måndag 14 april 2014

Vårtecken i huvudstaden

12,7 grader och sol i Stockholm betyder vår. Så är det bara. Vi nollåttor nosar upp en husvägg (i lä såklart), lutar oss mot den, vänder ansiktet mot solen, blundar och bara njuter. Som ni vet är jag absolut inte närgången och lät bli att fota dessa soldyrkare. Men jag upptäckte många fler vårtecken som jag tycker är ganska så typiska för huvudstaden. Varsågoda:-)

Cykelinvasion

Cykelinvasionen till exempel. Nya cykelkläder och passande hjälmar satt på otaliga medelålders personer som trampade på sina cyklar för att komma till/från jobbet. Här har ni ett exempel på hur en sadel kan se ut med ett skydd i rätt färg. Det ingår till och med 20 % rabatt på köpet som ni kan se på den svarta lappen.

Nya dojjor

Upptäckte även att många (medelålders, kvinnliga) personer måste ha handlat gympadojjor i helgen. Här ser ni ett exempel i ”moderata” färger. De flesta andra skor var betydligt färggladare, men de satt på fötter som varken jag eller min kamera hann med.

Fika

Att vi stockholmare är väldigt fikasugna vet ni ju redan. Å visst sitter de flesta påpälsade vid de nyöppnade uteserveringarna - och fryser. Kollegan Gabriella, hennes dotter A och jag var dock smartare än så - vi satt inne. Den här lilla figuren på en chai latte gjorde den 11-åriga dottern väldigt glad.

Skrovmål

Vid Östra station finns en gammal hederlig korvmoj. Även här var det premiär för ett skrovmål under bar himmel. Studenterna som äter där är uppenbarligen inte så noga med att städa undan resterna som ni ser. Det tackar dessa två kråkor(?) för.

Det här är mitt 45:e bidrag till Blogg 100. 45 down, 55 to go.

29 kommentarer:

anemonen sa...

Oj oj ett trevligt inlägg från min huvudstad som är så vacker. Ja måste nog tillstå att vi i min lilla stad som jag numera bor i har härmat huvudstadens godbitar. Till exempel utefika med filtar att tillgå om så skulle behövas. Även om cyklisterna förutom jag då lyste med sin frånvaro kan bero på att det var typiskt aprilväder här idag. Ha en fin afton /Inger

Eva Trillian sa...

Storstadens vårtecken :) Det är något annat än landets det! ... eller, ja, vi sitter väl också mot en solvägg med näsorna mot the great lamp in the sky ...
Och, Svar: Jo, det skulle du ju kunna - men det tycker jag inte alls du behöver ;)

Unknown sa...

Bra BP vilka underbara bilder på Kajor (?) superbra förlagor till min samling textil-gråskala-fåglar.
Känner igen mig när du beskriver hur vi letar upp läläge och njuter av solensvärme.
Njut vidare.
/Kiki

Hörni sa...

Härliga vårtecken! Samma här, så jättevarmt och skönt att jag fick ta av jackan i solen idag. :)

KajsaLisa sa...

Tack för att du förstärker mina vårkänslor :)

Freja sa...

Mer vår hos dig än hos mig, men det passar ju oss båda bra! Mina ornitologiska kunskaper är inte så djupa, men jag gillar kråkfåglar, så jag skulle kalla det där för kajor...

Susjos sa...

Jo, nog har väl våren kommit även till storstaden! Här ute i förorten blommar det också av olika de slag! Idag var det premiärrullning på gräsmattan av vår kisse Maja!

Marit Johansson sa...

Blä va äckligt det såg ut med fåglarna på bordet, men snyggt fotat måste jag säga. De är inte så lättskrämda stadsfåglarna :)
Jag pratade med en kvittrande glad syster idag som berättade om det fina vädret hos er, det är ni värda!

Kerstins foto sa...

Ja det ser onekligen ut som vår, men faktum är att även vi här uppe står mot lälägen och insuper solens strålar (de gånger den visar sig alltså). Nya dojor sitter på undertecknad också men cykeln är inte framplockad än, det blir nog i helgen. Har sett på några andra bloggar att körsbärsträden i Kungsan står i blom. Som jag längtar efter att få fota det nån gång. Men det är ju inte lätt att veta när de ska blomma. Är det inte lite tidigt i år?

Kerstins foto sa...

Ja det ser onekligen ut som vår, men faktum är att även vi här uppe står mot lälägen och insuper solens strålar (de gånger den visar sig alltså). Nya dojor sitter på undertecknad också men cykeln är inte framplockad än, det blir nog i helgen. Har sett på några andra bloggar att körsbärsträden i Kungsan står i blom. Som jag längtar efter att få fota det nån gång. Men det är ju inte lätt att veta när de ska blomma. Är det inte lite tidigt i år?

