måndag 21 april 2014

Vilken underbar påskhelg:-)

Nu har jag ju visat er ett ganska bra urval av påskbilder redan. Har kunnat konstatera att ni inte var så värst sugna på mina färgglada städredskap. Fullt förståeligt, det är ju påsk och då städar man inte. Sedan var ni väldigt förtjusta i mina naturbilder som jag tog igår utan att ens gå ut i skogen. Har man en innergård så har man;-)

Stockholm när det är som bäst
Idag tänkte jag att ni skulle stifta bekantskap med några stockholmsmotiv (igen). Jag menar den här påskhelgen var så fantastiskt fint – 19 grader idag – att det är lite svårt att inte dela med sig av dagens fotoskörd i innerstan. Hoppas ni gillar vad ni ser och hälsar på i huvudstaden någon gång.


Alltid bra med påfyllning av vätskeförrådet. Här ser ni vårt senaste favo öl - en East India Pale Ale fatöl. Testa om ni får chansen, ni kommer att njuta, jag lovar!


Körsbärsblomningen i Kungsträdgården är ju stockholmarnas mest fotade motiv just nu. Men idag jag vill visa er besökarna i alla åldrar och från olika delar av Stockholm som samsas och bara njuter av vårvärmen. På trappan mittemot sitter minst lika många människor. Helt underbart!


Kyrkan vid Centralen - Klara kyrka som egentligen heter St:s Clara kyrka. Ett ganska murrigt tegelstensbygge vars behållning är det vackra tornet tycker jag.


Sist ska ni får se Stockholms mest omdiskuterade nybygge - Stockholm Waterfront. Antingen älskar man konferenscentret/hotellet som är granne med Centralen, eller så hatar man det. Inget mitt emellan om man säger så. Jag tycker mycket om det, maken gillar det inte alls. Stadshuset ser ni som en "liten växt" som ser ut att frodas på byggnaden.

Det här får bli mitt bidrag till Helgbilden hos Marit.

Det här är mitt 52:e bidrag till Blogg 100. 52 down, 48 to go.

24 kommentarer:

Anitas Malta sa...

Stockholm !! ...here I come ! Yes, här visar du huvudstaden från sin allra bästa sida. Ser ljuvligt ut.

Nästa trip blir en vecka i maj. Ska självklart prova India Pale Ale, kanske lika gott som Cisk ;-)

Freedomtravel sa...

En god öl i solen är ju så bra det kan bli! Körsbärsträden i Kungsan har jag inte sett "live" i år, men som sagt så finns det ju gott om bilder på nätet :)

Geddfish ♥ sa...

Körsbärsträden verkar vara välfotade och jag bara älskar när bärträden står i blom! Oj, så många sådana bilder jag har i mitt arkiv från förr om åren!
Jag är lite kräsen på öl, om jag nu ska dricka en överhuvudtaget, tack för tipset!
Och hotellet gillar jag inte. Klara kyrka var häftigt fotat.
Detta var min kvällsåsikt.

Life of Johanna sa...

Den ölen skulle nog sambon gilla , han gilla ale, jag däremot, skulle nog inte gilla den alls, men öl är ju inte min favorit :)

Vackra stockholm. tur vi skall dit om en dryg månad.

Tack, så mycket, min egen favorit är rostaggen

Olga T sa...

Det där var härliga Stockholmsbilder! Jag vet inte vad jag gillar Waterfront-bygget men jag vet att jag funderade mycket över vad det var för något när jag såg det första gången.
Vilken underbar helg det varit!

Eva Trillian sa...

Stockholm är en vacker stad! En huvudstad att vara stolt över :)
Tack för öltipset - det är alltid roligt att prova nytt!
Sv: Felgissat :) Min helgbild är en grabb - en mycket charmig sådan :) ännu en favorit!

Elisabet sa...

Det hotellet har vi bott på två ggr och aldrig mer säger jag

Margareta sa...

Härligt härliga bilder, en fantastisk dag. Det har vi också haft och nog har det varit 19 grader här också idag ... på balkongen. =) (den inglasade)

Sista bilden har jag också fotat någon gång och då fick jag veta vad det var jag fotat av dig, alltid bra med en 08 som kan sina byggnader.

Gillar bilden och perspektivet av Klara kyrka, funderar om jag besökt den men är inte säker. Var ju en gång på en "kyrklig" tur till stora staden.

Idag har det lossnat =) 12 inlägg idag så nu ligger jag bara 9-10 bilder efter.

Ha en fin arbetsvecka.

KajsaLisa sa...

