onsdag 27 augusti 2014

Impad


Nya ICA Kvantum i Täby Centrum öppnade sina portar idag. Mataffären ligger strategiskt placerad mellan konkurrenten Hemköp och Systembolaget.


Egentillverkad (inte av mig utan av fiskavdelningen) bläckfisk vinaigrette med oliver - en perfekt förrätt ikväll.


Den här gaphalsen är en seabass. Självklart var det inte jag som fjällade och rensade den utan den sympatiska killen bakom disken.


H*n gapar fortfarande, fast nu tillagad efter Jamie Olivers recept: "masserad" med en blandning av olivolja, persilja, vitlök och seasalt. In med den i stekpannan. Klart på några minuter.

I det här inlägget berättade jag för er att Täby skulle få en äkta mataffär efter sommaren. Å sommaren slutade uppenbarligen idag, då den äkta mataffären – ICA Kvantum - öppnade sina portar klockan 10:00 i morse. Med andra ord – dags för en inspektions- och inköpsrunda efter jobbet.

Lokalens layout
Personligen brukar jag alltid gå vilse i nya, stora butiker. Hittar liksom aldrig det som alltid funnits på ett visst ställe i ”min” butik. Var otroligt förvånad att ICA måste ha en hjärna som min – alltså med min logik. Jag hittade allt direkt.

Personalen
Alla anställda från den gamla mataffären är kvar. Jättekul, då personalen är otroligt kompetent, dedikerad och serviceminded. Dessutom fick tjejerna och killarna äntligen fräscha och ljusa ”uniformer” i stället för de gamla arbetskläderna som påminde om blåställ.

Utbudet
ICA följde inte i Hemköps fotspår med färdiglagade maträtter. Här har man manuell chark-, delikatess-, fisk- och ostdiskar som står sig väl jämfört med till exempel Hötorgshallen. Säger bara WOW. Ja, ni kan ju kolla bilderna så förstår ni vad jag menar.

Med andra ord är jag väldigt impad över ”min” nya mataffär. Å efter besöket förstår jag också varför den är äkta;-)

PS. Inget blogginlägg imorgon, då jag och några kompisar kommer att befinna oss på den årliga surströmmingsfesten i Sundbyberg. En garanterad luktfri rapport kommer på fredag;-) DS.



24 kommentarer:

Eva Trillian sa...

Det är svårt att slå manuella chark-, delikatess-, fisk- och ostdiskar - så himla trevligt! En butik att sponsra med inköp alltså!

Per-Anders sa...

Kul med en ny affär. Fast bläckfiskgrejen ser lite mysko ut. Men den är säkert god.

Geddfish ♥ sa...

Det här var definitivt ett inlägg för en GeddFish, det hörs väl på namnet, haha!
Jag gillar ju firrar också ävensom bläckfisk! Namnam.
Och så har jag en sådan underbar ICA 200 meter ifrån mig, vägg i vägg med Willys. Manuell chark och fiskdisk! Fräsch personal.
Så jag säger GRATTIS till dig och er butik, betyder massor!

Kerstins foto sa...

Himla kul när en ny affär öppnar och som dessutom lever upp till förväntningarna och lite till. Bläckfisk är fortfarande läskigt i mina ögon men det finns ju en massa annat gott. :)

KajsaLisa sa...

Den där bläckfisken såg spännande ut. Undrar om den knäcker City Gross laxrullar.
I Bromma har dom laxfileer rullade som rulltårta med en massa smaskens över. Bara att skicka in i ugnen en stund och servera med pressad potatis, testadet någon gång.

Ama de casa sa...

Härligt med en äkta affär! Men du... Du kunde väl dela med dig lite av lukten från morgondagens evenemang va? Snälla???
:-)

Anki sa...

Så himla bra med en nyöppnad fräsch butik!Extra plus för manuella diskar... sådana lyfter verkligen den dagliga mataffären.

Olga T sa...

Vad viktigt det är med en bra matbutik. Kanske det kan bli kul att handla. Eller det kanske du redan tycker? Hoppas du får riktigt trevligt i Sumpan ikväll!

