onsdag 24 september 2014

Grafologi ingår i jobbet








Som de flesta av er vet arbetar jag som grafisk formgivare. Jag layoutar böcker och tidningar och njuter varje dag, ja nästan då. För om ni tror att mitt jobb ”bara” går ut på att sätta ihop text och bild så har ni fel, rejält fel. Läs vidare så ska ni veta varför.

Att tyda hieroglyfer
Chefen Håkan har åkt på semester till särbon i Madrid (där det förresten också regnade idag, men ska vara strålande solsken och 23 grader imorgon). Kollegan Gabriella ska sätta sig på tåget klockan 07:10 imorgon bitti för att åka till Bokmässan i Göteborg. Själv ska jag roa mig med att leka grafolog. Att tyda hieroglyfer ingår nämligen också i mitt jobb. Några exempel ser ni ovan.

Text vs skribent
På Wikipedia kan man läsa att grafologi studerar sambandet mellan utseendet på handskriven text och egenskaper hos den som skrivit. Jamen jag tackar. Författaren som skrivit dessa oläsbara ändringar är en medelålders ekonom, inte speciellt datakunnig, älskar korrektur på papper och använder gärna blyertspenna och suddgummi. Han skrev även manus med hårda radbrytningar – å det blev några sådana med tanke på att boken har 273 sidor. Men lite kultig är han allt – författaren alltså;-)

20 kommentarer:

Rantamor sa...

Men alltså bli du aldrig trött på alla ord, meningar och skrivna texter???
Inte helt enkelt arbete du har, att tyda dessa ändringar, om du nu överhuvudtaget förstår vad det står skrivet ens....

Du är duktig du !!!

Tjingelingen från Rantamor.

Guldkryckan sa...

Författaren borde göra som jag..skrota penna och papper..ingen kan läsa vad jag skriver ändå ju...inte ens jag själv ;)

Fint att du trivs med ditt jobb...tror jag hade gillat det också...hjälper i nuläget en tjej på kneget att skriva en "fantazy-story" på elevens val, hon kan inte skriva så bra själv men hon utvecklas hela tiden iallafall.
Kul att få vara med där på ett hörn.

Ha en skön Torsdag BP...! :)

Eva Trillian sa...

Allt är inte oläsligt ;) *klappar mig själv på axeln - stolt* Alltså kan jag läsa hieroglyfer!? Najs!
Men, ärligt, när man skriver för någon annan skull så kan man ju i alla fall försöka skriva tydligt - det är väl ändå god ton? Eller? Är författare lite fåfänga på så vis? ;)

Olga T sa...

Kunde läsa nästan allt. Kan gå med i Evas klubb ;)
Du får nog kolla upp med författaren så det blir rätt, kan bli tokigt annars.

Marit Johansson sa...

Ja det är klart att jag ska använda bilden på visakortet. Att jag inte tänkte på det, tack för tipset!!
Det är tur att jag inte har ditt jobb :) fattar absolut ingenting...

Freja sa...

Hahaha, lycka till, det där ser ut att kräva utgrävningar i texten för att få till! Men vilken inblicki hans psyke du kommer att få!

Susjos sa...

Herregud!!! Kan du läsa vad han skrivit?!! Imponerande!!!

KajsaLisa sa...

En spännande kunskap som datoranvändningen håller på raderat. Det är tyvärr inte så ofta man ser något handskrivet.

Kerstins foto sa...

Jag kan med glädje meddela att jag kan faktiskt tyda lite av det där. Satt på "Skrivcentralen" på ett stort företag i slutet på 70-talet där jag skulle renskriva åt folk. En man som alla fruktade (pga hans hieroglyfer)lämnade in texter för renskrivning hos oss. Det var bara det att ingen ville skriva hans grejer. Så lotten föll nästan jämt på mig för jag kunde tyda hans text. Kanske därför jag ler lite igenkännande nu. :)

Åke sa...

Att tyda hieroglyfer... Så kul! Det tar väl aldrig slut :)

Kicki sa...

Kunde tyda en del. Spännande med grafologi och ditt yrke verkar kanon (ja visste om ditt yrke)!

Svar. Våra barn har nog en mix av oss båda men dottern har helt klart likadana tänder som jag!:)

Ama de casa sa...

Jag kunde läsa det mesta! Fast det kanske inte stod vad jag trodde...

Anders fick för övrigt sitt första datajobb tack vare en grafolog (bland annat). Grafologen hette Hans Scheike - han med pisksekten om du minns.
Haha!

Anki sa...

Tycker ditt jobb verkar väldigt spännande... och faktiskt så kunde jag tyda åtminstone en del av hieroglyferna :)

cat sa...

Jösses han skriver ju värre än vilken läkare som helst!!!
Jag beundrar din förmåga om du lyckas tyda det där :-)

Monica sa...

Själv skulle jag gått till apoteket dom är fena på Hieroglyfer:-)
Nu vill jag att det slutar regna, ha en bra dag

Geddfish ♥ sa...

Hihi. Jag har ju jobbat som sekreterare, så jag har haft vanan att tyda en del.
Kunde faktiskt läsa dessa hieroglyfer.
Nu bryter solen fram, hÄrligt!

Jacob sa...

Tack för gratulationen.

Life of Johanna sa...

Då har du och syssla med. Sambon min skall med bo bokmässan. Kan ju hoppas han köper en bok till mig när han nu inte kommer hem förrän lördag.

Ja, vi får komptid, som vi knappt kan ta ut..... förutom vid jul eller sommar... :(
Jag vill gärna behålla några extra kilo efter graviditeten, banta har jag aldrig gjort och tänker inte börja nu :)

Anitas Malta sa...

Tycker ditt arbete låter jättekul och spännande. De handskrivna texter du visar får mig att tänka på läkare. Är det något de har gemensamt så är det att skriva ut recept och remisser helt omöjliga att tyda. För vissa men inte för alla. Du verkar vara en ypperlig grafolog ;-)

Hörni sa...

Haha, vilket roligt men svårt jobb att tyda dessa krumelurer. :)