Brooklyn IPA är verkligen god. Brukar ta en på Debaser när jag lyssnar på rockband. Den hör liksom ihop med rockmusik. Visste du att vi dricker så mycket Brooklyn i den här stan att dom öppnat ett bryggeri i Hammarbyhamnen.
Apropå Brooklyn, så här blir det om man dricker för många :)
http://kajsalisasblogg.wordpress.com/2011/08/29/kajsalisas-matrix/

LissenTo sa...

Åh så fint i Kungsträdgården, skulle velat vara där och sett den vackra blommningen.

Härliga vinklingar på kyrkorna, snyggbilder.

Ha en bra tisdagstart

cat sa...

Åh många härliga bilder från Sth! Fantastiskt med så många människor som samsas i Kungsan och njuter.

Ölen ser god ut :-)

Monica sa...

Föredrar Kungsan klockan 5 en söndagmorgon, bara spridda skurar av sovande EU medborgare att reta upp sej på;-)
Favorit blir bild ett, öl och jordnötter är ju aldrig fel.
ha en bra dag;-)

ansepanse sa...

härliga bilder från ditt Stockholm, det är rätt långt för oss att åka dit, annars gjorde vi det säkert för att se på storstaden
sv: jo, det är mäktigt att få se tranorna IRL
kramar

Kerstins foto sa...

Visst kommer jag till Stockholm i sommar, andra veckan i juli ska huvudstaden stråla som vackrast mot oss. :)En dröm är ju att få fota de där körsbärsträden och jag gillar verkligen din bild som är en bit ifrån. Vilken underbara känsla det är i den. Och dina byggnadsbilder...snyggt! Gillar vinkeln och den moderna saken, den gillar jag. Den sticker ut på ett lite kaxigt sätt. :)

Ama de casa sa...

Åh vad härligt det såg ut där i Kungsan! Stockholm är en fantastisk stad :-)

Carita Liljendahl sa...

Fina bilder så som alltid hos dig!
Jag dricker inte öl, så jag tror inte jag testar den du visar på bilden. Men det att jag inte dricker öl betyder inte att jag är nykterist, jag dricker allt möjligt annat i stället :-)

Mias Mix sa...

Nej inte sjutton kan man vara inne o städa i detta underbara väder. Dammråttorna får dansa runt på golvet ett tag till här. Men jag gillar dina färgglada städbilder. Blir ju mycket roligare att städa då!
En kall öl i värmen är inte fel, men föredrar ljus lager. Visst en ale smakar mycket mer men det blir lite för mycket för mig. Kan smutta lite på mannens :) Helt underbart med alla människor i Kungsan :)

Freja sa...

Waterfront är helt OK på utsidan, men att vara på konferens där var ganska trist, inte så charmiga lokaler att vara i...

Susjos sa...

Lovely, både öl och Waterfront gillar jag!!!

Unknown sa...

Jag är en big fan av Stockholm Waterfront, den mest vågade byggnaden ja har sett i Stockholm...där man bygger alldeles för fegisartat, enligt mig.
Härlig helg i stan.
/Kiki

Unknown sa...

Jag är en big fan av Stockholm Waterfront, den mest vågade byggnaden ja har sett i Stockholm...där man bygger alldeles för fegisartat, enligt mig.
Härlig helg i stan.
/Kiki

Erik Semlan sa...

Gillar dina foton på välkända motiv i Sthlm. Den där ölen du lockar med först har jag nog inte testat.
Annars tycker jag om indisk öl, fast just East India Pale Ale verkar vara amerikanskt öl. Tycker de gör en del ganska beiga öl, ungefär som de inte kan brygga gott kaffe, det blir för svagt.
Nåja, återkommer när jag smakat.
Stockholm waterfront är en klar förbättring mot vad som fanns där, Postens gamla Stockholm ban. Har nog vant mig vid synen av metallrörshögen.

Marit Johansson sa...

Ljuvligt med blommorna i kungsan men framför allt med en öl i vårsolen.
Jag kan inte säga att jag hatar waterfrontbyggnaden men jag tycker att det inte ser färdigbyggt ut. Som att det fattas något..

Anni sa...

Nu har jag nästan läst ikapp allt som jag inte läst under en tids sporadiskt bloggläsande. Konstaterar bara att den där Waterfront hatade jag till att börja med men nu tycker jag att den är ganska kaxig och helt okej. Däremot gillar jag inte det fula huset bakom (om man ser från vattnet), det som byggdes högre än tillåtet p g a att en politiker (inga namn här) enväldigt bestämde att det skulle bli så.
Som vän av siktlinjer blir jag smått sorgsen av alla proppar som trycks ner och tar bort vyer i stan. Det blir så svårt att orientera sig, så opersonligt. Men dit hör inte det här plockepinnet vid Centralen.