Kunde du inte fixat en Salming autograf till mig. :) Skogsöron låter mystiskt.

Peranders sa...

Det verkar bara ett coolt matställe.

Susjos sa...

Men oj så läckert och gott det såg ut!! Tack för toppentipset! har de öppet på kvällarna också tro?
Nu måste jag kolla in skogsöronen?!

Unknown sa...

Tack för tipset, ska absolut testas.
...hade såå sett fram emot några bilder på kändisgubbarna.
/Kiki

KajsaLisa sa...

Det där stället verkar värt att testa. Klart du skall fota kändisar.
Släppte första delen i min nya Londonserie i natt.

Marina sa...

Ett ställe som verkar väldigt härligt! Ska absolut testa nästa gång jag angör kungliga huvudstaden!

Rantamor sa...

Där hade jag velat äta, men om jag vågat mig på skogsöron vet jag inte, men efter att jag läst din länk så skulle jag nog ha smakat också på öronen.
Du har så många spännande ställen att äta på där i den stora staden.
Här får vi hålla oss till Frasses, och där har vi ätit två gånger på dessa åtta år vi bott här =) =)
Men sen har vi Levarhotellet här också och där brukar vi ha årsmöte på föreningen, ett gammalt hotell som byggdes som något av slotten i stockholm fast som miniatyr dådå.
Måste googla upp det för jag tror att det var så eller så sitter jag här på fredag morron å ljuger för dig !!!

Hujedamig, solen skiner från en blå himmel idag...eller som lille John 2,5 år sa när han skulle till dagis och kom ut på trappan "pappa det är blått i luften idag..."

Tjingelingen och ha en finfin dag önskar Rantamor.

cat sa...

Skogsöron lät ju minst sagt intressant. Misstänker att det är någon form av svamp.

Skulle gärna ha nära till en liknande restaurang.

Ha en fin fredag och även resten av helgen.

Della sa...

Det där ser jätteläckert ut. Gillar ju också bläckfisk mycket.

Ama de casa sa...

Åh! Den restaurangen måste jag absolut gå till nästa gång jag kommer till Stockholm - tack för tipset!
:-)

ansepanse sa...

vilka fräscha lokaler, det ser jättefint ut där, skogsöron :) ja alltid lär man sig något nytt
det hade jag vågat :) jag mötte Glenn Hysén på en gata i Gbg för några år sedan och ropade glatt "Hej" till honom :) och jag fick svar också må du tro, han var riktigt trevlig :)
kramar

Mias Mix sa...

Skulle gärna prova Teppanyaki i Sverige! Vi käkade det i Kina och då satt man med massa kineser runt stekbordet. Och med tanke på deras bordsskick så var det inte alltid så trevligt... När de tex äter fisk, räkor eller annat med ben o skal stoppar de in allt i munnen, rensar i munnen o spottar ut skalet/benen... En annorlunda o rolig upplevelse :)

Susanne sa...

Tack för lunchtipset, har inte varit på den sidan av HK på evigheter, så får nog ta och pallra mig iväg dit.