tisdag 8 juli 2014

En titt på några domare

Varje fotbollsmatch i VM i Brasilien döms av en huvuddomare, två assisterande vid sidlinjerna och en fjärde domare som inte gör någonting förutom att visa upp skylten med tilläggstid och eventuellt lugna ner upprörda tränare/spelare som gnäller över domslut på planen.

25 huvuddomare är på plats liksom 64 assisterande – en ansenlig mängd alltså. Herrarnas insatser granskas av FIFA efter varje match. De som gör bort sig under gruppspelsmatcherna skickas hem, resten får döma fler en än match. Målet är så klart att få döma finalen.

Vilka domare har jag då fastnat för?

Jonas Eriksson, Sverige

Jonas Eriksson, Sverige, representerar vårt land i Brasilien. En 40-åring född i Luleå men numera bosatt i Sigtuna, 1,94 m, FIFA domare sedan 2002. En lugn, fin kille som ”klickar” med spelarna även om han tagit ett oönskat beslut. Han har alltid ett äkta leende på läpparna eller visar upp en allvarlig min när så behövs. Han ger och tar respekt. Han har hittills dömt två matcher och är kvar än. Han får inte döma en av semifinalmatcherna. Det finns en mikroskopisk chans att han tilldelas finalen.

Björn Kuipers

Björn Kuipers, Holland. 41 år, 1,82 m, FIFA domare sedan 2006. Han valdes till årets domare 2013. Å jag förstår varför. En bestämd, karismatisk och kunnig domare. Spelarna respekterar honom och accepterar hans domslut med förvånansvärt lite gnäll. Japp, jag tycker han är skitsnygg också, men det bryr sig knappast spelarna om;-)

Howard Web

Howard Webb, England, 42 år, 1,88 m, FIFA domare sedan 2005. Det jag sa om Kuipers stämmer även in på Webb. Bra, hög tröskel för avblåsningar. Kul att se att han kravlade sig ur sin födelseort Rotherham. Bra gjort! Han ser inte heller så tokigt ut om nu någon frågar mig;-)

Nicola Rizzola

Nicola Rizzola, Italien, 42 år, 1,80 m, FIFA domare sedan 2007. Han dömer Serie A i Italien och är därmed van vid filmningar och ”svårt skadade”, fejkande spelare. Han är en mästare på att blåsa när det verkligen är frispark. Tycker han har fått mycket oförtjänt kritik för att särbehandla Messi. Även Nicola är ju ögongodis, eller hur;-)

PS Uppladdningen till kvällens semifinal Brasilien-Tyskland pågår för fullt. DS.

18 kommentarer:

Eva Trillian sa...

Kul att du lyfter domarna - de hör man ju aldrig om - och var vore matcherna utan dom?
Här laddas för Mord i Midsomer!

Freja sa...

VM är verkligen en outsinlig källa till inlägg! Bra för mig som då kan verka insatt utan att behöva anstränga mig med att faktiskt TITTA på matcher...

Susanne sa...

Jag tycker Howard Web är absolut snyggast.

Rantamor sa...

Du är då väldigt påläst när det gäller fotbollen det vet jag ju , men att vara så påläst när det gäller domare också det visste jag inte.
Bra att jag får lära mig lite...

Och nu har jag verkligen tänkt att göra Rantafar sällskap ikväll och se matchen.
Om jag inte somnar...hihihi

Tjingelingen från Rantamor.

Guldkryckan sa...

Ett ansvarsfullt arbete att döma matcher....blir ju ett fruktansvärt liv när de dömer fel.
Men de är ju bara människor de också.

Minns en match jag spelade när jag var typ 10 år....ingen domare fanns att tillgå och utöver det så var vi bara 8 st som spelade efter skoltid.

Plötsligt fick jag bollen och sprang iväg...vilket fint mål jag gjorde...alla de andra ropade "offside"

Vilket trams....vadå offside....jag gjorde ju mål....slutade med fotboll efter det ;)

Rantamor sa...

Neeeeej....
Kom igen nu Brasilien !!!
Men jag saknar den där snabba sambafotbollen som dom spelade förut !!

Rantamor sa...

Nääääe det är inte sant 0-5 !!!!
Va gör brassarna dom är ju stillastående...och laget kan ju inte hänga på två favoriter som saknas !!!

Geddfish ♥ sa...

Detta var ögongodis, det vill jag lova! Det missar jag inte ;)
Tänk, att i huvudet är man själv så ung, så... visst är det härligt!
Och jag röstar på dem allihop ;) kör rubbet ;)

Ama de casa sa...

Har inte tid att läsa ditt inlägg just nu - kommer tillbaks senare.

MEN! Visst måste Tyskarnas målskörd så här tidigt i en semi vara nåt av nåt rekord? Och blev inte Klose en världsrekordhållare med sitt senaste mål?

Vi tittar på spansk TV. Fattar inte allt...
:-)

Ama de casa sa...

Jag har fortfarande en liiiten förhoppning att brassarna kommer att vinna ;-)

I fotboll kan ALLT hända. Du minns väl "undret i Bratislava" :-)

Haha!

Ama de casa sa...

Jag måste vara en av dom mest "intresserade" fotbollsfreaks du har på din blogg. Förutom Rantafar och Susjos :-D

Ama de casa sa...

Sju - noll. I en semi i VM? Helt otroligt. OOOO Nu fick Brasilien ett mål. Fast just innan hade det kunnat bli 8 - 0.

Anonym sa...

Patetiskt, förnedrande, shockerande osv. Största målskillnaden i World Cup historia, läste jag. Tittade inte mycket på andra halvtid. Det var alltför pinsamt.

Ruth i Virginia
(som gillar alla domarna!)

Ama de casa sa...

Nu har jag läst inlägget också - och framförallt tittat på bilderna :-)

PS: Jag glömde Ruth i din fotbollsintresserade skara - HUR kunde jag göra det?
:-)

cat sa...

I valet mellan Italien och Holland, så faller min röst på......den sistnämnda i snygghetsomröstningen.

Och i och med det tog mitt intresse för fotbollsdomare slut ;-)

Unknown sa...

Intressant domarinlägg.
Gårdagens match slutade i belåtenhet för min del. Tyskarna fick ju in lite mål den här gången.
/Kiki

Herr Nilssons Fru sa...

Normalt sätt hör man mest bara negativa saker om domare, men du gav dem ett redigt lyft :) måste säga att de var rätt trevliga att bara se på oxå, menar din bilder här. för NIX jag kollar inte matcherna, igår försökte jag dock men somnade :( såg idag när jag vaknade att de gick bra för Tyskland o mindre bra för Brasilien.

Kramiz

Ama de casa sa...

sv: Vi brukar slänga ned diverse grönsaker i marinaden - exempelvis lök blir jättegod av att dra åt sig lite teriyaki eller soja :-)