Unknown sa...

Mums, matbloggerskan dök upp igen. Seabassen ser delikat ut.
Härligt att höra att reklamen var sann. Trevlig surströmmingsafton.
/Kiki

cat sa...

Tänk om mitt Ica Kvantum kunde kännas så där äkta som din gör. Men den har funnits där länge och är nog lite för trött för att vara riktigt äkta.
Men i våras skojade de till det och omorganiserade i affären, så att det tog flera vändor för mig att hitta det jag ville handla.

Fina bilder!

Carita sa...

Fisk är gott men den där bilden av fiskgapet... :-)

Roligt att få läsa om vad som händer i TC, få se om jag ska hinna dit i höst. Vet ju nu precis med hjälp av din beskrivning var ICA ligger.

Marit Johansson sa...

Blev tvungen att googla seabass.. havsabborre har jag inte ätit men om den smakar i närheten av vanlig abborre så är den ju god.
Jag blev lite förvånad när jag läste att du gillar surströmming faktisk, fast när jag tänker efter så är det ju väntat :) själv äter jag bara lite för syns skull. Hade faktiskt ätit middag hemma innan jag gick på festen...

Monica sa...

Ingen fiskfantast men det är nog gott.
Fast hur gick det med priserna, mamma fattigpensionär kanske måste sätta sej ett par timmar med tiggarmuggen;-)
Ha det kul i Sumpan;-)

Life of Johanna sa...

Förstår du är impad av din nya mataffär. Skönt när det blir succé, värre när det är åt andra hållet.

Tusen tack, jag är mycket nöjd med bilden själv :)

Della sa...

Vad läckert det ser ut. Sån där bläckfiskförrätt vi jag ha. Fint för dig att ha en sån affär i närheten. Riktigt så avancerad är tyvärr inte mitt ICA.

Stare Ström sa...

Och så systemet intill. Så enkelt det blir att fixa till något gott!

Micke sa...

Har också lite problem när jag kommer till en ny affär, nästan lika illa är det när de gör om hela affären som de gjorde med "min" ICA härom året, men som tur är fick jag en guide i form av kamrat som varit där några gånger innan jag kom till den "nya" butiken, hade det inte varit för honom hade jag nog letat efter kaffet än idag ;)

SV: Kycklingrulle?
Kebabrulle fast med kyckling...mycket sådant i förorterna, finns de inte i innerstäderna BP?
Har aldrig tänkt på det.

Ha en fin kväll nu.

Susanne sa...

Den sista bilden ser riktigt mumsig ut

Susjos sa...

Åh så gott det ser ut!!!! Seabass, eller vad det seabream som jag åt på Kefalonia i somras? Skulle komma ihåg namnet tänkte jag, för det var den godaste grillade fisk jag ätit!
Hm,tror nog jag får googla lite, minns fisken som mer "platt".

Å nej, nu missade jag årets surströmmingsfest i Sumpan igen!!!! Trodde först att ditt inlägg var från idag torsdag, och blev lite glad, för i morgon hade jag kanske hunnit till Sumpan en sväng innan jobbet. Men inser nu att ditt inlägg var skrivet igår! Hoppas du haft en toppenkväll, å det har du ju,eftersom du ätit surströmming!

Ama de casa sa...

sv: Jag gillar både skogar och städer. Variationen är nog det viktigast :-)

Anonym sa...

Är det säkert att vi slipper känna doften på bloggen? Ha det så trevligt.

Marina sa...

Jag ser absolut fram emot en surströmmingsrapport - så länge den är luktfri!!

Steve sa...

Oj då, det är alltså inte bara jag som älskar surströmming. Min årliga högtidsstund infaller i afton. Då blir det surströmming i växthuset. Det blir Oskars fileer för min del. Nödgad till fileer som numera varande "enarmad".
Det skulle vara häftigt med en doftande surströmmingsrapport på bloggen.

Mias Mix sa...

Vad underbart med en "riktig" mataffär! Manuella charker ska det va. Finns bara en av tre kvar hos oss. Och de fula fiskarna smakar oftast bäst ;)