Kerstins foto sa...

Ja det ser onekligen ut som vår, men faktum är att även vi här uppe står mot lälägen och insuper solens strålar (de gånger den visar sig alltså). Nya dojor sitter på undertecknad också men cykeln är inte framplockad än, det blir nog i helgen. Har sett på några andra bloggar att körsbärsträden i Kungsan står i blom. Som jag längtar efter att få fota det nån gång. Men det är ju inte lätt att veta när de ska blomma. Är det inte lite tidigt i år?

Kerstins foto sa...

Sorry för trippeln, det såg ut som att inlägget inte gick iväg så jag tryckte tre ggr innan det hände nåt och då hände det mycket istället. Ooops.

Marina sa...

Det är väl det absolut säkraste svenska vårtecknet, när alla börjar stötta husväggarna på solsidan, gärna med en kaffekopp i handen. Det här fenomenet har jag försökt förklara för så många i andra länder, men det är väldigt få som förstår tjusningen med det. Tänk om de förstod vad de går miste om...

TantGlad sa...

Vårtecken är härligt och cykla är jätteskönt. Härligt inlägg.
Ha en fin påsk nu!

Olga T sa...

Tur att det var kajor och inte råttor.... Det finns mycket för våra djur att sätta i sig i storstaden :(

Sköna vårtecken! Även jag har köpt färgglada skor. Vilket min skojfriske tandläkare tyckte var så trevligt när jag var där igår. Han uppskattade att jag hade klätt upp mig för tandläkarbesöket och hade helt nya skor på mig. Syntes väl på sulorna där att de var obrukta...!

Anki sa...

Härligt! Inte helt olika vårtecknen på landet... vi sitter också i lä med ansiktet mot solen... och köper kanske t.o.m. nya gympadojor. Kajor däremot - de är klart urbaniserade och har flytt lantlivets lugna tillvaro :)
Kanonbild på det hungriga kajparet!

cat sa...

Åh, många intressanta vårtecken vill jag lova. Sista bilden på kajorna är kanon :-)

Här skiner solen, men än så länge är det lite kyligt i luften.

Kicki sa...

Kajor kanske? Den bilden är super i alla fall även om man inte vill ha dem intill sig när man äter!

Ama de casa sa...

Härliga vårtecken :-)

Dom där "kråkorna" är kajor, btw.
:-)

ansepanse sa...

vilka härliga vårtecken ni har i storstaden :)
fast jag måste bara skriva: det är inte bara KAJOR, inte kråkor :) som åter av sådant som människan inte städar undan ordentligt, de gör alla råttor som invaderar storstäderna på nätterna
kramar

Erik Semlan sa...

Några små vårtecken fångade du in under din tur på stan.
Kråkor och kajor, vad är vad, tillhör samma fågelfamilj. Fast jag undrar om du inte fångade ett par fyllkajor där vid korvmojen. ;-)
De brukar samlas en del där på kvällarna, som efter olika fester ofta blir småhungriga och väljer ta vägen förbi närmsta korvmoj.

Geddfish ♥ sa...

Inga fiiiinkommentarer, jag gillade ALLT!
Soligt, glatt, matigt, dryckigt!

Per-Anders sa...

Jo, jag såg att det skulle bli varmt och soligt i huvudstaden framöver. Det gläder mig eftersom jag ska dit en sväng till helgen.

Carita Liljendahl sa...

Korvkiosken vid Östra station väcker minnen från 1998 då min arbetsväg gick där via (inte via kiosken, men jag såg ju den).
Fåglar som hoppar och käkar på bord är inte så kul men svåra att bli av med...

Life of Johanna sa...

oh härliga bilder , skönt med lite vår känsla :)

Ja, då hoppas jag vi båda får vår sovmorgon i påsk :)

Life of Johanna sa...

Tack så mycket, kommer dock och dyka upp en design senare i veckan :)

Monica sa...

Sista bilden gillas, jag är väldigt svag för kajor stora personligheter och inte värstingar som skator:-)
Ja visst är det härligt med vår även om det blåste isvindar idag.
Ha en skön kväll

Husbilen-Ellen sa...

Jag blir också glad av en "figur" i min kaffekopp! Är väl barnasinnet! Elisabeht

Linnéa sa...

Det var sanna vårtecken! Jag älskar gympadojor, nu är det dags. Men har inte köpt några nya, vilket jag nog borde göra!