måndag 8 september 2014

Helgbilden: “Kontraster”

Att maken och jag är (renodlade) asfaltbönder vet ni ju redan, men ibland beger till och med vi oss ut i naturen. Så dagens inlägg visar några roliga kontraster.

Tensta marknad




Den första helgen i september varje år äger Tensta marknad rum i just Tensta. Här ser ni några läckerheter som ni förhoppningsvis är väldigt avis på att ni inte kunde mumsa i er. På den lokala frukt- och grönsaksmarknaden lärde vi oss även att dadlar – innan de hamnar i ett fyrkantigt paket där de är bruna – är antingen gula eller röda och kan ätas som de är. Alltid lär man sig något nytt.

Hägernäs Strand


Efter matorgien väster om stan återvände vi till hemmaplan, där vi laddade upp med en iskall öl på Pont vid Hägernäs Strand. Termometern visade då 23 grader. Man tackar. Sedan kom maken på idén att utforska omgivningen och där upptäckte vi den här cirka en kilometer långa upphöjda ”träormen” (man slipper alltså fästingar) som slingrade sig som en slalombana genom alla träd. Hur fint som helst. Vill gärna lägga till att vi varken såg hösttecken i träden, blåbär eller kantareller (ingen annan svamp heller för den delen). Tur då att den lokala ICA butiken bjuder asfaltbönderna på skogens guld;-)


Fler helgbilder hittar ni hos Marit.

PS. Nu börjar uppladdningen inför EM-kvalet Österrike-Sverige:-) DS.





18 kommentarer:

Herr Nilssons Fru sa...

Nja man behöver inte vara asfaltsbönder för att köpa svamp av de som lever på att sälja de :) de gör jag med!!! Alltså alla måste ju överleva, så även de som säljer svamp.

Härlig marknad, marknader är kul, de e någon speciellt att strosa omkring på marknader och kolla både mat, saker och människor. Vi har en stor marknad några mil bort nu till helgen, ska se om jag får med gubben och lillprinsen en runda, ja för den lille prinsen ska visst vara hos oss då:)


Kramiz

Olga T sa...

Oj vilka läckerheter!! Speciellt kantarellerna!

Eva Trillian sa...

Det var verkligen kontraster :) Men vilka godsaker ändå ... så lite gemensamt finns det ju ändå! ;)

Mias Mix sa...

Vad bra att ni asfaltsbönder kommer ut lite i skogen ;) Skogen är liksom min vardag, med hästen. Och fästingar får jag tyvärr alldeles för många...
Shit nu blev det ju mål... kom igen Sverige nu!!!

FREEDOMtravel sa...

Det var ju lite exotisk känsla på den där marknaden! Toppen att bara behöva åka till Tensta :) Kantareller har vi inte ätit, men snart ska vi väl "plocka" lite på Coop eller ICA ;)

Unknown sa...

Mycke kontraster det bjuds på. Gillar den där upphöjda gången.
Svamp är gott...och jag plockade faktiskt min själv, med lite hjälp.
/Kiki

Rantamor sa...

Gokväll, nu ska jag störa dig mitt i matchen , men jag ska skriva tyst på mitt skrivbord så att du inte hör mig, ser ju att du sitter i soffan och tuggar på naglarna och följer Sverige precis som Rantafar gör.

Jag slänger ett litet getöga ibland för att se om det rullar in några mål.

Hade nog gärna varit där i Tensta och smakat godsakerna...mums.

Men kantarellerna hämtar jag i skogen som bekant, tycker dom på affärn alltid ser så torra ut, men dom har väl rest långt kan tänka.

Nu ska jag se vad du haft för dig på bloggen medan jag yrat runt på fjället.

Tjingelingen från Rantamor.

Geddfish ♥ sa...

Sådana här spångar eller spänger, har jag vandrat på ett flertal. Inte långt ifrån stan, har vi världens bästa "ö-rike" med massvis av sådana trätramp. Me like!
Jag är varken bär- eller svampplockare, så jag får vackert köpa.
Tack för visningen!

Ama de casa sa...

Haha! Jag plockar också all min svamp i affärn. Dels står det på skyltar vad det är man plockar (har hört att det till och med finns falska kantareller där ute i skogen!) och dessutom är svampen i affärn i väldigt bekväm plockhöjd :-)

Härliga bilder från naturen som du bjuder på!
:-)

KajsaLisa sa...

Jäklar, marknaden missade jag. Jag får vara uppmärksam nästa år. Jag har hört att man kan grilla dadlar om man lindar bacon runt. Har tyvärr inte testat.
Appropå asfaltsbönder, mitt favoritkantarellställe är Hötorget, Lördagar precis innan dom stänger. Då kan man göra kantarellfynd, dom nästan slänger dom efter en :)

Monica sa...

HAHA där skulle jag nog äta ihjäl mej.
Skulle bli väldigt förvånad om ni hittat blåbär nu :-)trillade på lite kantareller på vår skogsvandring men det var nog mer tur än skicklighet:-)
Var finns träormen alltid bra att slippa fästingar på promenaden.
Ha en bra dag;-)

Beppan sa...

Oj - såg svampbilden och trodde du plockat lasset själv!
Köpes kan också vara gott...
Den där marknaden skulle jag gärna besöka. Så mycket godsaker!
Fast just nu efter en månads frossande säger vågen att jag får hålla mig till vatten och möjligen bröd ett tag....

cat sa...

Har slutat plocka egna kantareller. Hittar inte tillräckligt många helt enkelt. Kanske dags att köpa nu för mig med.
Kul kontraster med en myllrande marknad och en spång genom skogsdungen :-)

Steve sa...

Se där, även asfaltsbönder har möjligheter att få uppleva vad naturen bjuder.

Steve sa...

Se där, även asfaltsbönder har möjligheter att få uppleva vad naturen bjuder.

cat sa...

Ettan är redigerad direkt i kameran :-)

Kicki sa...

Gångar kallas också för spångar! Gu' så mycket läckerheter du bjuder på, är så hungrig! Jag bjuder på skrot!
http://kristiinamedtre.blogspot.se/2014/09/skrot.html

Della sa...

Ah, du har fått komma ut i naturen!