fredag 26 september 2014

Hösten hos mig

Då jag lekte turist på min ganska gråa och blåsiga hemmaplan idag tänker jag visa er en liten bildkavalkad av saker och ting jag upptäckte genom att titta upp och ned samt vänster och höger. Tror att bilderna passar väl till Sinneskattens tema ”Hösten hos mig”.


Här ser ni ett av många paraplyer som fallit offer för höstrusket. De flesta hamnar dock i papperskorgar inte i naturen.


Att Oktoberfesten pågår i München just nu vet nog de flesta. Däremot tycker jag att det är ett stilbrott när en irländsk pub på Odengatan i Stockholm firar festen med irländsk öl. Ett "Big No" från min sida.


Tack och lov att det fanns en lyftkran och två färgglada bussar här på Odenplan, annars hade gråvädret nog tagit knäcken på min lilla kamera;-)


Den minsta kastanjen jag någonsin sett fanns på Frejgatan, Vasastan. Bilden är inte arrangerad, det lilla gula lövet låg där det låg.

Sammantaget kan jag konstatera att det fortfarande är väldigt grönt här i huvudstaden, vilket är ganska logiskt efter allt regn den här veckan;-)

Fler bilder till temat hittar ni här.

13 kommentarer:

Eva Trillian sa...

Hösttecken :)
Kastanjer är så sköna i handen . och vackra ... ett tag, innan de torkar ;)
Önskar dig en bra start på en fin helg!

Olga T sa...

Japp idag var det grått och jag har ännu inte bytt ut sommargarderoben, men snart är det dags. Kul med dagsfärska foton. Det är jag inte så bra på numera.

Freja sa...

Woohoo, en kran! Jag fastnade liksom där. Och med hytt oxå, fint ska det va!

Geddfish ♥ sa...

Det var väl helt underbara gråa färgglada bilder en trist dag!
Suveränt att ha ögonen med sig, bravo!

Unknown sa...

Oktoberfest är faktiskt ingen Irländsk tradition, även om de må gilla fest. Tack för visad respekt:-)
Annars väldans höstigt hos dig...själv har jag inte varit ute just nåt denna fredag.
/Kiki

KajsaLisa sa...

Själv firar jag hellre Oktoberfest med Irländsk öl för den är godare. Det finns säkert dom som dricker stor stark på St Patriks också :)

Carita Liljendahl sa...

Kastanjen och lövet ser ut som ett stilleben.
Och paraplyet faktiskt också som ett konstverk i sig. Men allt för sådana moderna skulle man ju inte vilja se i naturen :-)

Guldkryckan sa...

Har jag berättat om när frugan tog med sig paraplyet till jobbet men ställde det det mot en husvägg och lämnade det innan hon kom fram?
Det var för pinsamt för henne, solen sken ju ;)

Irländskt öl är nog inget för mig..fast jag är ju ingen "ölkännare" förstås.


SV: Bokmässan? Har jag missat helt...får kolla på detta.

ha en fin Lördag.

Susjos sa...

Ja, än är det faktiskt ganska grönt här! Även fast det har blivit kyligare...
Idag är dock ingen grå dag, solen skiner!!!!!!
PS. Halsbandet jag vann hos dig gjorde succé på bokcirkeln igår :-)D.

Monica sa...

Hatar alla dessa byggkranar man bygger sönder hela stan och det tar nästan en timma att ta sej från Båtstorp till Solna vid halv tiotiden nu, det tog max en halvtimma för några år sedan;-(
Och Täby ska vi inte prata om.
Kastanjer älskar jag vi samlade på dom som barn.
Ha en skön helg

Eva Trillian sa...

Sv: Redigerat i både PS och PicMonkey! När man inte har får man skapa ;)

Ama de casa sa...

Men? Hur kan oktoberfesten pågå NU? Min födelsedagsmånad har ju inte inletts ännu...
:-)

Anni sa...

Oktoberfest med annan öl än bayersk är ju bara så fel det kan bli!